Inlägg från: Anonym (slutkörd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (slutkörd)

Järnbrist. Blev ni sjukskrivna?

Ni som har problem med lågt Hb eller lågt järn (ferritinbrist) har ni blivit sjukskrivna av er läkare medans ni få behandling?
    Är så trött, ont i huvudet, grining och lätt irriterad jämnt. Har värk i kroppen och stickningar i händer och fötter som läkaren misstänker beror på att järnreserven snart är tom för mig. Börjar fundera om man skulle prata med Vc om att bli sjukskriven så man kan hämta ork på nytt i lugn och ro men vet inte om man brukar få bli sjukskriven för nåt sånt här.
    Hur har ni fått behandling när ni haft blodbrist m.m?

• Svar på tråden Järnbrist. Blev ni sjukskrivna?
  • Anonym (slutkörd)

Jag är inte gravid utan har bara ett ferritinvärde som är nere på 4 % nu och det är jättelågt. Har problem med att jag får dåligt värde med jämna mellanrum och får då äta järn några månader. Har dommningar i fötter och armar som är jobbiga + att jag är så trött att bara vara är nog ibland. Går som springvikarie och är helt slut efter att ha jobbat några timmar bara. Jag funkar knappt hemma just nu, har inte ork och lust till nåt.

• Anonym (slutkörd)
    C Elegans skrev 2007-06-18 20:00:44 följande:
    Sjukskriven? Varför det? Har du extremt allvarlig järnbrist? Annars blir man ju bättre på ett par dagar efter att man påbörjat behandlingen! Själv gick jag som en zombie när mitt Hb låg under 100, men det tog som sagt bara ett par dagar med järntabletter så var jag signifikant förbättrad.
    Så bra för dig då, synd bara att det tar längre tid för vissa.
    Har inte så låg Hb just nu, hinner förhoppningsvis få stopp på det innan det också sjunker, det är mitt ferritinvärde som är jättelågt. Jag ligger på 4% just nu och det ska upp en bra bit innan det börjar vara godkänt. Vet att förra gången det var så här lågt så när jag tog om proverna efter 1,5 månad så hade dom stigit till 23% och det var ändå i undre kant på vad man ska ha, så ja jag har extremt dåligt värde just nu.
  • Anonym (slutkörd)
    Anonym (ssk) skrev 2007-06-18 20:23:26 följande:
    Eftersom en läkare har koll på dig och du lämnar prover så har läkaren nog gjort en bedömning att du inte behöver vara sjukskriven. Han hade nog föreslagit det isåfall...
    Iof men å andra sidan så talade jag aldrig om hur jag mår. Sökte för att fötter och händer domnar av men bad dom kolla dom här värdena när jag ändå var där eftersom det började vara dags för den kollen ändå. Läkaren ringde sen upp mig på Fredag eftermiddag och talade bara om att det var dags att börja om med järnet igen och att vi skulle höras av om domningarna inte försvann.
  • Anonym (slutkörd)
    Tines skrev 2007-06-18 20:34:16 följande:
    Varför sa du aldrig hur du mådde Du får väl ringa tillbaka till läkaren och säga det då...
    Jag vet inte, vill väl inte gnälla. Men jag är så trött, huvudvärk varenda dag. Jag lever på smärtstillande för att orka funka lite iallafall. Skulle kunna sova dygnet runt om jag fick.
Svar på tråden Järnbrist. Blev ni sjukskrivna?