• sunflower75

Har ni haft barnkalas för era 5 åringar?

Vi ska snart ha kalas för vår blivande 5 åring och jag skulle behöva lite tips på några bra lekar.
    Är lite trött på fiskdamm, någon som har tips på annat skojjigt sätt att dela ut godispåsarna på?
    Vad bjöd ni på på ert kalas?

• Svar på tråden Har ni haft barnkalas för era 5 åringar?
  • mumlan1

www.kalaspinglan har enormt mycket ideér...

• mumlan1

gå in på kalastips, där finns det lekar under varje tema...

• Sunniva A

Vi ska snart ha 5-årskalas, funderar på en skattjakt där man tillslut hittar en koffert med godispåsar. Vi vuxna skulle gärna sätta fast påsarna i heliumballonger så att de stiger upp ur kofferten när man öppnar den... MEN vi har inte vågat inviga dottern i denna idé eftersom vi endast har hittat helium på Teknikmagasinet och där kostade den gastub ca 400kr (inkl 10 balonger) Lite dyrt tycker vi men det kanske räcker till väldigt många balloner?? Någon som har erfarenhet av det??

• Sunniva A

Puffar lite så vi kanske får mer tips i tråden!!

• keli

Vi har haft kalas för vår dotter. Vi plaerade inte för några lekar . De lekte själva. De fick såpbubblor i fiskdammen som de lekte med. Hon fick en spåbubble maskin i present som alla lekte med. Man hinner inte så mycket på två timmar . Öppna presenter leka fika mm. Vi hade fullt upp utan lekar.

• lurv

Vi hade 3-års kalas idag och jag hade köpt såna långa smala ballonger och så gjorde vi ballongdjur och hattar. Det var populärt vill jag lova

• Papito

I Latinamerika har man ofta en piñata. Man kan göra en av t.ex. en eller ett par papperspåsar som man klär med papper och kanske målar något fint på. Man tejpar den på ett kvastskaft eller liknande, eller hänger den på ett bra ställe. I piñatan har man konfetti & godis eller någon leksak, det är valfritt. Man kan antingen ha lösa godisar eller redan förberedda påsar så att alla får lika mycket.

Nåja, barnen får stå på ett led och den som står först får en bindel för ögonen, (är de lite äldre kan man snurra barnet ett par varv) sen får barnet slå på piñatan tills det träffar. De som salgit ställer sig sist i kön och förr eller senare går piñatan sönder och barnen får då leta upp sitt godis...ha mycket konfetti så att det är svårt att hitta godiset.

Är det många barn får man ha en ganska tålig piñata så att alla hinner slå. Är det varierande åldrar är det lämpligt att de största slår sist.

Lycka till!

• tessis73

Tycker precis tvärtom mot Keli. Vi har just haft barnkalas för vår femåring, och visserligen regnade det och vi var inomhus, men det behövdes lite organiserade lekar.

Vi delade upp i två lag och körde en femkamp. Priset var givetvis samma för båda lagen, godispåsarna . Vi hade kalaset i två timmar och de lekte för sig själva i ung. 45 minuter. Det var fullt tillräckligt.

• Vivamos

Vi hade skattjakt, där jag gömt fyra ledtrådar på olika ställen i huset och de fick leta sig fram som ett litet anktåg. Det var en 8-åring med som kunde läsa, annars hade jag fått hjälpa till. I slutet hade jag gömt en "skattkista" med påklistrade diamanter, fylld med varsitt godishalsband och några guldpengar åt dom var. Det var en jättesuccé!

• Flisis

Vi har något år här ställt fram en godis skål med passadande godisar (tex nappar) som alla fick trä var sitt halbadn av.

• Mamma till Philip Nova Elliot

Undrar samma så hoppasr in här o kollar runt. Lovat sonen ett riktigt barnkalas när han fyller 5 i november!

Mamma till Philip 021128 och Nova BF 070806
  • Luddvar
    Philips mamma skrev 2007-06-19 08:51:18 följande:
    Undrar samma så hoppasr in här o kollar runt. Lovat sonen ett riktigt barnkalas när han fyller 5 i november!
    Jag vill också ha tips ha ha. Min son fyller 5 i september och då ska det bli kalas ja.
Svar på tråden Har ni haft barnkalas för era 5 åringar?