• Smultron ett

Måste man ha spjälsäng?

Hur har ni gjort om ni inte haft spjälsäng.
    Nu sover unge herr plutten den lille i vår säng. I ett så kallat snugglenest. men hur gör man sen?

Vill slippa köpa en spjälsäng.
    Vi bor trångt och har dålig ekonomi.
    (Jaaa, jag vet man kan få tag i en spjälsäng billigt begagnat, men ändå)

• Svar på tråden Måste man ha spjälsäng?
  • carola1977

En spjälsäng tar inte så mycket plats. Svårt med alternativ. Liggdelen i vagnen sover ju en del i, men den växer de ju ur.

• jummie

Madrass på golvet bredvid eran säng kan ju fungera. Annars så är ju samsovning i er säng helt möjlig ganska länge om ni trivs med det.

• Sesamfrö

Finns massor med alternativ. Vi hade ju en spjälsäng, men hon vägrade sova i den i början. Så vi bäddade en bäddmadrass på golvet som vi la henne på på kvällen och där somnade hon. Hände att hon sov i vagnen, somnade på soffan dock inte på natten..

• Maggis Nervis

En växa säng med skyddsbräda? fast det kanske han är för liten för? dottern var 1 år och 8 mån när hon började sova i sin växa-säng...

*Vilda babyn är här och vilda barnet är vildare än någonsin!*
  • Miamaria77

Vi har aldrig haft ngn, vår son är 1 år och sover gott med oss föräldrar. Vi sover gott med honom.

Vi har tagit av benen på sängen, så den står lågt, och lägger ibland kuddar runtom OM han ramlar ner, har bara hänt en gång, det gick bra men inte så bra ändå såklart.

• Blå Flygare

Om man bor så man kan ha vagnen ute så kan de sova där på dagen (fastspänd i sele när de blir lite större).

På nätterna går de bra att ha dem i sin säng, utan snugglenest (vi har aldrig haft ett sådant, och det har gått bra ändå). Det jobbiga är bara när man vill vå upp själv och snuttan sover. Då känns det bättre om man lägger madrasserna på golvet, och kanske lite kuddar bredvid. Man kan ju också lägga madrasserna mot en vägg.

Det kommer lite jobbigare perioder. För min dotter när hon börjar krypa, gå eller varit sjuk. Då går hon fram som en mullvad och man har fullt sjå att hållla henne kvar i sängen. Men i regel är det 1-2 nätter, och sen lugnar det sig.

• milimina

nä det måste man inte. vi har en iof men ser den iaf inte som ett måste. junior är tio månader och vi har samsovit i princip hela nätter fram tills för nån vecka sen då vi slutade med nattmål och nu sover han oftast hela natten i sin egen säng. detta för att vi nattat honom i spjälisen sen 4 mån ålder av rädsla för att han skulle trilla ur vår säng när vi inte ligger där själva. samsover man och kan tänka sej göra det länge så behöver man ju aldrig en spjälis. snuggle nestet tog vi bort efter 12 veckor, när han kändes stadig nog att sova utan, efter det hade vi honom mellan oss bara, det funkar ypperligt.

att städa medan man har småbarn är som att skotta när det fortfarande snöar
  • Jessica C S

Vi fick en juniorsäng av grannen, och den ställde vi mellan vår dubbelsäng och väggen. Där sov vår dotter från det att hon var bebis tills hon blev stor nog att bo med storebror i barnrummet. Vi kände verkligen inget behov av spjälsäng, inte Elna heller

• carola1977

Självklart kan man ha andra typer av säng och madrass på golvet, men jag tänkte att det är ont om plats eftersom TS säger att de bor trångt och då är ju spjälsäng det minsta alternativet.

• Solglimtar

Vi har köpt en sänglåda med hjul från Ikea, som är precis lagom stor för en bebis mellan 0 och 6 månader ungefär =)
    Klippte sönder madrassen från spjälsängen som vår son hade när han var mindre och har bäddat mysigt i denna lilla låda.
    När bebisen sover ska lådan (FÖRSTÅS) vara utdragen bredvid vår säng, men annars puttar man bara under den.
    Såg tipset i en inredningstidning och tyckte atty det funkar för oss som har lite plats =)

• Suskiv

Nej det måste man inte. Vår tvåa och trea har inte sovit i spjälsäng alls. De sov(er) i vårs dubbelsäng. Ettan har sovit i spjälsäng under första året men sov sen dess i vår sänt tills hon började sova i vanlig säng.

• MansonDust

Vi har inte satt ihop spjälsängen denna gång ens. Våra barn har sovit med oss när de varit bebisar. Yngsta sover med oss än, hon är snart 13 mån.

• morsigne

min son sover tillsammans med oss i sängen för tillfället.
    tills han börjar bli större.

• Misfits

Min kompis som har en jätteliten etta har lillknoddas att sova i barnvagnen om natten. Det funkar jättebra.

• jummie

carola1977 skrev 2007-06-16 18:42:52 följande:

Självklart kan man ha andra typer av säng och madrass på golvet, men jag tänkte att det är ont om plats eftersom TS säger att de bor trångt och då är ju spjälsäng det minsta alternativet.
    En madrass på golvet kan man ju lägga bort när man inte sover på den. En spjälsäng står ju där den står...
  • Smultron ett

har man madrass på golvet får man ju se till att det altid altid är rent på golvet.. = jobbigt

Men klarar jag av det får det väl bli samsovning.
    Det är bra med snuggle nestet för då ligger han ju där han ligger.
    om han ligger nära mig utan snuggle.... så rullar han ju emot mig i min "lilla grop"..

• jummie

He he snart så ska han krypa o då får du ändå se till att ha rent på golvet Lika bra att börja öva!

• pisces74

Nä. Glad Måste, måste man inte. Många bäbisa sover hellre med sina föräldrar!

• Sterna

När jag väntade ettan köpte vi spjälsäng men den användes vid tre tillfällen, sen blev det uppsamling för smutstvätt och kattens sovplats för sonen ville inte sova där.
    När jag blev gravid med nr två sålde jag den i 7 månaden och kileln som kom för att hämta den var på väg att tappa hakan när han såg min mage för självklart MÅSTE man ha spjälsäng enligt honom.

Vi satte låga sängben på våran dubbelsäng så att om liten skulel ramla ner så blir fallet inte så högt.
    Båda abrnen har sovit i våran säng tills de varit runt 18 månader, sen ahr de fått en varsin vanlig barnsäng i sitt lekrum att sova i. Sonen kom in till vår säng fån och till tills han var nästan 5 år och lilltösen sov första natten i sin säng som om hon inte gjort annat och sover där än hela nätterna. Hon är nu 2.5 år.
    Även till trean som komemr i november skippar vi spjällsängen, har ingen snuggelnest heller utan vet att jag sover så lätt att det inte är någon fara på något sätt.

För mig är det en spjälsäng en totalt onödig utgift och bor ni dessutom trånkt så låt ert barn sova med er.
    När suggelnesten blir för liten så är barnet tillrekligt stort att inget händer när ni samsover.

Svar på tråden Måste man ha spjälsäng?