• BettyJkpg

Hur länge amma?

Enligt bvc ska man börja ge smakportioner vid 6 månader, varken senare eller tidigare. Men hur länge klarar sej barnet på bara bröstmjölk, behöver dom nåt mer än bara mjölken vid 6 månader. Jag hade hoppats kunna fortsätta helamma, men det var inte möjligt enligt bvc här eftersom barnet behöver järn då. Räcker det i så fall bara med gröt och välling för att senare gå över till puréer? Vill ju amma så länge det bara går, det är ju både smidigt och mysigt...

• Svar på tråden Hur länge amma?
  • Jacobsson

Jag helammade i 8 mån, så jag ser inte någon brådska med smakisar. 

Alexander 040916, Elisabeth 060517
  • Kluvenflicka

jag helammade min son till han var 10 månader eftersom han totalvägrade något annat och han är numera en fullt frisk 6-åring som inte alls har några men av det.Jag tycker att du ska lita på dej själv och håll koll på att barnet går upp i vikt och mår bra..det tror jag är det bästa..bvc vet inte alltid bäst..vi mammor måste lita på oss själva..lycka till!

• 1malle

Amning orsakar allt för mycket hysteri...
    Givetvis så inser de flesta mödrar att amning är det bästa för barnen men inte alla KAn amma...
    Sånt verkar bvc inte kunan ta till sig.
    Jag ammade mitt första barn i 5 veckor, mitt andra i 9 månader varav 5 månader helt o nu amamr jag min 6 veckors så länge det funkar med de övriga i familjen.

Jag sa från allra första början att jag kommer bara amma om det funkar för familjen, min mellan son är ju bebis fortfarande (15 månader) så han ska inte bli åtsido satt bara för jag ska amma...
    Glädjande nog så funkar det kanon hittills...
    Jag tycker att barnets behov ska få styra men i mitt fall tar jag hänsyn till alla mina barns behov.
    Under de första 6 månaderna behöver barnet inget annat än bröstmjölken men vi valde att ge smakisar från 4,5 månaders ålder för att sen helt gå över till att byta ut ett mål/dag när han var ca 6 månader. Då blev jag gravid med nästa o brösten började göra ont så jag ammade bara i ytterligare 3 månader.

Alla goda ting är 3
  • kiwan

Jag helammade tills min dotter var 4,5 månader sen började hon dala på viktkurvan. Min mjölk räckte inte till henne och när hon började med gröt och smakisar gick hon upp på hennes kurva igen. Jag hade velat helammat längre men kunde inte. det är nog olika men så länge de går upp i vikt som de ska så amma på tycker jag.

• Pistou

En fråga som amning är ju så personligt. Om både du och ditt barn vill fortsätta med amningen länge så tycker jag att ni ska göra det. Vissa tycker att 6 månader räcker och väljer att vänja av barnet från amningen då, endel väljer att amma hela första året.
    Andra tycker att man kan fortsätta tills barnet självmant väljer att sluta. Detta sker vanligtvis mellan 2 och 5 års ålder.

Man behöver ju inte sätta en övre gräns, utan istället ta det som det kommer. I vissa perioder, t.ex. vid sjukdom och tandsprickning får amningen stor betydelse. Men ibland kommer det perioder då barnet inte lägger lika stor vikt vid den. Amningstillfällena på morgon och kväll verkar i alla fall vara de som de flesta fortsätter med längst, medan tillfällena på dagen kanske fasas ut allteftersom.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Pistou

Oj, såg nu att din fråga främst handlade om helamning. BVC rekommenderar att annan mat intruduceras vid 6 månader eftersom det behöver andra näringsämnen som inte finns i bröstmjölken, men även här får man ju följa barnet. Om barnet inte alls är moget för mat, fortsätter man bara med amningen som vanligt och försöker på nytt med smakisarna någon vecka/några veckor senare.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Skumchoklad

Min dotter är snart 8 månader och jag ammar henne mycket.
    Bröstmjölken är hennes huvudsakliga kost fortfarande.
    Hon får smaka när vi äter. Tillexempel äter hon små smörgåsbitar med leverpastej till frukost eller lite havregrynsgröt som vi själva äter. Till lunch lite middag/burk om hon är vaken annars får hon det på kvällen. Utöver detta smakar hon banan eller annan frukt om hon är vaken när någon i familjen äter frukt.
    Vissa dagar får hon enbart i sig bröstmjölk av olika anledningar.
    Om vi varit iväg hela dagen tillexempel och det inte passat med den maten vi ätit. Jag krånglar inte med att ta med särskild mat till henne då. Så här tänker vi fortsätta ha det över sommaren.
    Jag tycker det är väldigt behändigt och hon får alltid smaka av vår mat om hon visar intresse så vi nekar inte henne vanlig mat.
    Det där med att de BEHÖVER annan mat efter 6 månader tar jag med en nypa salt! Enligt WHO:s rekomendationer bör maten vara ett komplement till amningen - inte tvärtom!
    Jag tycker det är synd att BVC tutar i oss mammor att just efter 6 månader kräver bebisen annan mat! Det är helt individuellt.
    Min tös väger strax över nio kilo och hon är rultig så det går verkligen ingen nöd på henne! Har även en kompis vars son fyllt ett och han helammades tills han var 11 månader. Han var helt enkelt inte intresserad av vanlig mat förräns då. Och han är verkligen en stadig kille! Nu äter han vanlig mat med god aptit så nog kan de lära sig äta senare också!
    Gå på din egen intuition! Du känner ditt barn bäst!
    TREVLIG MIDSOMMAR!

• Suskiv

De kan klara sig länge på bara bröstmjölk. Bröstmjölks ska vara huvudföda hela första året. Men vid ca 6 månaders ålder bör man införa annan mat, men lyssna framförallt på bebis. Är han inte mogen för annan mat så kan du med gott samvete vänta tills han är mogen.

• Aunt Molly

Jag har läst att man kan leva på enbart börstmjölk hela livet (fast det krävs väldigt stora mängder). Vet inte om det stämmer, men det borde inte vara någon fara att helamma upp till ett år!

• Hallonpaj

Det bästa är väl att låta barnet visa vägen. Barn är redo för fast föda vid olika tidpunkter, precis som de klarar att gå och krypa och prata vid skilda tidpunkter! Det finns en stor topp i statistiken just vid 6 månader, och det är en ålder som passar många barn. Men inte alla, en del vill ha och behöver mer redan tidigare, medan andra klarar sig länge på enbart bröstmjölk och är heller inte mogna att hantera fast föda. Det är indivuduellt. Bröstmjölken innehåller dessutom också lättupptagligt järn.

Vill barnet smaka så tycker jag att du absolut ska ge det mat. men om du lägger mat framför barnet på bordet eller försöker skedmata och barnet visar att den inte är redo ännu, så är det också bäst att inte truga utan vänta ut barnets mognad och intresse.

Barn kan klarar sig länge på enbart bröstmjölk, så länge barnet mår bra och växer och är pigg och kissar och bajsar så är det inget du behöver vara orolig över! Men när barnet visar att det är redo för fast föda så är det dags att erbjuda det.

• Marlene

Jag håller med hallonpaj

Det är inte snällt mot barnet att fortsätta helamma om intresse för mat finns. Men bara för att man börjar med mat betyder ju inte att amningen är slut. Ett barn som inte får flaska och napp slutar sällan självmant att sluta amma före 2 års ålder.

• Hallonpaj

Tack Marlene!

Jo, mina barn har ju båda två ätit mat med god aptit från 6 månader. Matglädjen har absolut inte stört amningen, de har delammast i flera år till efter det.

Välling och flaskor skulle jag förövrigt undvika om du vill fortsätta amma, TS. Hellre komplettera fortsatt fri amning med riktig mat.

Jag har skrivit lite tips om att börja med mat:
    cicci-cecilia.blogspot.com/2006/06/smakportioner-eller-helt-enkelt-att.html

Svar på tråden Hur länge amma?