• Diddlmuffin

Hur mörklägger jag ett takfönster?

Halloj!

Minstingen är nu sju månader och börjar ha en rätt stabil nattsömn. Funderar därför på att flytta honom till eget rum. Problemet är att det är ett takfönster i snedtaket i hans rum och jag vet inte hur jag ska kunna mörklägga det på bästa sätt. Men jag får inte panik för det för jag VET ju att det finns en massa smarta människor med ännu smartare idéer här på FL!

Så kom igen! Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Hur mörklägger jag ett takfönster?
  • Lola Jämtland

Antingen så sätter du upp 2 mindre stänger uppe o nere i fönstret o syr en gardin med 2 kanaler (uppe o nere).

Eller så tar du ett tygstycke, lika stort som fönstret o sätter öglor i alla hörn, skruvar upp krokar i fönstrets hörn o fäster gardinen i de.

//Jag har allt...o ändå saknas något......
  • Sarge

Vill du mörklägga mer permanent, men inte totalt, så köp solfilm som man har till bilar.
    Finns på Biltema för en billig peng.
    Den kan man ju ta bort senare...

• siamusen

Finns rullgardiner anpassade för takfönster annars.

• ÄngelBängel

Hur sykunnig är du? Jag skulle ha satt krokar utanför hörnen på fönstret och sytt en gardin (finns mörkläggningstyg även med lite mönster på tygaffärer) lite större än fönstret och sedan gjort knapphål för krokarna. Är fönstret stort kanske det behövs krokar och knapphål även mitt på långsidan.

• A o E

Såg en gång att man kan ha en rullgardin som löper på skenor/metallrullar. Minns inte var, men det var himla fiffigt. Ställa sig på en stol och dra ner går ju lätt då.

• Diddlmuffin

Jag har sytt gardiner till fönstret, men de är bara uppspända med sån där spiraltråd eller vad det heter.... Men de sluter inte tätt mot fönstret, så det läcker in alldeles för mycket ljus. Dessutom BADAR rummet i ljus just vid läggdags.....

Var hittar man specialanpassade rullgardiner då, om det finns såna?

• principisessan

våra takfönster har vanliga rullgardiner, på pinnen längst ner sitter en ögla som man fäster i en krok i andra ändan på fönstret.. vi har vita men på ikea finns ju mörka rullgardiner också.

Svar på tråden Hur mörklägger jag ett takfönster?