• Häxan Jia

Anhörig ADHD mm

Här är en ny adhd tråd..

Denna tråden inriktar sig för oss som är anhöriga med någon som har adhd eller till personer som själva har adhd. Här är tanken att vi skall kunna ventilera våra bekymmer, både som anhörig och som personen som själv har diagnosen.

Att vi som är anhörig eller de som har adhd skall kunna prata med varandra, upplysa varandra och vara ett stöd för varandra. Vi skall i denna tråd kunna prata om vårt vardagsliv de bekymmer som kan uppstå i en relation där ena parterna har adhd, med relation så menar jag självklart inte bara en kärleks relation utan alla andra familjebands relationer som man har, fru/make, sambo, moder, syskon osv.. Samt kunna prata om allmänna saker som sker i livet.

Denna tråd är inte till för att diskutera om adhd finns eller inte, att ifrågasätta diagnoser eller på annat sätt provecera oss som finns här för att kunna stötta eller hjälpa varandra.

Inlägg i stil med  -"adhd finns det???" eller "adhd är bara en diagnos föräldrar vill få" eller andra väldigt provocerande kommentarer undanbedes. Vill andra ha en sådan debatt så var god att starta en egen tråd med just det syftet istället för att lägga inlägg som OT för just denna tråd.
    *Vild och vågad*
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 17:29:36:
    Här finns en tråd riktad till vuxna med adhd/ add

www.familjeliv.se/Forum-4-51/m20925775.html
    *Stolt SLAMPA *
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-20 22:03:34:
    Här finns den gamla tråden:

www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-20 22:12:26:
    Några länkar om adhd:

spexor.homestead.com/files/

www.sjukvardsradgivningen.se/im_sokresultat.asp

www.sos.se/fulltext/110/2002-110-16/sammanfattning.htm

Tanken med länkarna är att man enkelt skall kunna söka vidare efter mer information om man vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-23 13:48:15:
    www.attention-riks.se/site/

bra sida....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-19 14:27:18:
    DEN NYA TRÅDEN!

www.familjeliv.se/Forum-4-51/m25067456.html
  • Svar på tråden Anhörig ADHD mm
  • Emil i Lönneberga

De är läbbigt med blodet. Hon ville att jag skulle se om det fattas nåt i underlivet på henne men allt satt kvar och syndes inget att hon skurit sig.
    Sambon beskriver det som att hon orkar pga att mina begränsningar inte är dygnet runt utan 15 minuter av varje dygn men hade det varit så att det märkts dygnet runt hade hon nog börja fundera. Jag tycker det är hela tiden att jag gör henne illa verbalt, jag är si jag är så. Känner inte igen mig själv i hennes beskrivning på mig, mer så att det stämmer på henne. Ena stunden är hon kelsjuk andra stunden bråkig. Det stämmer på mig. Jag är bråkig hela tiden (då det är tjafs, jobbig stämning) men för och lätta på stämningen skojar jag och när stämningen fortfarande är jobbig blir jag bråkig igen. Mitt försök till och läta upp funkade inte, det funkar aldrig.

Emil - Läskigt det där med blodet, det hade jag tyckt var riktigt otäckt. Det jag kan relatera till är att inte vilja skiljas/vara särbo även om jag ibland tycker maken är dum och gör mig "verbalt illa" som din sambo uttrycker det. Som det har blivit sedan vi fick barn är jag lika bra på att göra honom verbalt illa och det är något jag nu sökt hjälp för att vända, vi kan inte ha det så. Under våra stormar hade jag gärna bott själv, men vi har det ju bra mellan stormarna och då vill jag gärna bo med honom... Ibland kan han inte förstå det alls, men vi har pratat mycket om det och går små steg fram hela tiden. Med det sagt vill jag lägga till att det låter som en bra idé att bo särbo. Man kan vila från varandra när man känner det behovet och behöver inte bråka om städning och sånt tråkigt...

• Moonis
    Pricken1 skrev 2007-08-11 10:33:06 följande:
    Emil - Läskigt det där med blodet, det hade jag tyckt var riktigt otäckt. Det jag kan relatera till är att inte vilja skiljas/vara särbo även om jag ibland tycker maken är dum och gör mig "verbalt illa" som din sambo uttrycker det. Som det har blivit sedan vi fick barn är jag lika bra på att göra honom verbalt illa och det är något jag nu sökt hjälp för att vända, vi kan inte ha det så. Under våra stormar hade jag gärna bott själv, men vi har det ju bra mellan stormarna och då vill jag gärna bo med honom... Ibland kan han inte förstå det alls, men vi har pratat mycket om det och går små steg fram hela tiden. Med det sagt vill jag lägga till att det låter som en bra idé att bo särbo. Man kan vila från varandra när man känner det behovet och behöver inte bråka om städning och sånt tråkigt...Älskling - Är det rimligt att du ska öppna dörren när du sitter på toaletten? Det blir liksom en symbol på en gränslöshet som uppstått när du har anpassat dig efter hans humör. Om ni ska ha så delad ekonomi att du betalar bensinen när ni åker till din familj/dina vänner så fine - men då ska samma sak gälla på andra hållet. Enkelt att lösa - tanka alltid bilen innan ni kör någonstans - den vars vänner/familj ni är påväg till betalar. Likadant med födelsedagspresenterna. Fast jag tycker det känns väldigt överdrivet, men då ska det tilläggas att vi varit överdrivna på andra hållet och haft totalt gemensam ekonomi sedan dag ett. Vill han inte ha hjälp så kan du inte hjälpa honom. Att anpassa dig efter hans humör till den grad du idag gör kommer bara göra saker värre för er båda. Har ni barn?Ida - välkommen 2 - När ska han flytta. Ju mer jag läser ju mer tänker jag - ju snabbare dess bättre. Ni mår inte alls bra. Ingen av er. Inte du, inte barnen och inte han. Om han inte vill söka hjälp och fortsätta må dåligt så är det upp till honom. Men du har ett val att göra ditt och dina barns liv bättre. Tänk inte på ekonomin när du tar detta beslutet. Även om det är skit jobbigt att behöva ha kontakt med myndigheter vad gäller det mesta och framför allt pengar så känns det som det inte skulle vara något i jämförelse med det ni behöver stå ut med nu. Jag förstår att du känner sorg över att dina barn mister sin far - men var ärlig mot dig själv och barnen - har de inte det bättre utan honom så som han beteer sig just nu. Ändrar han sig så ok, jag är inte främmande för andra chanser, men han måste ta mig fanken förtjäna det. Barnens välmående måste komma i första hand och de mår inte bra när han agerar som han gör mot dem. Blir det vårdnadstvist är barnen också stora nog att berätta hur de upplever pappas utbrott och hur han brukar säga till dem... Många kramar!!!!!!Moonis - hur yttrar sig din ångest - jag har börjat få massa konstiga symtom som jag när jag tänker efter hade i tonåren och tänker att, hmmmm ångest, ja det är mycket som stämmer...Är det fler än jag som ibland får gamla konflikter i huvudet och har svårt att släppa dem och så leder det då givetvis till nya konflikter där man inte kan ta upp vad som var ursprunget för den gamla konflikten är ju liksom avslutad..... vilket gör det svårt att avsluta den pågående konfliken.... ????

Jag viste inte vad det va först, bara att jag mådde så dåligt utan att veta varför igentligen. Kändes som ett nystan i hela bröstet.

Men man får även massa konstiga tankar med ångesten. Den tar över på något sätt som gör att man kanske reagerar mer i vissa situationer än man skulle ha gjort igentligen. Den förstärker helt enkelt ens känslor o agerande.

• Anonym (Ida)
    Moonis skrev 2007-08-11 11:52:01 följande:
    Jag viste inte vad det va först, bara att jag mådde så dåligt utan att veta varför igentligen. Kändes som ett nystan i hela bröstet.
    Men man får även massa konstiga tankar med ångesten. Den tar över på något sätt som gör att man kanske reagerar mer i vissa situationer än man skulle ha gjort igentligen. Den förstärker helt enkelt ens känslor o agerande.
    Hej!
    Jag förstår ändå inte det här med ångest. Hur ska jag veta om jag har ångest eller inte? Har du som en generell ångest hela tiden eller kommer det bara ibland??
  • Moonis
    Anonym (Ida) skrev 2007-08-11 20:07:44 följande:
    Hej!Jag förstår ändå inte det här med ångest. Hur ska jag veta om jag har ångest eller inte? Har du som en generell ångest hela tiden eller kommer det bara ibland??
    Ångest är jätte svårt att beskriva för den kan yttra sig på så olika sätt. I början hade jag från o till men sen slog den på mer o det är generell ångest hela tiden. Nu har jag även social fobi ju så dom går in en del i varandra.
    Men jag kände i alla fall att jag mådde så fruktansvärt dåligt bara, inte fysiskt utan inom mig. Kan även kännas tryckande fysiskt vid bröstet.
    Bäst är väll att göra testet dom har. finns även lite mindre test på nätet där man kan kolla. Dom på nätet är ju inte 100% men man kan kanske få en liten hint om hur man ligger.
  • Anonym (Ida)

Okej... vet du vilken hemsida jag kan gå in på och göra testet?

Moonis skrev 2007-08-11 20:57:35 följande:
    Ångest är jätte svårt att beskriva för den kan yttra sig på så olika sätt. I början hade jag från o till men sen slog den på mer o det är generell ångest hela tiden. Nu har jag även social fobi ju så dom går in en del i varandra.Men jag kände i alla fall att jag mådde så fruktansvärt dåligt bara, inte fysiskt utan inom mig. Kan även kännas tryckande fysiskt vid bröstet.Bäst är väll att göra testet dom har. finns även lite mindre test på nätet där man kan kolla. Dom på nätet är ju inte 100% men man kan kanske få en liten hint om hur man ligger.
  • Maggis Nervis

Emil>>> Emil... Din Sambo gör ju fan inte ett skit för att eran situation ska bli bättre heller, man kan inte hålla på som hon gör! Ett förhållande är ett ömsesidigt ansvar där man backar upp varandra, om det inte hålls från ena hållet som i ditt (och 2´s) fall så kanske det är bättre att avsluta! En människa är inte hemsk pga att man har adhd eller div. diagnoser, man är på sin höjd annorlunda.... Väljer man att leva med någon som har ett psykiskt funktionshinder så får man också vara bredd på att det inte alltid ser ut som i andra förhållanden... Själv skulle jag aldrig fixa att bo med någon "normal"<br /><br /><strong>Ang ångest>>></strong> Jag gick i 20 år med en klump i magen som jag fan inte visste vad det var för något, ibland växte den, ibland krympte den, men den fanns alltid där... Tänk min förvåning när terapeuten berättade för mig att ångest rätt så ofta tar sig ut som en klump i magen eller bröstet <br />När den sen efter två års kbt försvann, så var det nästan så man saknade den lite, hur idiotiskt det än låter!!! Det var min klump.... Panikångesten var ett kraftigt tryck över bröstet och jag kunde inte andas längre utan började hyperventilera, men genom att andas rätt och identifiera varför jag fick det så gick det att lösa... Även det genom kbt! Den andningsövningen gjorde även succe under mina förlossningar <br /><br />Jag mår återigen piss, har fått diagnosen förlossningsdepression, ska återigen gå i terapi, för att lösa upp sådant som jag har trott at jag varit färdig med men uppenbarligen inte är Idag fick killen dra upp mig ur sängen.... Jag funderar stark på att be dom skriva ut något lugnande till mig temporärt, för jag kommer att krevera med allt som kommer framöver, dotterns födelsedag, sonens dop etc... Fy fan, ibland blir man trött....

Harry Potter and the Deathly Hallows-Det är över nu
  • Maggis Nervis

Men... Vad hände med mitt inlägg???

Harry Potter and the Deathly Hallows-Det är över nu
  • Häxan Jia

Hej allihopa gamla som nya, ni nya mkt välkomna

Jag har inte haft ork att vara inne så mkt, har helt enkelt inte känt mig tillräckligt seriös och humöret inte vart på topp. Då är de för min del menlöst att försöka finnas för andra, jag blir så taggad att jag gör mer skada än nytta. Det är den enkla sanningen hoppas ni ursäktar mig.

Nu börjar jag känna mig mer mänsklig igen, har fixat en massa till pyret som bor i mig. Vilket resulterat i att jag nu har kläder i storlek 50-56 till förbannelse

Skötdyna fixad, täcke fixat, babytvål och babyolja, vagn, vagga har jag sedan innan, lite mjuka leksaker ordnade.

Skulle sy tvättlappar i frotte häromdagen men min pedal till maskin verkar ha försvunnit olägligt nog *suck*

Nu behöver jag en tunn babykudde och en spjälsäng.

Babygym får jag av min systers kompis och barnstol av min kusin.

Spjälsäng letar jag efter med ljus och lykta på blocket, men alla som är bra i både modell och pris finns i andra ändarna av sverige om man jämför från mig då.

Bilstol kan man hyra från sjukhuset de första året, så vi funderar på att göra så..

Barnstol får vi av min kusin en sån där fin som man kan vända och så är det ratt och grejor på den.

Hoppgunga har syrran eventuellt kan vi även få bärselen eller köpa den för billig peng.
    Bärsjal vill jag själv ha för mina axlars skull, belastar bättre än sele.

Hmm nu står det still. Ni förstår hela min hjärna e inställd på att bli färdig, att grejja mednas man kan och orkar, vem vet vad som händer längre fram

Kram till er alla

Det är varje människas förbannade skyldighet att vara ett ORGINAL
  • Snowwoman

du glömde gåstol tror ja Skrattande

♥♥Mamma till Emelie 020530 och Anton 070308♥♥
  • Emil i Lönneberga

Känner redan hur jag är på väg tillbaka till och bli levnadsglad. Jag började mitt nya jobb idag så jag är ganska trött men lycklig, lättad, sprallig och glad.

Kan det vara så att jag inte ska bo med min sambo alls? Jag älskar min brud. Jag kan inte se vad det är med henne som gör att jag blir så down. Ler åt saker hon säger, jag skojar, och jag har inte den här tomma känslan i kroppen, jag känner mig inte oförstådd, jag känner mig inte kvävd, jag känner mig inte frusterad, och nåt utbrott känns det inte som att det skulle kunna bli heller.

Svar på tråden Anhörig ADHD mm