• Fifiluren

Mjölk = dåligt???

Nu blir jag förvirrad. Min BM har sagt att det inte spelar ngn roll om jag dricker mjölk eller inte, men har en kollega som fick nippran när hon fick veta att jag drack mjölk till maten. Enligt henne så tar inte kroppen upp järnet i maten när jag dricker mjölk till. Jag vet inte vad jag ska tro iom att jag fått två olika svar. Någon som vet något om detta??

• Svar på tråden Mjölk = dåligt???
  • Lola Jämtland

Vem borde veta bäst?

BM som är utbildad eller din kollega? Nu vet jag iofs inte vad ni jobbar med.....

//Jag har allt...o ändå saknas något......
  • Fifiluren

Mmm... jag vet. Det enda är att min kollega har 3 barn, tycker att hon borde vara informerad om detta. Det är därför jag blir osäker.

• Valkyriah

Min bm sa att jag helst inte skulle dricka mjölk till maten eftersom jag tog min järntablett i samband med maten,och att järnet då tas upp av mjölken-Men jag drack mjölk ändå och mitt järnvärde va bra.

så drick mjölk om din bm sagt det,det är ju gott

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Familjen P

mjölk försämmrar upptaget av järn, det är sant. Att äta ex en apelsin i samband med järnintaget hjälper kroppen att ta upp jätnet. Äter du en järnrik kost överlag så drick du mjölk. Det är trotts allt järnvärdet som bestämmer och det finns tillskott.

• Lola Jämtland
    Fifiluren skrev 2007-06-20 08:19:49 följande:
    Mmm... jag vet. Det enda är att min kollega har 3 barn, tycker att hon borde vara informerad om detta. Det är därför jag blir osäker.
    Hon behöver ju inte veta allt bara för att hon har barn.....

Drick mjölk du! Det behöver ju oxå kroppen!
    //Jag har allt...o ändå saknas något......
  • Fifiluren

Tack! Då fortsätter jag att dricka mjölk utan orosmoment!

• Snirkel

Om du har dåligt hb så ska du undvika dricka mjölk till till varenda måltid eftersom kalciumet i mjölken kan göra att du tar upp järnet i maten sämre. Det är ingen katastrof och du tar ändå upp järn även om det blir lite mindre. Har du inte lågt hb så spelar det ingen roll.

• Fifiluren
    Snirkel skrev 2007-06-20 08:56:10 följande:
    Om du har dåligt hb så ska du undvika dricka mjölk till till varenda måltid eftersom kalciumet i mjölken kan göra att du tar upp järnet i maten sämre. Det är ingen katastrof och du tar ändå upp järn även om det blir lite mindre. Har du inte lågt hb så spelar det ingen roll.
    Kanske en dum fråga, men vad står hb för?
  • Snirkel

Hemoglobin = det syrebärande proteinet i blodet. Innehåller järn och gör blodet rött. Är det lågt så säger man att man har blodbrist eller anemi. Man testar det med ett stick i fingret och det bör ligga på 117 - 153 för kvinnor och 134 - 170 för män.

• lata kocken Johanna

för att vara noga så ska det absolut inte ligga högre än 146 för gravida kvinnor eftersom ett högre HB utgör en riskfaktor för dåligt fungerande placenta och i förlängningen fosterdöd

men det gäller bara om HB inte sjunker med tiden

Svar på tråden Mjölk = dåligt???