• Fifiluren

Mjölk = dåligt???

Nu blir jag förvirrad. Min BM har sagt att det inte spelar ngn roll om jag dricker mjölk eller inte, men har en kollega som fick nippran när hon fick veta att jag drack mjölk till maten. Enligt henne så tar inte kroppen upp järnet i maten när jag dricker mjölk till. Jag vet inte vad jag ska tro iom att jag fått två olika svar. Någon som vet något om detta??

• Svar på tråden Mjölk = dåligt???
  • lata kocken Johanna

ang upptaget

jo kalcium minskar upptaget - men det är lika illa om det är mjölkprodukter eller kalciumrika produkter i maten

så du kan lugnt dricka mjölk till

kalcium hämmar förresten inte hemjärn (från djur) på samma sätt som det hämmar icke hemjärn (från vegetabilier och gjutjärnsgrytor)

• evova

Ät och drick det du mår bra av under gravidetetan... bry dig inte så mycket om vad folk säger...

• Borstis

Jag har ett järnvärde på 99 och har blivit åtsagd att inte dricka mjölk till maten då det försämrar järnupptaget. Brukar äta mitt kalciumintag på morgonen, och då äta rikligt med kalciumprodukter, sen till övriga måltider dricker jag juice till maten.

• Pethrelita

Drick så mycket mjölk du vill, ingen fara men däremot så stämmer det att järnupptaget inte är lika bra. Äter du extra järntillskott så är det smartast att ta dessa med apelsinjuice då c-vitaminer gör att järnupptaget blir enklare.

• Fru U

Oj, jag har över det idag ju... Minskar det när man blir gravid??

lata kocken Johanna skrev 2007-06-20 17:24:22 följande:
    för att vara noga så ska det absolut inte ligga högre än 146 för gravida kvinnor eftersom ett högre HB utgör en riskfaktor för dåligt fungerande placenta och i förlängningen fosterdödmen det gäller bara om HB inte sjunker med tiden
    Live and let live
  • trötter22

om du inte vet så kan du väl dricka nått annat så slipper du va orolig...

• Sommarbarn 2007

Hallå hej!

Du kan dricka mjölk eller äta mjölkprodukter men inte i samband med att du tar järntabeletten för då kan du enligt min BM lika gärna strunta i järntabletten.

Så om du tar järntabletten till lunch är det bättre om du dricker juice eller vatten till. Sen är det fritt fram att dricka mjölk till frukost och middag.

Blev ordinerad järntabletter och knaprade för fullt. När jag tog nytt blodprov 6 veckor senare undrade BM om jag inte åt mina järntabletter, jodå svarade jag glatt, max dos. Men sa BM: vad äter du till? Fil o musli svarade jag lika glatt.

Det var då BM sa att det har ingen effekt om man dricker och/eller äter mjölkprodukter till.

Sen är det ju såklart upp till dig att göra som du vill, men jag tyckte att det var onödigt att käka piller som inte hade någon nytta så jag flyttade min dos till middagen som numera intas utan mjölkprodukter.

Lycka till!

• lata kocken Johanna

Fru U

det är bara om HB inte sjunker till mer normala nivåer under graviditeten som det är ngn fara

och då bör grav följas noga med tillväxtUL och liknande

tror att det finns info på niomånader.se

• Fru U

Jag länkar direkt till svaret på nio månader då jag tycker det var så intressant. Jag blir lite frustrerad över att man ska behöva få veta sånt här på ett internet forum och inte av sin behandlande läkare

http://niomanader.se/content.asp?id=49

Live and let live
  • lata kocken Johanna

Fru U skrev 2007-06-20 18:45:44 följande:

Jag länkar direkt till svaret på nio månader då jag tycker det var så intressant. Jag blir lite frustrerad över att man ska behöva få veta sånt här på ett internet forum och inte av sin behandlande läkare niomanader.se/content.asp
    visst är det!

det skrämmande är att många läkare och BM avfärdar fenomenet som fånigt och tar inte till sig det alls....
  • Fru U

Är ofrivilligt barnlös och de har inte ens tagit ett enda blodprov för att se så att allt som har med barnagörande är okej (att jag vet att min hb är högt beror på att jag regelbundet tar blodprov pga min sjukdom)

Live and let live
  • lata kocken Johanna

vad jag kan läsa mig till så ska det inte påverka förmågan att bli gravid

går oxå och tar prover ganska ofta pga sjukdomar som orsakar barnlöshet....

• Fru U

Jag tror inte heller det påverkar förmågan att bli gravid, men man vill ju veta innan man blir gravid (annars går man runt och tror att allt är frid och fröjd - nej, då är det bättre att veta riskerna). Kanske går det att göra nåt åt det förhöjda hb:t

Live and let live
  • Snirkel

Fru U skrev 2007-06-20 19:22:26 följande:

Jag tror inte heller det påverkar förmågan att bli gravid, men man vill ju veta innan man blir gravid (annars går man runt och tror att allt är frid och fröjd - nej, då är det bättre att veta riskerna). Kanske går det att göra nåt åt det förhöjda hb:t
    Helt OT men röker du? Rökare har högra hb så det sjunker om de slutar. En del rökare använder det som argument för att inte sluta röka - de får blodbrist om de slutar Det högre hb't för rökare beror på att proteinet blir sämre på att ta upp syre eftersom det tar upp en del hemskheter från röken istället. För att kompensera den minskade syreupptagningsförmågan så bildar kroppen mer hemoglobin.

Röker du inte så är det ju svårt att sluta... men du kan lämna blod istället. Har du extremt högt hb så ökar risken för blodproppar, blodet blir ju mer trögflytande, så kan du få svaga cellgifter för att få ner hb't.
  • midsomer

Egentligen kan man ersätta mjölkens nyttiga vitaminer med nåt annat. För mjölk är egentligen inte så nyttigt som många tror. Det är nästan bara i Sverige som vi dricker mjölk så mycket som vi gör.

Det innehåller bl a ämnen som frigör stora mängder insulin vilket inte är speciellt bra för våra kroppar.

• lata kocken Johanna

sant att det nästan bara är här vi dricker mjölk

men det är ju inte mjölken i sig det är fråga om när det gäller upptaget av järn utan kalcium - så det är lika oavsett vilken källa det kommer från

Svar på tråden Mjölk = dåligt???