Babykläder
Hur mycket kläder behöver man till en nyfödd bebis och vilken storlek?
Hur mycket kläder behöver man till en nyfödd bebis och vilken storlek?
jag fick boken att vänta barn på mvc vid inskrivningen,där stod en lista men jag kommer inte ihåg den i huvudet,jag köper minimalt för att kunna köpa mer med inriktning pojk flicka när jag vet
Köp inte för mycket i den minsta storleken de växer som attan, och vänta o se vad det blir och vad man får av släkt och vänner...
Som grund ca 6par byxor 6par tröjor/bodies Hjälmmössa vindtät mössa kofta overall/vindtät overall beroende på årstid tjockare byxor sockor och tossor, om årstiden kräver, har jag fått höra. Tänk på att om du har dålig tillgång till tvättstuga kan det vara bra med fler ombyten. Men jag håller med Bani, jag vill köpa mer inriktade kläder när bebis är här, så jag kommer att låna ihop till den riktigt första tiden
Vad bra. Jag hittade den där listan i "Vänta barn". Det var nått sånt jag hade tänkt.
Nä, man vill ju inte köpa mer kläder än nödvändigt innan man vet vad det blir för kön, men det är ju bra att ha lite hemma när man kommer hem från BB. Sen kanske man ska vänta ändå. Läste precis om den där jättebebin på 5900gram och 61 cm lång. Huvaligen.
Tack för hjälpen
Vad spelar det för roll vad det blir för kön? De kan väl ha samma kläder ändå, det tycker jag i alla fall
Ladyline
Små gulliga pojkar passar inte i små söta klänningar. Och sätter jag på en flicka en massa tuffa babyblå kläder så tror alla att det är en pojke.
Jag tror jag får en av varje så det löser sig. Kram
Tycker inte heller att killar ska ha klänning men nog kan de ha röda kläder. och tjejer blå kläder Brukar kolla ibland på tjejavdelningen till min tjej eftersom de har tuffare kläder. Byxor som sitter bättre t.ex. Saknade variation när hon var riktigt liten. Bara pastellfärger, undrar varför? Var är det ärtgröna, turkosa, knallgula, oranga, röda och kornblå kläderna? Som båda kön kan ha!
Inte gör det nåt egentligen om nån tar min dotter för en kille. Bara de tycker hon är fin Bara säga att det faktiskt är en liten tjej.
Kan rekomendera bodys till att börja med. Drar upp blöjan mycket bättre än tröja och underbyxa.
Lite malplacerat inlägg från min sida, men ändock...
Apropå babykläder, ser är det verkligen fruktansvärt trist tycker jag hur oerhört könsuppdelade kläderna är. Går man in på t.ex. H & M tvingas man verkligen välja: ljusrosa eller ljusblått, tufft eller sött? Snacka om att man formar ungarna...
Jag har lyckats hitta lite i vitt och beige, men det borde onekligen finnas mer i neutrala färger. Eller är det vi föräldrar som efterfrågar de där schablonmässiga färgerna och uppdelningarna?
Man ser ju sedan på kläder för äldra barn att uppdelningen fortsätter, tjejerna ska ha söta tajta kläder med tjejigatryck medan killarna har mer robusta, tuffa och praktiska kläder. Skittrist, rent ut sagt!
Ja, det är lite så jag tänkt också, jag gillar när barn har neutrala kläder, typ blåröd-randigt och sånt. Såklart får man tycka som man vill när det gäller sånt, men om jag får en tjej blir det inget rosa och klänningar utan mer tuffa grejer.
Kappahl har snygga kläder i olivgrönt och den del i gult.
Tacka vet jag 70-talet när alla barn hade roliga färgglada kläder som var likadana vare sig man var flicka eller pojke.
De barnkläder som finns nu är ju skittråkiga, bleka ljusa färger i rosa och blått. Och könsuppdelningen är ju värre än någonsin.
Hittade någonstans en webbplats med info och kopierade den. Allt detta är säkert ett MÅSTE... Tänk om man hade gift sig rikt!
Kläder:
5 tröjor alt boddys
5 trikåbyxor
(2 sovpåsar)
2 sparkbyxor med långa ben
1 bomullskofta
1 tunn mössa
1 åkpåse alt overall
1 vindtät mössa
Skötning:
Skötbädd (gärna med uppblåsbara kanter)
1 tvättskål
1 tvålkopp
(badbalja)
2 badlakan
2 frottéhanddukar
2 bomullsfiltar
förbrukningsartiklar som tvål, tvättlappar, kalkpasta, barnolja, bomullstoppar mm
Säng:
Spjälsäng
madrass med överdrag
1 spjälskydd
3 underlägg
4 underlakan alt. dra-på-lakan
2 påslakan
1 istoppsfilt
Kram A
Hej. Jag har letat efter babykläder. Men det finns ju inget som är neutralt. Det är lite synd.
i ellos katalogen finns det ett starpaket som jag tycker om..
www.ellos.se
välj barn välj baby och sen sidan 3 startpaket 8 delar 299kr
kram J
Hittade i förrgår den första butiken hittills som faktiskt hade riktigt många jättesöta neutrala små bodysar i fina färger, dessutom inte dyra. Men de var tvättmärkta 40°, snyft. Jag frågade om de hade liknande att tvätta i 60° men de få de hade var i vitt eller med någon liten rand, som jag redan köpt ett par, och dessutom mycket dyrare.
Bodysarna jag fastnade för var i bomull och tjejen i affären pratade om hur vanligt det är att tillverkarna undermärker tvättemperaturen i onödan och "trodde nog" att de skulle tåla 60° . Jag sade glatt att jag gärna köpte dem om hon skrev den åsikten på kvittot, men se det gick inte, för hon hade inte försökt själv
Nu resonerar jag och mina principer om jag ska köpa dem ändå och chansa. Tycker egentligen inte man ska stödja företag som undermärker men hittar jag inget likvärdigt så lutar det åt det ändå.
Jag har inte köpt så mycket kläder så här i förväg. Man vet ju varken kön eller storlek på bebben, eller hur mycket man eventuellt får i presenter efter födseln. Däremot hittade jag en hel serie med "underkläder" i vit bomull på H&M. Bodys, omlottröjor, blöjbyxor, långbyxor mm. Billiga och enkla som går att tvätta i 60 grader. Jag kommer nog satsa på det och låta de "yttre" plaggen vänta tills efter ankomsten, med något undantag så vi kommer hem från BB såklart.
Köp inte ALLT i minsta stl! Ett par uppsättningar kanske 2-3, bebben kommer växa så snabbt att du annars inte kommer kunna använda allting! Köp i stället lite blandade stl. Allt ifrån 50 till 68. Ett annat tips är att tvätta de kläder du köpt direkt eftersom det mesta är i bomull och krumper lite, är inte kul omman köpt ngt och kan använda det en gång och så blir det för litet i tvätten! // Annika
Ska man tvätta babykläder i 60? Är det för att de kladdas ner mer? Tvättar nästan all vår tvätt förutom vittvätt i 40, vittvätt i 60. Trodde tvättmedel idag var såpass effektiva att det inte behövdes varmare - sen känns det som att kläderna håller färg och form längre då.
Varför inte köpa begagnat? - www.qx.se, www.brabud.nu, www.tradera.com
www.qxl.se ska det vara...