Inlägg från: emmies |Visa alla inlägg
  • emmies

Goldendoodle

Ts: jag har inte erfarenher av just golden och pudel men med flatcoated och pudelFlört
    Vi hade en tik som blev 11 år ( finns bilder på henne i mitt galleri) hon var den snällaste hunden jag någonsin träffat, lite gaggig på äldre dagar bara (men vem blir inte det)

Sweeden: vår tik såg ut som er hund när hon var valp fast hon var svart.

Jag har planer på att skaffa en cockerpoo om några år.. dom är jättevackraKyss

better late than never....
  • emmies
    Snufserufs skrev 2007-06-22 08:14:39 följande:
    Varför inte en renrasig hund?
    för min del så skall jag inte ställa ut osv.. vill träna agility och så ( men iofs så är det om 5-10 årHemlis) Jag har fastnat för pudelblandningen och cockerpoon är så fin..
    Jag är lika intresserad av cockerspanieln så jag kommer nog att stå i valet och kvalet den dagen vi bestämmer ossGenerad
    Generellt så verkar det som blandraser håller sig friska längre än vad renraser gör tyvärr.. vår tik som vi hade hade öroninfektion nån gång, och på senare år fick operera bort livmodern. men hon var alltid frisk, pigg och glad medans vår kusins airdaleterrier fick åka fram och tillbaka till vetrenären i alla år.
    // emmie
  • emmies
    Snufserufs skrev 2007-06-22 09:34:56 följande:
    emmiesTråkigt att du fastnat för det största missförståndet som finns när det gäller blandisar och renrasiga hundar.Dvs att dom skulle vara friskare.Önskar dig ändå lycka till och hoppas att du hittar en bra och trevlig hund!
    Givetvis finns det bra rensaga hundar med.. men hur ofta ser man inte dåliga höfter på tex rottis och vi skall inte tala om shäfern?! dåliga psyken osv.. golden blir sämre och sämre, jämför en golden i dag och hur dem var förr där ser man skillnad.
    Det beror ju också på vad man blandar för raser, dober och rottis skall ju helst inte blandas med en annan skarp ras får det kan bli katastrof men om man blandar rasen med snarlika egenskapen kan det nästan enbart bli ett bra resultat.
    Jag är inte enbart inne på blandis utan även renras Vi Hade en rensasig rottis och han var kärnfrisk till skillnad från kompisens rottis som nu har fått epilepsi

Så nej jag har inte fastnat i något missförstånd
Svar på tråden Goldendoodle