Leder cancer i lever så gott som alltid till döden?
Jag har en patient som ska opereras för "de har sett fläckar på levern." H*n har just opererats för cancer i tjocktarmen.
Jag har en patient som ska opereras för "de har sett fläckar på levern." H*n har just opererats för cancer i tjocktarmen.
Min mormor opererades för cancer i tjocktarmen och hon hade tur för att den hade inte spridits t levern. Men somliga har tur och andra inte så e d ju bara tyvärr... Men kan man inte bota d på ngt sätt när d har spridit sig t levern då??
Jag menar, h-n kan väl överleva d åxå?
Jag vet inte, det är det jag undrar....
Jag vet bara att det inte är så god prognos när man fått levercancer och jag undrar hur stor chans man har.
Jag glömde fråga syrrorna på jobbet idag. Därför frågar jag här.
Nej, cancer i levern leder inte alltid till döden. Beroende på hur tumören sitter kan man operera - ibland i kombination med cellgifter och/eller strålning.
Är det dock metastaser i levern är det ju skillnad. Metastaser är aldrig bra. De finns oftast på fler ställen.
Hoppas verkligen det går vägen för din patient.
Cancer i levern har mycket dålig prognos, jag tror bara det är pancreascancer som har sämre. Prognosen är något bättre om det är primär levercancer, men det är det nästan aldrig i västvärlden. I din patients fall, där eventuella tumörer i levern är metastaser från cancer i tjocktarmen, är prognosen mycket dålig. Genomsnittlig livslängd efter diagnos av cancer i levern är endast ett halvår.
Min mormor dog i cancer och då vägde levern 3,5 kilo. En frisk väger ½ kilo. Så för hennes och alla andras del gick det illa
Kan tyvärr inte hjälpa dig m d... Men lär ju finnas en chans att h-n överlever i af, annars hade man ju inte opererat alls. Å e d bara i en liten del av levern, vilket d verkar va eftersom du skrev att d "bara" va fläckar, så borde d ju vara hyfsat lätt att få bort.
Cancern hade börjat i levern och spridit sig till resten av kroppen.
Efter att min svärfars hudcancer spridit sig till lever och bukspottkörtel handlade det tyvärr bara om dagar innan han gick bort...
Det kan gå fort med din patient, men jag hoppas att jag har fel.
aj aj... Inte för att d kanske spelar superstor roll men e personen i fråga gammal?