• Betty2

Ärrbråck efter kejsarsnitt?

Är det någon som har haft eller vet något om ärrbråck efter kejsarsnitt? Jag skulle vilja veta så mkt som möjligt om det, har inte hittat så mkt info på nätet.

Jag fick tvillingar för 6 ½ vecka sedan med akut snitt (v.40+2 så magen var väldigt stor). På återbesöket hos MVC-läkaren fick jag veta att jag har ett stort bråck i bukhinnan, i medellinjen (dvs i riktning uppåt/nedåt). Min mage ser fortfarande gravid ut, ungefär som en fotboll i storlek, och den "försvinner" när jag ligger på rygg. Högst upp (en bit ovanför naveln) är det väldigt "bubbligt" o enligt bb-personalen (som inte upptäckte bråcket) är det tarmar med luft man ser där.

När jag pratade med en läkare på sjukhuset där jag snittades (på telefon, så hon har inte sett/undersökt mig) sa hon att det kan inte vara bråck jag har eftersom snittet var ett bikinisnitt, dvs tvärs över magen. (Ärrbråck ska ju uppstå längs ärret om jag har fattat rätt.) Så hon trodde att det bara handlade om att bukmusklerna har delat sig o att det kan bli bättre. (MVC-läkaren sa att det inte kan bli bättre utan operation.)

Vet ni om man kan få ärrbråck "uppåt" även om snittet är tvärs över magen? Jag vill ju gärna få veta snabbt vad det är jag har, så jag vet vad jag kan vänta mig... Jag har inte särskilt ont i magen nu, men den är öm så att det gör ont om något trycker emot den t ex.

• Svar på tråden Ärrbråck efter kejsarsnitt?
  • innana

Ärrbråck är i ärrets riktning, annars är det inte det. Tror också på att det är magmusklerna som delat sig, och ibland går det tillbaks spontant. Gå till mvc och kolla.

• Betty2

innana: Tack för ditt svar. Min man tycker det ser ut som att det trots allt är i ärrets riktning (men MVC-läkaren sa alltså att det är i medellinjen) men det är i så fall över snittet. (Lite svårt att avgöra när den stora utbuktningen är ganska rund, inte så avlång.) Dvs parallellt med ärret i huden men ca 2 cm ovanför ärret. (Så att nederdelen av "fotbollen" hänger över ärret i huden.) Skulle det kunna stämma för ett ärrbråck, eller ser man alltid ärret (i huden) mitt i bråcket?

Själv hoppas jag att det inte är bråck, för det verkar ju lite "allvarligare" än delade bukmuskler.

• Dessie

TS: läs min pres + kolla mina starka bilder om det kanske är samma...........

• Betty2

Dessie: Tack för tipset. Verkar inte vara riktigt samma sak, eller det ser inte riktigt likadant ut i alla fall.

Någon annan?

• Maria med 3

Ärrbåcket kan ju hamna lite snett i förhållande till snittet då det är bukhinnan som inte läkt som den ska. Den kan ju ligga lite över eller under hudsnittet.
    Gå till VC och be dem kolla ifall det är brpck eller inte så får du remiss dit du behöver.

Svar på tråden Ärrbråck efter kejsarsnitt?