Ärrbråck efter kejsarsnitt?
Är det någon som har haft eller vet något om ärrbråck efter kejsarsnitt? Jag skulle vilja veta så mkt som möjligt om det, har inte hittat så mkt info på nätet.
Jag fick tvillingar för 6 ½ vecka sedan med akut snitt (v.40+2 så magen var väldigt stor). På återbesöket hos MVC-läkaren fick jag veta att jag har ett stort bråck i bukhinnan, i medellinjen (dvs i riktning uppåt/nedåt). Min mage ser fortfarande gravid ut, ungefär som en fotboll i storlek, och den "försvinner" när jag ligger på rygg. Högst upp (en bit ovanför naveln) är det väldigt "bubbligt" o enligt bb-personalen (som inte upptäckte bråcket) är det tarmar med luft man ser där.
När jag pratade med en läkare på sjukhuset där jag snittades (på telefon, så hon har inte sett/undersökt mig) sa hon att det kan inte vara bråck jag har eftersom snittet var ett bikinisnitt, dvs tvärs över magen. (Ärrbråck ska ju uppstå längs ärret om jag har fattat rätt.) Så hon trodde att det bara handlade om att bukmusklerna har delat sig o att det kan bli bättre. (MVC-läkaren sa att det inte kan bli bättre utan operation.)
Vet ni om man kan få ärrbråck "uppåt" även om snittet är tvärs över magen? Jag vill ju gärna få veta snabbt vad det är jag har, så jag vet vad jag kan vänta mig... Jag har inte särskilt ont i magen nu, men den är öm så att det gör ont om något trycker emot den t ex.