• erikaw

får du med urinvägsinfektion väldigt ofta???

hej alla ni!!!

tänkte bara kolla om det är fler än jag som har mycket problem med ständigt återkommande urinvägsinfektioner??
    Har ni fått hjälp för det eller hur gör ni?

Återigen har jag fått åka hem från jobbet för att det inte går att koncentrera sig eller att man sitter på toaletten 50% av tiden.

Min gynekolog har gett mig Selexid (pencillintabletter) att ta varje gång efter jag och min sambo haft sex men jag har väl inte skött det allt för bra. Tycker det känns knasigt att ta tabletter allt för ofta och tar dem bara de gånger jag känner att jag får ont.
    Är det kanske dumt? Vad tycker ni? ngn med samma erfarenhet?

Har ni fått en utredning gjord på er och hur gick den till?

tacksam för svar och råd

• Svar på tråden får du med urinvägsinfektion väldigt ofta???
  • Suneboll

Jag hade UVIer i princip hela tiden till och från tills jag började med UVA-E, det finns receptfritt på apoteket el i hälsokost. Tranbärstabletter är oxå suveränt. När man känner att det är på G så tar man en rejäl dos av nämda preparat o då försvinner det, sen jag började med detta så har jag bara UVI ca 1g/år

• emet

Jag har urinvägsinfektion jätte ofta en gång fick jag pencelin att ha hemma om jag fick det men nu vill de inte längre skriva ut medecin. det finns tarnbäsr kapslar om man som jag inte tycker om trnabärsjuicen

• Gul13

Jag har gjort utredning på grund av uvi. Röntgat njurarna och "titt i urinblåsan" (vad det nu heter). Sedan äter jag Hiprex sedan många år tillbaka.
    Du ska gå till en urolog och få hjälp. Lycka till. Det finns hjälp att få.

• nuedetdax

Hej, I början av mitt och killens förhållande ca 9 år sedan hade jag åter kommande UVI som varade i 2 år. Sen fick jag trimoteprin eller vad de hette och det försvann och kom aldrig mer tillbaks.
    Men jag fick höra att det kan va bakterier hos partnern som kroppen inte känner igen och försöker skydda mot. Sen så ska man alltid kissa efter sex.

• erikaw

åh tack för alla bra svar!!! Ska ringa VC nu och se om de ar en tid för lilla mig-

Tack tack

• Maja K

du ska dricka mycket, gärna surt, och äta hiprex när du känner symtom, mycket mer skonsamt än penicillin.

• enilorac

Drick mycket tranbärsjuice.... Välj en sort utan socker eller med väldigt lite.... Det står t.o.m på vissa paket hur bra den är mot just urinvägsinfektion. Finns många att välja på på t.ex stora mataffärer som Ica Maxi m.fl.....

Lycka till !

Kram C och C

• erikaw

vad är hiprex då? finns det på apotek??

• Gul13

Nej hiprex är receptbelagt. Det hjälper till att hålla bakterienivån i urinen på en bra nivå så man slipper uvi. Eller den kommer kanske ett par gånger per år.
    1 tablett/dag och livet är underbart igen.
    VC kan förmodligen inte hjälpa dig. Har du möjlighet sök urolog privat.

• erikaw

tack. har hittat ett nummer nu till en privatmottagning och hoppas de ska ha tid.

Annars ska en läkare från VC ringa mig 11 juli

Svar på tråden får du med urinvägsinfektion väldigt ofta???