• Rigmor Mortis

Mindre mjölk på kvällen?

Min tvåmånaders dotter är svårammad på kvällen. Hon äter lugnt en stund men efter ett tag börjar hon hacka med huvudet fram och tillbaka och gnälla. Jag lägger henne då till andra bröstet, hon äter lugnt ett tag, och börjar sedan krångla igen. I kväll tänkte jag att jag provar att ta upp mjölk ur frysen och ge henne - och det var värst vilken lugn och go bebis jag fick!
    På morgonen krånglar det inte, jag har dessutom så mycket då så jag kan pumpa ur. På dagarna krånglar det inte heller men jag har heller inget jätteöverflöd. Vad tror ni amningskunniga om att jag pumpar ur en deciliter på morgonen och har i kylen över dagen? Sen på kvällen när hon äter och det tydligen inte räcker till, kan jag ge henne flaskan? Och är det vanligt att man har mindre mjölk framemot kvällen?

• Svar på tråden Mindre mjölk på kvällen?
  • Pippil8

Precis sådär funderade jag också för några veckor sedan! Jag gjorde som du att jag pumpade ur tidigt på morgonen och så fick pappan ge det ur flaska på kvällen, som ett tillägg. Men sen frågade jag bvc-sköterskan och hon sa att eftersom lilleman växer så bra ändå så behöver jag inte göra så. Jag har dessutom läst att mjölken är fetare på kvällen (minns inte källan, så jag vet inte hur säkert det är). Hur som helst - jag slutade med pumpandet och flaskmatningen och nu gnäller han i alla fall inte. Jag tror han var i en ökningsperiod just då och att mjölkproduktionen nu har hunnit anpassa sig till hans behov. Det är mina teorier i alla fall

• Pippil8

Kanske ska tillägga att min son bara är 2,5 månader så jag räknar mig inte till "amningskunnig" egentligen

• Rigmor Mortis

Ja, jag är lite rädd att jag inte ökar produktionen om jag pumpar och ger flaska.. knepigt dilemma det här.

• Dodis

Mitt BVC sa tvärtom. Mjölken på kvällen är oftast tunnare. Dels för man har ammat hela dagen men mest för att man är trött efter en hel dag.
    När man har sovit ett par timmar så blir den genast fetare. Alltså är det nattmjölken och morgonmjölken som är den fetaste.

• lövet2

Babyn är extra hungrig på kvällen, och du har kanske lite mindre mjölk. Den bästa lösningen brukar vara att amma oftare på kvällen - ibland varje halvtimme ...

• Mora

Jag har samma problem, hon verkar inte bli mätt på kvällen.
    Barnmottagningen sa att man brukar ha tunnare mjölk på kvällen, jag fick rådet att ge tillägg till kvällen så hon inte behöver äta så många gånger på natten (hon äter typ 6-8 gånger /natt)! Så länge man ammar innan man ger tillägg så är det ingen fara för mjölkproduktionen. Jag har dock inte provat tillägg ännu, tänker hela tiden att jag provar en natt till...

• Rigmor Mortis

Ok, då är det ingen fara att ge flaskan på kvällen alltså? Jag ammar ju före, det är sista slurken hon får i flaska (idag räckte det med ½ dl för att hon skulle bli nöjd)

• Mora

Nej inte enligt den jag pratade med iallafall, hon tyckte absolut att jag skulle ge henne tillägg för att själv få sova bättre! Viktigt att komma ihåg att amma före bara!

• lill smurf

Man har lite tunnare mjölk på kvällen fick jag oxå veta. Min dotter gjorde exakt så som du beskriver och det var jobbigt på kvällarna för hon blev aldrig riktigt nöjd. Jag började ge ersättning efter att ha ammat på kvällarna när hon var ca 6v (hon är nu snart 8 mån) och hon blev nöjd och somnade och sov bättre på nätterna. Det blev dock så för mig att jag fick mindre mjölk och till slut ville hon inte amma längre. Det är ju svårt att veta vad som är vad.. jag ångrar inte att jag gav ersättning för vi fick det bättre och hon blev mätt men ville säga att det kan finnas risk för att man kan få mindre mjölk och att man skall tänka igenom det noga innan. Lycka till!

• Rigmor Mortis

Det är det jag är rädd för, att jag ska få mindre mjölk.. å andra sidan är det inte ersättning jag ger, utan urpumpad mjölk - fast urpumpad tidigare på dagen då. Mängden jag producerar är densamma men inte tidpunkten *funderar*

• Tjohalia

mora: Som jag har lärt mej så kan det visst påverka produktionen om man ger ersättning efter att man ammat. bebisen blir ju mättare än vad den normalt hade blivit (ersättning är ju mer svårsmält) och då dröjer det längre tills den vill amma igen, och då kan det påverka produktionen.

Mjölken är inte lika fet på kvällen därför stoppar dom lite sämre. Om du pumpar på morronen så stimulerar du ju en extra gång, pumpning stimulerar ju faktiskt också produktionen, så jag tror ju helt klart att det är bättre att pumpa än att ge ersättning med tanke på mjölkproduktionen. Dessutom blir dom nog inte lika proppmätta på bröstmjölken som på ersättningen...

Svar på tråden Mindre mjölk på kvällen?