• Alicia 72

Vad göra när bebis inte vill sova på rygg?

Hej!
    Min dotter är nu en vecka gammal.
    En vecka som varit full av glädje, amningshormoner, tårar, oro och stor sömnbrist.

Hon vill inte sova på rygg utan helst på mage, sidan kan också gå ibland. Det jag tänker på är förstås plötslig spädbarnsdöd.
    Överallt läser man att det bästa och lättaste sättet att minska risken för plötslig spädbarnsdöd är att låta bebisen sova på rygg.
    Men om bebisen inte vill? Då är det allt annat än enkelt.

Har man som jag dessutom en bebis som kan vara svår att lägga ifrån sig utan att hon vaknar, även om hon får ligga som hon vill, då är det inte lätt.

Är det bara jag som har detta problem? Ligger alla andra bebisar som man själv vill att de ska ligga??

Ni som känner igen er, hur har ni löst det?

Kan sånt där andningslarm vara ett alternativ? Hur fungerar de?

Stort tack för stöd och hjälp!

/Alicia

• Svar på tråden Vad göra när bebis inte vill sova på rygg?
  • Luddvar

Jag har alltid haft mina bebisar på sidan och pallat upp med en liten ihoprullad handduk framför och bakom så att inte bebben välter fram eller bak.

• miababia

vår plutt ligger på sidan och har gjort det nästan hela tiden. Somnar han i famnen så går det inte lägga ner honom om man inte väntar 20-30 min eller lägger ner honom precis innan han somnar. de 2 första månaderna så sov han oftst i famnen eller så kunde man kanske "dumpa" ner honom i soffan brevid. något som funkade för oss var att jag la mig och la honom på sidan min arm, när han somnat så tog jag försiktigt bort armen-om jag inte somnade själv...-

• Augustimamma

Det jag har fått höra är att sova på sidan i sig inte är farligt. Det man skall vara försiktig med är dock att bebisen kan "trilla över" på mage om de inte har stöd framför magen/ bröstet och _magläget_ skall ju undvikas!! Min dotter har alltid sovit på sidan (mage mot mage med mig som därmed har hindrat att hon rullat över!).

• Pingulina

Vår dotter sov på mage från ett par veckors ålder och gör så fortfarande, hon är nu 14 månader. Hon har aldrig klarat att sova på rygg eller sida. Vi funderade på andningslarm men kända oss relativt trygga med att låta henne sova på mage så vi skaffade inget larm.

Det finns bara ett vackert barn i världen, och varje mor har det.
  • Alicia 72

Tack för alla svar!
    Nu sover hon på mage på min mage nätterna igenom för jag vågar inte ha henne på mage i sängen. Och eftersom inte rygg-läge funkar så får man börja om sövandet vid varje försök som misslyckas. Något jag just nu inte har ork med då jag inte sover så mycket redan som det är (hon ammar 2x2 timmar varje natt....)

Är det någon som vet något om andningslarmen och hur de fungerar?

Alicia

• Prosit1

Hade precis samma problem! tänkte ju hela tiden på vad som "rekommenderades". Det lustiga va att han kunde sova på rygg om dagarna i soffan, men på natten isin säng ville han bara sova på magen. tror det handlade lite om magen, den är ju lite strulig innan allt e på plats så att säga jag lät honom sova på magen många nätter men sen va jag orolig de första oxå, men sen blev jag säkrare i tanken sen en dag nöjde han sig med ryggläge (han föredra mage hela tiden). Prova å vänta ett tag för att sen vända över till ryggläge, när sömnen är djupare...svårt ställningstagande det där! Grattis förresten!

• Pingulina

Känner så igen mig i det du skriver! Tycker absolut du ska låta henne sova på mage, skaffa ett andningslarm om ni känner er otrygga. Både du och din dotter mår bättre av att få sova mer. Sök genom gamla inlägg om andningslarm här på fl så hittar du mycket information, själv har jag ingen erfarenhet av det.

Det finns bara ett vackert barn i världen, och varje mor har det.
  • Alicia 72

Tack Prosit!

Jag ska kämpa på på dagarna till att börja med så kanske det ger sig på natten också till slut!

/Alicia

• 62a

Men ALICIA! Grattis, är det avklarat nu? Blev det dyktekniken med avslappning som du tänkt? Nyfiken!

Svar på tråden Vad göra när bebis inte vill sova på rygg?