• Mejasmorsa

Trivs alla växter med täckbark?

Jag är så trött på att rensa ogräs i mina rabatter..det är inte stor yta men blä för ogräs. Funderar på att lägga på täckbark, både för ogräset och för att jag tycker att det är rätt snyggt. Funkar det med alla växter?

• Svar på tråden Trivs alla växter med täckbark?
  • ALJO

Vet inte direkt någon som inte tål det, men är det inte fritt från rotogräs innan så funkar det inte mot ogräs. Min bästa rabatt har jag planterat så tätt så det inte kommer något ogräs alls i den, inte ens våtarv som växer överallt annars hos mig.
    Tänk på att om man har bark i rabatten så behövs det mera gödsel, barken stjäl kväve när den bryts ner. Runt buskar o så är det bra med markduk/plast under barken, det kväver allt ogräs.

• klara07

Har läst att rosor inte gillar täckbark, fast jag råkade hälla det bland mina rosor och de verkar inte må dåligt av det.

• Mejasmorsa

ALJO: tur att jag har dig som alltid svara på mina dumma frågor om trädgår Det får nog bli att köpa lite fler perenner tills mina tujor har växt till sig lite mer. Tack för ditt svar

• Mejasmorsa

klara07: Okej, ja det är tydligen inte oklompicerat att lägga bark.. Hoppas dina rosor fortsätter att må bra

Svar på tråden Trivs alla växter med täckbark?