Mamma till tre kottar skrev 2007-06-20 11:03:43 följande:
Detta får mig att tänka på ett av mina små vardagsäventyr i Alabama. Jag skulle göra chokladbollar. Glatt tog jag mig ner till butiken. Hmmmm... vad var det nu havregryn hette? Jag kom bara inte på det. Glatt frågade jag ett biträde: - I'm looking for something, that I don't remeber the name of. Det är lite som vete fast inte riktigt. Den förklaring fick honom att se förbryllad ut. Jag tog honom till muslipaketen och pekade på havregrynen, men det hjälpte inte. Jag ritade hur det ser ut när det växer - men då tyckte han att jag hade lite för höga tankar om honom. Tillslut gick han och hämtade sin chef och jag försökte igen. Hästar äter det! Öhhh? Tillslut kom jag på att man ju gör gröt av det och DÅ släppte det. Jag hittade Oatmeal och gick hem - bara för att inse att jag glömde pärlsocker och vaniljsocker. Denna gång vis av erfarenheten slog jag upp vad det heter på engelska. Men jag hittade varken pearlsuger eller vaniliasuger. Och biträdet (en annan denna dag, men samma affär), bara skakade på huvudet.Ville jag ha vanilj eller socker? Tillslut fick jag lov att inse att det helt enkelt inte gick att få tag i. Alternativet till pärlsocker var ju kokos - men det fanns bara färskt strimlad så chokladbollarna såg minst sagt lite håriga ut - men blev ändå populära i bekantskapskretsen.
haha! ja, man har ju lärt sig att använda andra alternativ för vissa produkter. Vaniljsocker finns att köpa på Costplus (worldmarket), där kan man även hitta en massa andra svenska produkter.