• Julias mamma

Automatkörkort!

Vad är det som gäller vid uppkörning etc?

Jag VET att man inte få köra manuellt växlad bil med automatkörkort, men annars gör det väl ingen skillnad vid uppkörning och prov etc?

Jag är helt inställd på automat, och Nej...jag är inte lat eller korkad...Jag har bara ingen möjlighet att övningsköra med annat än automat...

• Svar på tråden Automatkörkort!
  • beckisen

Nä det är ingen skillnad vad jag vet. Sambon har bara automatkörkort pga av benprotes. Tycker inte det är svårt att få tag i bilar. Och jag tycker det är skönt att slippa köra växld även om jag har ett "vanligt" körkort

• Julias mamma

BlueBride:

Nej, då vet du fel!

Man måste inte köra endast på bilskola.

• Wickedblue

Det är få vägverksorter som har tillgång till egna automatbilar,tror att det fanns i Jakobsbergs,Jönköping och Falun.Annars måste man hyra bil av körskola vid uppkörning men det är ju inget problem.

• beckisen

Nä man kan anmäla sig till proven själv.. det gjorde jag för jag flyttade till en ny stad... så det är bara att ringa ochh beställa tid för uppskrivning och körprov. MEN.. du måste ju köra halkan och den kanske du måste göra genom en bilskola men jag vet inte...

• Dimitra
    Julias mamma skrev 2007-06-18 12:40:03 följande:
    Det är bilskola jag vill undvika...jag har annat att lägga pengar på just nu Dessutom är det såna vansinniga köer på bilskolorna nu..och eftersom jag jobbar och har familj så kan jag inte ta tiderna som erbjuds...
    Då förstår jag. Bättre med automatkrav än inget körkort alls Du har ju alltid möjligheten att uppgradera sen när tid finns

Lycka till!
    Var sitter controlaltdelete-knappen?
  • Julias mamma

Dimitra:

Exakt...
    Och tack!

• Virriga Vera

Jag har aldrig hört talas om automatkort. Mig veterligt så finns väl bara de olika klasserna a, b, c, o.s.v.

Däremot så kan jag tänka mig att man som handikappad har begränsningar i sitt körkort.

• Dimitra
    Virriga Vera skrev 2007-06-18 17:50:16 följande:
    Jag har aldrig hört talas om automatkort. Mig veterligt så finns väl bara de olika klasserna a, b, c, o.s.v.Däremot så kan jag tänka mig att man som handikappad har begränsningar i sitt körkort.
    Automatisk växellåda kan vara ett villkor på körkortet precis som glasögon.

www.vv.se/templates/page3____116.aspx
  • Dimitra
    Virriga Vera skrev 2007-06-18 17:57:24 följande:
    Ja det är ju det jag skriver, ett villkor/begränsning, men inte en speciell körkortsklass som man kan välja.
    Nej men det har väl ingen sagt heller
  • idkfa

Hej funderade på att ta körkort med atomat okså. Men finns det att välja i alla städer? Har nämligen aldrig hört det i Kalmar där jag bor?Nån som vet?

• Wickedblue

Ja man köra upp med automat vid alla vägverk men var beredd på att du får hyra uppkörningsbil via trafikskola.

• Julias mamma

Vad konstigt att det är så få som hört talas om körkort för automat!

• HeddaBigBum

Åh, jag älskar att köra automat!
    Jag bodde i USA i 8 år och där hade jag automatlåda, min man manuell. Gissa vem som hatade stop and go traffic mest.
    Jag saknar bilen jag hade i USA!!!!!!

Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Dripknot

Jag trodde jag också skulle ta körkort endast för automatväxlad bil, men jag tänkte om sen när jag insåg hur begränsande det skulle vara. Har inte ångrat mig en sekund sen jag tog körkortet 7/8 och nu har rätt att köra både manuell- och automatväxlad bil.

:) Men lycka till med ditt kort du...

Svar på tråden Automatkörkort!