• Mellisen

Höftledsluxation

Min dotter föddes med höftledsluxation, tack och lov den lidriga varianten. Hon hade så kallad Frejkabyxa på sig dygnet runt. Efter sex veckor så gjordes bara en enklare undersökning, och vi fick åka hem från sjukhuset utan byxan.
    Nu har vi fått tid för återbesök när hon är ett halvår. Då ska de göra en ordentlig undersökning med röntgen och ultraljud för att se om höfterna har fixerat sig som de ska.

Nu undrar jag...
    Hur vanligt är det att allt inte är okej efter sex månader? Jag vill verkligen att allt aka vara bra nu. Har hört om barn som legat i sträckbänk, och de som legat i gipsvagga.

Om du har någon erfarenhet av detta vore jag jättetacksam om du ville dela med dej av dina erfarenheter.
    Tack tack...

• Svar på tråden Höftledsluxation
  • drakvinge

Har ni varit iväg på röntgen? Hur har det gått?

• Mellisen

Nej, vi har fått tid på Astrid Lindgrens barnsjukhus den 7 augusti, så jag får vänta ett tag till.

Men har läst på lite, och det är tydligen väldigt ovanligt att de upptäcker något om barnet har blivit behandlad.
    Det är vanligare att de upptäcker nått på sexmånaderskontrollen på barn som ej är behandlade. Det måste ju komma som en chock!

• drakvinge

Aha, men det ska nog gå bra, håller tummarna för er!

Ja fy för att inte upptäcka det förrens vid sex månader!
    Men det hade nog varit så för oss också om de inte upptäckt det av en slump på sjukhuset när vi sökte för hon var så förkyld att hon hade det jobbigt att andas.

• Mellisen

Nu åker vi in till Astrid Lindgren för en sista koll på Mellisens höfter...
    Håll tummarna för att allt kommer se bra ut!!!

• Beccabecca

Hoppas att det går bra för er på kontrollen.
    Min son hade von Rosen-skena i tolv veckor.
    Vi gick på Danderyd och där blev han friskförklarad efter röntgen när han var drygt tre månader. Det verkar skilja mycket på hur man blir behandlad och vilka återbesök som görs.
    Ska ni gå på några fler återbesök efter dett?

• drakvinge

Hoppas att allt ser bra ut Mellisen!

• Blåsippa33

Mellisen: Var har du läst nånsans, har du nån bra länk?

Min dotter har en von Rosenskena som hon ska ha i sex veckor. Det är en och en halv vecka kvar nu och jag är så nervös att det inte ska räcka. Det är svårt att få till det tycker jag.

• Mellisen

Jaha... då va vi hemma igen!
    Det va en ordentlig undersökning med både röntgen o ultraljud o sen kände läkaren på höfterna.
    De såg väl ganska bra ut tyckte läkaren, men han kunde tyvärr inte friskförklara henne ännu. Hon har fortfarande outvecklade höftleder, speciellt på höger sida. Det va inget som läkaren kunde känna, men det syntes på röntgen att det är för mycket brosk o för lite skelett. Men det kommer ordna upp sig av sig självt med tiden. Hon ska dock på kontroll igen när hon lärt sig gå. Dom kommer att fortsätta kalla henne tills allt ser 100% okej ut. Det är ändå skönt att de är så nogranna. 

• Mellisen
    Blåsippa33 skrev 2007-08-07 11:50:00 följande:
    Mellisen: Var har du läst nånsans, har du nån bra länk? Min dotter har en von Rosenskena som hon ska ha i sex veckor. Det är en och en halv vecka kvar nu och jag är så nervös att det inte ska räcka. Det är svårt att få till det tycker jag.
    Vi fick jättebra information på Astrid Lindgren när vi va där första gången. Sen har jag bara googlat lite på nätet för att få mer info.
  • drakvinge

Mellisen, ska hon fortsätta att ha skena eller blev ni fria från den?

• Mellisen

Skenan har hon inte haft på fyra månader, tack o lov!!!
    Dom verkar bara väldigt nogranna med sina undersökningar o det är jag tacksam för.

• drakvinge
    Mellisen skrev 2007-08-07 21:03:28 följande:
    Skenan har hon inte haft på fyra månader, tack o lov!!!Dom verkar bara väldigt nogranna med sina undersökningar o det är jag tacksam för.
    Ja det är skönt att de kollar upp dem noga så det inte blir nåt knas som man måste operera senare!
Svar på tråden Höftledsluxation