• Singha

Australienflytt - behöver tips och råd! :-)

Vi kommer med all sannolikhet att flytta till Sydney för några år och inom en ganska snar framtid (maken ska jobba - jag ev. oxå så småningom?) och jag skulle vilja veta om det är något jag behöver tänka på inför flytten???  Ni som flyttat dit/bor där kanske kan tipsa mig om saker som är bra att känna till/tänka på???

Visumhanteringen sköter företaget med inhyrd assistent, samt ev. betalar flytt av saker/möbler dit (men inte hem ) och bostad de första månaderna.

Genom andra trådar här har jag fått veta att.... Svenska kyrkan har träff för svenska mammor med barn en gång i veckan... det finns lokala Play Groups man kan söka på nätet efter... man kan få rabatterat dagis via deklarationen... det finns en australiensisk variant på Familjeliv Skrattande

Sonen fyller 2 år i augusti och jag kommer inte att jobba, i alla fall till en början. Eventuell kommer sonen att gå lite grann på dagis, men vi har inte bestämt något ännu. Vi planerar inga fler barn Fot i munnnen , så försäkringar och sånt funderar vi på att ta där det inte ingår någonting vid graviditet... är det dumt??? 

Genom arbetskollegor till maken, som redan är i Sydney och jobbar, har vi fått tips om i vilket område vi ska söka lägenhet. Tar gärna emot tips där oxå!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-24 22:50:43:
    Nu är allt klart och det kommer att bli flytt till Sydney den 13 augusti

• Svar på tråden Australienflytt - behöver tips och råd! :-)
  • Aquariana

www.utlbos.se/

kolla på denna sida, hennes handböcker är generella men bra för de täcker allt man bör tänka på men för detaljer för varje land behöver man ta reda på mer. Men de är en bra början. De är dock billigare på nätbokhandlarna än direkt hos författaren

• Aquariana

Grattis till flytten förresten och lycka till!

• Singha
    Aquariana - tack för tipset! Det verkar vara många bra frågeställningar man kan få svar på vad gäller det praktiska! Glad

Tar gärna emot fler tips!!!

• Nillax

Om ni vet vilket omrade ni vill bo i sa kan du kolla www.realestate.com.au eller www.justlisted.com.au for lagenhet/hus. Beroende pa omradena sa kan det vara ganska svart att hitta hyreslagenheter....det hander att folk hyr en lagenhet utan att de ens sett den.

• Singha
    Nillax - tack för tipset!

Vi har kikat på domain.com.au i området Chiswick än så länge. Det dyker upp lägenheter där hela tiden (en kollega till maken bor där, så maken har varit inne där och gillat vad han sett...)  MEN vi vill ju även få andra tips på bra områden, så vi ska kika närmare på dina länkar!
Svar på tråden Australienflytt - behöver tips och råd! :-)