• lilana

Vit marsipan?

Kan man göra vit marsipan själv? Hur gör man det. Den ofärgade marsipanen är ju inte liksom jättevit. Tänkte göra en midsommartårta typ operatårta, fast lite annorlunda. Dekorera med midsommarstång i marsipan. Hur låter det?

• Svar på tråden Vit marsipan?
  • Linda1976

Det får bli sugarpaste, går inte att göra kritvit marsipan, mandeln är ju ljusbeige.

Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • lilana

hmm, okej. Var hittar man sugerpaste? Finns det på Ica kvantum, eller blir det ett konditori?

• Linda1976

Vet inte! Förmodligen konditori, eller Panduro tror jag har!

Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • lilana

hm, såklart är jag ju lite sent ute. Bor inte nära nån Panduro. Hinner ju inte beställa heller Får väl se hur jag gör. Kankse ska jag tänka om. Nåt förslag. Kan tillägga att det är till svärmor, så jag vill ju imponera lite

• Thursday

Ta grön marsipan och sätt dit en midsommarstång och blommor, så ser det ut som en sommaräng. Snyggare än vit tycker jag!

• lilana

Kankse var lite otydlig. Hade tänkt ha midsommarstången grön. På en vit marsipanbakgrund. Men nu har jag idéetorka. Kanske ska skippa stången, då det egentligen är min födelsedagstårta (de kommer att fira mig lite i efterskott). *Funderar*

• lilana

Idispidis: så kankse man kan göra. Blir det inte för mycket grönt då?

• Thursday
    lilana skrev 2007-06-21 11:28:31 följande:
    Idispidis: så kankse man kan göra. Blir det inte för mycket grönt då?
    Inte om du fixar lite pynt på. Jag tänker mig blommor (antingen av marsipan, eller sådana färdiga i socker) lite utspridda och kanske göra lite grästuvor av marsipanen (kanske skulle man kunna göra lite olika gröna färger med grön karamellfärg för att få skiftningar i gräset?). Riktigt avancerat vore ju att göra ett par marsipangubbar också som dansar runt stången. Färga vanlig marsipan med karamellfärg till kläder... nu blev jag sugen på att göra tårta
  • Vintervit

Pressa lite av den gröna marsipanen i en vitlökspress så ser det ut som gräs

Jag rekommenderar ändå marsipan framför sugarpaste även om den inte är kritvit. Smakar så mycket godare!!! Sugarpasten smakar egentligen ganska äckligt tycker jag...

• Thursday
    Vintervit skrev 2007-06-21 11:36:38 följande:
    Pressa lite av den gröna marsipanen i en vitlökspress så ser det ut som gräs Jag rekommenderar ändå marsipan framför sugarpaste även om den inte är kritvit. Smakar så mycket godare!!! Sugarpasten smakar egentligen ganska äckligt tycker jag...
    Vitlökspress var ju en jättebra idé till grästuvorna!
  • lilana

Åh, tack. Att jag inte tänkte på det. Har ju såna där blommor, typ strössel. Kanske man kan få in lite choklad på gubbarna, det är ju min passion. Hihi, här ska bakas tårta.

Idispidis: du kan ju få komma och hjälpa till

Har någon ett bra förslag/recept på nåt annat chokladkrämsaktigt istället för chokladpuddingen. Vill inte ha nån chokladpudding.

• lilana

Kan man spritsa hemmagjord chokladmousse?

• Nalle Puh73

Gör MMF istället, den blir vit.

MMf eller marsmallowsfondant recept.

200g marsmallows
    2msk vatten
    2 msk cocosfett
    500g florsocker

Smörj en skål med cocosfett, lägg i marsmallows (är de stora kan man dela) mickra med två msk vtn tills de smält. Smörj en större bunke med cocosfett. sikta ner florsockret gör en grop i mitten och häll i de smälta marsmallowsen. Rör med en trä/plastslev eller knåda som vanlig deg...låt vila minst en timme. Förvaras i rumstemperatur.

Jag smälter med det cocosfett som inte går åt när man smörjer i marsmallowsen

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
Svar på tråden Vit marsipan?