• Sencha

Måla element och värmerör. Färgtyp? Linoljefärg?

Vi har en del element och rör till den vattenburna värmen som ska målas.
    Funkar det att använda linoljefärg? Linoljefärg går ju bra på metall, men hur funkar det när det blir varmt - hur reagerar färgen då?

Om det inte funkar med linoljefärg, vad bör vi då välja?

• Svar på tråden Måla element och värmerör. Färgtyp? Linoljefärg?
  • Fru Humla

vet inte om din färg fungerar men jag vet att det finns särskild elementsfärg som tål värmen. kolla med färghandel vore tråkigt om det blir missfärgat

• Moi Mokulat

Du måste köpa elementfärg. Beckers har en! 1/2 liteer eller 1 liter. om det är avskavt (saknar färg) måste du grunda. Coop Bygg har sånt!

• Sencha

Finns det olika typer av elementfärger eller är alla typ samma?

• Venusmannen

Elementfärger brukar vara akrylatfärger (vattenspädbara) som har mindre tendens att gulna. Linoljefärg tror jag inte på.

• Sencha
    Venusmannen skrev 2007-06-18 08:15:45 följande:
    Elementfärger brukar vara akrylatfärger (vattenspädbara) som har mindre tendens att gulna. Linoljefärg tror jag inte på.
    Okej, tack
  • Moi Mokulat

finns bara en slags elementfärg!
    Den gulnar inte. Köp en bra pensel som inte tappa stråna.

Sencha skrev 2007-06-17 23:06:16 följande:
    Finns det olika typer av elementfärger eller är alla typ samma?
  • happy bunny

Vi måste måla våra omålade koppar rör som går till och från radiatorerna i huset. (ny indragen fjärrvärme).
    Hörde mig för på en Nordsjöfärg butik och färgen var ganska dyr. Men det bör vara ordentlig värme tålig färg som de övriga skrev.

• Moi Mokulat

Jaoo de e säkert dyrt om du går tiln en mindre affär.
    Men Coop e det inte så dyrt med färg alls faktiskt.
    Så bege dig dit. grundmåla först å sen med elementfärg.
    Elementfärg ska klara värme. Tänk bara på att allt måste vara kallt när du målar (avstängt).Beckers e ett bra märke.

Nu ska jag åka till jobbet

Lycka till!
    happy bunny skrev 2007-06-19 11:16:53 följande:

Vi måste måla våra omålade koppar rör som går till och från radiatorerna i huset. (ny indragen fjärrvärme).Hörde mig för på en Nordsjöfärg butik och färgen var ganska dyr. Men det bör vara ordentlig värme tålig färg som de övriga skrev.
Svar på tråden Måla element och värmerör. Färgtyp? Linoljefärg?