• Anonym

Varför säger han inte att man är vacker?

Hejsan!

Jag är i v30 och har gått upp ca7kg. Min sambo har inte gett mig några komplimanger sedan jag blev gravid. Jag är inte speciellt tjock och jag piffar till mig med fina kläder ocg fin i håret men inget hjälper.
    Fattar han inte att man känner sig ful och behöver mera uppmärksamhet NU!
    När jag säger detta till han säger han, men jag älskar ju dig.
    Varför är Ni killar så dåliga på att uppmuntra oss?
    Hjälp mig, jag står snart inte ut! Jag kan lika gärna leva ensam.

• Svar på tråden Varför säger han inte att man är vacker?
  • Jossebell

Det är som Ronny Eriksson sa:

"jamen jag har ju sagt att jag älskar dig, jag berättar om jag ändrar mig"

Att ständigt söka bekräftelse är jättejobbigt. Kolla om han inte visar i andra situationer att han tycker du är vacker o underbar. Var lite lyhörd för vad han gör o säger. Du kanske finner det där!

• Cybermum

Håller med Jossebell, men känns det för tungt, kontakta din barn morska för stöd... kramiz!

• Anonym

Hur ska hennes BM kunna stödja henne i detta...?!?!?!?
    Jag förstår henne, självklart vill man höra att man är vacker av sin man/sambo, speciellt när man själv känner sig som sju svåra år..

• Anonym

Hur ska hennes BM kunna stödja henne i detta...?!?!?!?
    Jag förstår henne, självklart vill man höra att man är vacker av sin man/sambo, speciellt när man själv känner sig som sju svåra år..

• Lollan

Varför är det alltid mannen som ska uppskatta sin kvinna och överösa henne med komplimanger? Tänk på att mannen kanske kan känna sig lite rädd och utanför då hans kvinna förvandlas från att bara ha varit hans kvinna, till att bli en kvinna som bär på ett barn och ska bli mor, den omställningen är oxå värd att tänka på - ur mannens synvinkel. Jag har felra manliga vänner som har beskrivit deras första graviditet som rätt så skrämmande, och inte haft helt lätt att se kvinnan som "snygg", "vacker" och "sexig".....utan faktiskt som en ngt helt ofattbart konstigt och skrämmande.

/Lollan

• Alvi

Jag har ett liknande problem, fast ändå helt annorlunda...
    Jag tvivlar inte på att min sambo älskar mej o vill leva med mej, det är ju det som är det viktigaste.

Dock är han väldigt dålig på att ge "rätt svar"....
    (Ett exempel:
    - TYcker du att jag är snyggast i världen?
    - Nääe.... Min kompis syrra är snyggare...
    - Va?? Tycker inte du att jag är snyggast i världen?! (Ger puckot en chans till)
    - Nej... Men det är ju dig jag är tillsammans med.. Du har en finare insida...

Åh. Tack.

Och för några veckor sedan, i typ v. 18 stod jag, vacker som en dag enligt mej själv, naken framför honom och frågade "Tycker inte du oxå att jag är superdupervacker???"

Hans svar blev nåt i stil med "Njääaaaaee....."
    Så kom det fram att han tyckte att jag var oproportionerlig...!
    Det var hans stackars försök att göra "Njääaaaeee..." till ett positivt svar....
    "Jamen, du har fått så stor mage och så stora bröst, men rumpan ser så platt ut..."

Istället för att bara säga "JAA, du är vacker, älskling!"
    Eftersom det ju var det jag fiskade efter...

Men jag har faktiskt lärt mej nu att inte ta "negativa" kommentarer på allvar.... Han gör sitt bästa... =)

• Anonym

Min man är oxå helt kass på att ge komplimanger. De är nog sådana helt enkelt! Har aldrig "fiskat" efter komplimanger utan någon enstaka gång när jag skrattar åt hur tjock och gräslig jag ser ut så kommer det lite smygande -Du är vackrast i världen...
    Tänk så mycket mer uppskattat det blir när det inte kommer så ofta...

• oOoJOYoOo

Min sambo är väldigt duktig på o ge komplimanger ...o det är inte alltid med språket utan med blicken o kramar mm....jag känner ju att han älskar mig o jag ger honom oxå komplimanger..men sånt ska komma spontant då känns dom som bäst

• Morticia

Hej!

Alltså karlar. Ja, tyvärr är det väl så att du får tala om för honom att du behöver litet komplimanger nu. Att du inte känner dig bekräftad, och att du behöver det.

Förklara att du blir ledsen när han inte uppmärksammar dig.
    Märkligt men om man förklarar att man verkligen blir ledsen, då förstår de, och tolkar inte det som det vanliga "tjatet".

De fungerar inte riktigt som vi gör. Allt är inte så självklart för dem.

Kram

• Anonym

Hmm, jag hade inte ställt frågor som jag inte tål att höra ett ärligt svar på. Fördelen med en man som inte säger "du är vackrast i världen" på slentrian varje dag är att när han väl kommer sig för med en komplimang så är den någotsånär äkta!

Jag föredrar komplimanger jag kan tro på som t ex "du är det bästa jag har i mitt liv och den största anledningen till att jag orkar stiga upp ur sängen varje morgon."

• JsN

HAr du berättat för honom att du känner större behov av att bli bekräftad? Din sambo är inte tankeläsare. Tänk på att han med allt som händer med dig och din kropp förmodligen också har större behov av att bli bekräftad.

• Anonym

Varför måste det vara så viktigt vad mannen tycker? Kan vi inte själva avgöra att vi duger. Jag förstår problemet fullt ut och fungerar likadant själv men det retar mig att det måste till att våra män talar om för oss när vi duger! Vi som dessutom ofta anser att vi har bättre smak än männen borde kunna avgöra det bäst själva

• Anonym

Det är klart att man vill veta att man är attraktiv i ögonen på den man lever i hop med och som man älskar! När jag var gravid (och nu,efter förlossningen) Så har jag levt i en fullständig öken vad det gäller komplimanger och även rent fysiska bekräftelser på att han tycker att jag är attraktiv... Själv öser jag komplimanger över min älskade och gosar gärna. Det är ganska jobbigt att aldrig få samma sak tillbaka. Det börjar tära på förhållandet. Samtidigt så tycker jag att det känns lite konstigt att ta upp det till diskussion, för jag vill ju att hans åsikter ska komma från hjärtat, inte därför att jag har sagt åt honom att jag vill höra att jag är vacker och åtråvärd!

• solalven

min pojkvän påpekade idag att han tyckte att jag såg så tråkig ut nu för tiden.
    me d det menade han att jag såg så svensson ut och inte har lika häftig stil som jag hade när vi träffades.
    Sen målade han upp en bild av hur "läcker" jag var när vi träffades för tre år sedan.
    Att jag var blond, solbränd, fräcsh då osv.

Kändes inte så jättekul att höra faktiskt.
    Jag har förändrats lite sen dess främst stilmässigt.
    Då hade jag lite häftigare klädstil, typ club wear.
    Nu ser jag betydligt normalare och proprare ut.
    Känner mig inte så värst attraktiv lägnre...iallafall inte efter en sådan kommentar. Han kanske inte tycker jag är ful eller så men han tycker uppenbarligen att jag ser trist ut.
    Min pojkvän har som många andra män en viss förmåga att kläcka ur sig konstiga kommentarer som inte är särskilt genomtänkta. Jag tror att de inte menar att vara taskiga utan bara är rent av klantiga.

• hanni

uch när sånt där händer känner jag mig som en grå skugga bara. Jobbigt men det brukar gå över. Säg till honom att han SKA laga o bjuda på mat nån kväll. O hoppas han lägger ner lite tid o kärlek på det hela. =)
    Killar är konstiga o vi är minst lika konstiga.

• Anonym

Solalvan...

Är det inte ganska positivt att din kille faktiskt påpekar att du shavat till dig? Jag menar, på det viset ger ha nju dig en chans att ändra på dig. Värre hade väl varit ifall han inte hade känt sig så trygg på er kärlek, att ha intehade vågat påpeka detta för dig. Och ibland tror jag att man som sambo/gift måste backa lite och se på hur man faktiskt har förändrats under de år man varit ihop..... Jag menar, om nu din man föll för dig då du var på ett visst vis, varför skulle det då vara fel att han önskade att du var på det viset ännu?

/ Tuffsan

• solalven

antagligen för att jag skulle vilja att han tyckte att jag fortfarande var fin och inte bara när jag hade häftig stil. Att jag är fin naturell oxå.
    Jag har ingen lust att ändra tillbaka till en stil som visserligen är fin men som känns lite absurd vid vissa tillfällen.
    Men det är sant att jag fick mig en tankeställare och tänkte att en liten uppfräschning vore ju aldrig fel. För både hans och min egen skull. Så jag har bokat tid hos frissan på tisdag

• solalven

antagligen för att jag skulle vilja att han tyckte att jag fortfarande var fin och inte bara när jag hade häftig stil. Att jag är fin naturell oxå.
    Jag har ingen lust att ändra tillbaka till en stil som visserligen är fin men som känns lite absurd vid vissa tillfällen.
    Men det är sant att jag fick mig en tankeställare och tänkte att en liten uppfräschning vore ju aldrig fel. För både hans och min egen skull. Så jag har bokat tid hos frissan på tisdag

• Anonym

Tuffsan och Solalven

Hur det än är, så är det väl insidan som räknas. När man lever i ett långvarigt förhållande så orkar man väl knappast stå och stajla sig hela dagarna, speciellt inte när man har flera småbarn att ta hand om. Desutom går pengarna till kläder och blöjor till barnen, inte till häftiga kläder till en själv. Så klart att man måste försöka hålla sig attraktiv för sin man, det är ju en självklarhet, men han måste ju också inse att det finns andra värdet i livet än så.

Svar på tråden Varför säger han inte att man är vacker?