• buffen

bota ögoninflammation själv?

vad brukar man rekomendera om man som vuxen får ögoninflammation? kan man skölja med koksalt? hur många dagar måste man vara hemma från jobbet?

• Svar på tråden bota ögoninflammation själv?
  • Junipingla

Du behöver inte vara hemma från jobbet om du tänker på smittorisken, så länge du har god handhygien!
    Du kan skölja med koksalt.
    Finns en salva som heter Noviform på apoteket (receptfri) som du kan prova.

Viktblogg: 56kilo.se | 23.9 kg avbetade, 0.2 kg kvar!! Start 1/1-2007
  • Themis

Man måste inte vara hemma från jobbet vad jag vet om man inte har väldigt mycket besvär.

Däremot tycker jag det är onödigt att chansa med sina ögon för i otursamma fall kan man få ärr på hornhinnan då, min väninna fick det för ett år sen och blev utskälld när hon väl kom till läkaren.
    Hon behövde faktiskt läkemedel.

• Gisse the one

Ögoninfektion - Akut konjunktivit

ALLMÄNT
    Med akut konjunktivit (akut bindhinneinflammation) avses tillstånd som orsakas av infektiösa agens: bakterier (oftast stafylokocker, mindre ofta gramnegativer och streptokocker) eller virus.

SYMTOM OCH FYND
    Akut konjunktivit är ibland ensidig, men oftast angrips båda ögonen inom ett par dygn. Ofta har patienten haft en övre luftvägsinfektion nyligen. Besvären innefattar ofta klistrighet och gruskänsla, men ej rejäl värk.
    I typiska fall föreligger rodnad bindehinna och ökad sekretion, ibland också ögonlockssvullnad. Sekretionen kan vara vattnig (vanligast vid virus) eller varig (vanligast vid bakterier). Om inget sekret ses i ögonspringan bör man granska cilierna och ögonlockskanterna, där intorkat sekret ofta kan påträffas. Klinisk differentialdiagnostik mellan virus- och bakteriekonjunktivit är osäker. I ett stort material med kliniskt diagnostiserade bakteriella konjunktiviter var endast hälften odlingspositiva.

HANDLÄGGNING
    Tvättning av ögonlockskanterna några gånger dagligen. God handhygien för att undvika smittspridning. Om ej bättre på ett par dagar: läkarkontakt, fusidinsyra x 2 eller kloramfenikol droppar x 5.

• buffen

oj då! vilken tur! tack för alla bra svar!!

• Tiiina86

har ögoninflamation nu:)  dottern fick först nu förra veckan så vi har vari hemma flera dagar för man får inte ha barn på förskola eftersom d smittar mycket där me pet i varandras ögon m.m. + att hon e fortfarande på småbarnsavd så dom e ju extra mycke å pillar på allt. Jag själv fick oxå va hemma när d va värst efterosm ja arbetar på en förskola med småbarnen å d kans smitta väldigt lätt.

Man ska bada ofta med en boimullstuss me varmt vatten å ta bort allt gegg, ofta, flera gånger per dag om det inte blir bättre så går man till läkaren å får nå ögondroppar elelr nå liknande

• Tiiina86

glömde säga att för mig e inflamationen helt borta nästan å jag har bara baddat ofta med varmt vatten

• tjej mamman

Badda med ljummet kamomill te,det är inflammations hämmande och lindrar klåda och irritation.

• lurv

Testa annars en huskur som min fd svärmor tipsade mej om. Koka vatten och häll över en påse kamomillte och låt det dra ca 10 minuter. Låt det svalna och badda sedan ögonen med teet 15-20 gånger per dag eller så fort du får kladd i ögonen. Jag har använt detta varje gång nån av mina barn har drabbats och de har aldrig haft sina ögoninflammationer i mer än ett dygn. Har heller aldrig behövt ta till salvor eller ögondroppar.

• Kaldorei

kom ihåg å badda utifrån och innåt.... det rådet fick jag då jag pratade med hälsocentralen iaf. med vatten, gärna ¨svagt koksalt. eller åtminstone kokt vatten.

• Eisa
    jag gör ingenting alls
    det bara läker ut
Svar på tråden bota ögoninflammation själv?