• rara sara

Järnbrist. Blev ni sjukskrivna?

Efter ett missfall hamnade mitt Hb på 73 (innan låg det på 128) så jag blev sjukskriven 2 veckor. Fick som råd av läkaren på sjukhuset att gå hem och äta järnrik mat, då skulle jag snart må bra igen!
    Efter de 2 veckorna gick jag till Vårdcentralen pga att jag fortarande inte orkade göra nånting, fick rådet att köpa starka järntabletter (Niferex) och gå och jobba, men det va viktigt att jag vilade mkt också, Hur nu vila och jobba går ihop, men men!

Jag lyssnade på vad tanten på VC hade sagt och gick till jobbet.
    Jag var så sjukt fysiskt slut så det va knappt jag kunde ta mig till jobbet, höll nästan på att somna under tiden jag gick. Klarade inte av att sitta framför datorn, allt bara snurrade och jag såg suddigt.
    Klarade bara av att jobba ½ dag, sen ringde jag tillbaks till sjukhuset och där sjukskrev dom mig direkt i 2 veckor till, dessutom bad dom mig att höra av mig ifall jag kände att jag behövde bli sjukskriven längre.
    Järntabletterna hjälpte men det tog tid! Jag var sjukskriven 1 månad totalt, hade kunnat va det längre men blev såå rastlös på att bara va hemma utan att orka göra nånting.

Så hamnar du hos rätt läkare kan den nog sjukskriva dig, men förklara din situation utförligt.

Svar på tråden Järnbrist. Blev ni sjukskrivna?