• Mellisen

Höftledsluxation

Min dotter föddes med höftledsluxation, tack och lov den lidriga varianten. Hon hade så kallad Frejkabyxa på sig dygnet runt. Efter sex veckor så gjordes bara en enklare undersökning, och vi fick åka hem från sjukhuset utan byxan.
    Nu har vi fått tid för återbesök när hon är ett halvår. Då ska de göra en ordentlig undersökning med röntgen och ultraljud för att se om höfterna har fixerat sig som de ska.

Nu undrar jag...
    Hur vanligt är det att allt inte är okej efter sex månader? Jag vill verkligen att allt aka vara bra nu. Har hört om barn som legat i sträckbänk, och de som legat i gipsvagga.

Om du har någon erfarenhet av detta vore jag jättetacksam om du ville dela med dej av dina erfarenheter.
    Tack tack...

• Svar på tråden Höftledsluxation
  • Mellisen

*** PUFFAR ***

Finns det ingen alls som har några erfarenheter av Höftledsluxation???

• sockergryn

Hej!
    En av mina döttrar hade lindrig höftledsluxation som liten och fick ha en von rosenskena i 6 veckor. På kontrollerna efteråt har allt sett helt okej ut.
    Jag tror att risken är väldigt liten att det inte ser okej ut efter att man har behandlat dom som små. Det är väl snarare så att om man inte har upptäckt höftledsluxationen vid nyfödd/späd ålder utan på ett betydligt äldre barn så krävs det längre och annan vård..tex gipsvagga och dyl.
    Du behöver nog inte oroa dig!
    Lycka till!

• Mellisen

Sockergryn:
    Tack för ditt svar...
    Hade din dotter legat i säte? Fick nämligen veta att det ofta är det som orsakat höftledsluxationen. Min dotter låg i säte till v36 när vi fick åka till förlossningen o vända henne.
    Tydligen är det också vanligare att flickor drabbas

• Sandrah85

Jag föddes med höftledsluxation, hade en ställning på mig ett par månader men nu är jag helt normal hah =)
    Mamma fick dock åka in med mig till sjukhuset för att bada mig en gång i veckan eftersom en läkare var tvungen att hålla mina ben i ett och samma läge hela tiden.

♥ Gos i magen ♥
  • Sandrah85

Var en von rosenskena jag också hade på mig förresten!

♥ Gos i magen ♥
  • Sandrah85

Och en sak till.. jag låg i säte så mamma fick föda med kejsarsnitt för jag vände aldrig på mig.

♥ Gos i magen ♥
  • cozmoz

jag är en av de du kanske hört talas om, men barn som legat i sträck, o sedan gipsvagga.

Men jag tror inte du behöver oroa dig, de har ju kontrollerat ditt barn innan.
    Viktigast är ju att barnet blir bra, så måste man tänka.

• sockergryn

Mellisen: Nej, min dotter låg inte i säte. Jag hade höftledsluxation som liten (det upptäcktes relativt sent, vid 9 månader, men jag slapp gipsvagga och sånt utan hade en ställning..) och det är ärftligt tydligen.

• drakvinge

Har dotter med luxation.
    Sträck gör de bara i början om de inte kan lägga höfterna rätt för att ha skena.
    Det är nog ovanligt att det inte är bra, men kanske måste hon ha skenan på nätterna en tid framöver, det kommer vi att få ha sen.
    Frammåt jul eller när det nu kan bli vi får ta av den.

• Mellisen

Tack för svar o stöd...
    Allt är säkert bra till hösten. Skulle bara vara så svårt att lägga denna lilla tjej i skena igen, hon är ju så rörlig nu.

Svar på tråden Höftledsluxation