• Armani

Hur tillaga bakpotatis??

Har hittat ett recept med lax och bakpotatis som jag tänkte bjuda på till midsommar men nu är det så att jag aldrig har tillagat bakpotatis förr....

I receptet står det att man kan göra det i mikron, men fick då höra av nån annan att det blev mycket bättre i ugnen.
    Hur brukar ni göra? I mikron/ugnen? Hur länge? Osv osv.

• Svar på tråden Hur tillaga bakpotatis??
  • Barbabok

Min sambo brukar micra potatisen. En näve salt på en tallrik, picka några hål med potatissticka i skalet, ca 8min full effekt. En potatis åt gången. Fast prova en gång innan så du vet att tiden stämmer, trist om det inte blir bra i just er micro. Här blir det super!
    Ska du göra till många går det nog lika snabbt i ugnen, och alla får mat samtidigt.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Miranda78

Jag brukar micra potatisen tills den är nästan färdig å sen in i ugnen för att få ett knaprigare skal. Det blir godare i ugnen, helt klart. så har du tid så gör potatisen från början i ugnen.

Lycka till!

• happy bunny

Jag gör min Bakpotatis i micron. Den får ju inte det här krispiga skalet som i ugnen men vad gör det, man äter ju inte skalet.. hihi.

Jag brukar köra 4 potatisar åt gången på full effekt ca 12-15 min.
    Pickar ca 8 hål med potatis stickan i varje innan micron.(för att de ej ska spricka)

• Armani
    Miranda78 skrev 2007-06-19 11:38:56 följande:
    Jag brukar micra potatisen tills den är nästan färdig å sen in i ugnen för att få ett knaprigare skal. Det blir godare i ugnen, helt klart. så har du tid så gör potatisen från början i ugnen.Lycka till!
    Hur länge på ett ungefär ska den vara inne i ugnen tror du?? På hur många grader?
    wero73 skrev 2007-06-19 11:32:28 följande:
    Min sambo brukar micra potatisen. En näve salt på en tallrik, picka några hål med potatissticka i skalet, ca 8min full effekt. En potatis åt gången. Fast prova en gång innan så du vet att tiden stämmer, trist om det inte blir bra i just er micro. Här blir det super!Ska du göra till många går det nog lika snabbt i ugnen, och alla får mat samtidigt.
    Alltså han strör saltet runt potatisen på tallriken som potatisen ligger på då?

Vi blir inte många, 4-5 st.
    Hoppas jag får till det bara, har hört så många som rekomenderat det receptet.
  • Armani
    happy bunny skrev 2007-06-19 11:43:43 följande:
    Jag gör min Bakpotatis i micron. Den får ju inte det här krispiga skalet som i ugnen men vad gör det, man äter ju inte skalet.. hihi.Jag brukar köra 4 potatisar åt gången på full effekt ca 12-15 min.Pickar ca 8 hål med potatis stickan i varje innan micron.(för att de ej ska spricka)
    Hur många W är din micro?
  • happy bunny

Oj, har ingen aning faktiskt, kanske 750?

Men ställ din micro på 8 min, sen avbryter du tar ut den varma tallriken och känner om de är färdiga med potatis stickan, om inte så är det bara att köra lite till.

• miniGrynet

Vi kör i ugnen, 225 grader i ca 1 timme, beroende på storlek på potatisen.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • happy bunny

Jag brukar inte salta mina bakpotatisar något.
    Kör dem bara rätt upp och ned på en tallrik i micron utan lock.

Det är jätte lätt att göra de i micron, svårt att misslyckas.
    Köp hem några potatisar och testa så får du se innan din bjudning.

Lycka till!

• Zenobia

Ja körde bakpotatisen i micron igår 2 potatisar på det hösta i 14 min. Sen la ja in resterande av tiden i ugnen. Funkar hur bra som helst =)

Men nu när du har frestat oss här, finns det recept? *ler*

• Zenobia

Mmmm vad gott, nu vart man hungrig =) tack för det smarriga receptet.
    Måste jag med prova men får bli till nästa vecka.

Svar på tråden Hur tillaga bakpotatis??