Australienflytt - behöver tips och råd! :-)
Vi kommer med all sannolikhet att flytta till Sydney för några år och inom en ganska snar framtid (maken ska jobba - jag ev. oxå så småningom?) och jag skulle vilja veta om det är något jag behöver tänka på inför flytten??? Ni som flyttat dit/bor där kanske kan tipsa mig om saker som är bra att känna till/tänka på???
Visumhanteringen sköter företaget med inhyrd assistent, samt ev. betalar flytt av saker/möbler dit (men inte hem ) och bostad de första månaderna.
Genom andra trådar här har jag fått veta att.... Svenska kyrkan har träff för svenska mammor med barn en gång i veckan... det finns lokala Play Groups man kan söka på nätet efter... man kan få rabatterat dagis via deklarationen... det finns en australiensisk variant på Familjeliv
Sonen fyller 2 år i augusti och jag kommer inte att jobba, i alla fall till en början. Eventuell kommer sonen att gå lite grann på dagis, men vi har inte bestämt något ännu. Vi planerar inga fler barn , så försäkringar och sånt funderar vi på att ta där det inte ingår någonting vid graviditet... är det dumt???
Genom arbetskollegor till maken, som redan är i Sydney och jobbar, har vi fått tips om i vilket område vi ska söka lägenhet. Tar gärna emot tips där oxå!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-24 22:50:43:
Nu är allt klart och det kommer att bli flytt till Sydney den 13 augusti