Vit marsipan?
Kan man göra vit marsipan själv? Hur gör man det. Den ofärgade marsipanen är ju inte liksom jättevit. Tänkte göra en midsommartårta typ operatårta, fast lite annorlunda. Dekorera med midsommarstång i marsipan. Hur låter det?
Kan man göra vit marsipan själv? Hur gör man det. Den ofärgade marsipanen är ju inte liksom jättevit. Tänkte göra en midsommartårta typ operatårta, fast lite annorlunda. Dekorera med midsommarstång i marsipan. Hur låter det?
Brukr man inte använda sugarpaste närman vill ha det sådär kritvitt?
Det får bli sugarpaste, går inte att göra kritvit marsipan, mandeln är ju ljusbeige.
hmm, okej. Var hittar man sugerpaste? Finns det på Ica kvantum, eller blir det ett konditori?
Vet inte! Förmodligen konditori, eller Panduro tror jag har!
hm, såklart är jag ju lite sent ute. Bor inte nära nån Panduro. Hinner ju inte beställa heller Får väl se hur jag gör. Kankse ska jag tänka om. Nåt förslag. Kan tillägga att det är till svärmor, så jag vill ju imponera lite
Du får göra midsommarstången grön
Ta grön marsipan och sätt dit en midsommarstång och blommor, så ser det ut som en sommaräng. Snyggare än vit tycker jag!
Kankse var lite otydlig. Hade tänkt ha midsommarstången grön. På en vit marsipanbakgrund. Men nu har jag idéetorka. Kanske ska skippa stången, då det egentligen är min födelsedagstårta (de kommer att fira mig lite i efterskott). *Funderar*
Idispidis: så kankse man kan göra. Blir det inte för mycket grönt då?
Pressa lite av den gröna marsipanen i en vitlökspress så ser det ut som gräs
Jag rekommenderar ändå marsipan framför sugarpaste även om den inte är kritvit. Smakar så mycket godare!!! Sugarpasten smakar egentligen ganska äckligt tycker jag...
Åh, tack. Att jag inte tänkte på det. Har ju såna där blommor, typ strössel. Kanske man kan få in lite choklad på gubbarna, det är ju min passion. Hihi, här ska bakas tårta.
Idispidis: du kan ju få komma och hjälpa till
Har någon ett bra förslag/recept på nåt annat chokladkrämsaktigt istället för chokladpuddingen. Vill inte ha nån chokladpudding.
Kan man spritsa hemmagjord chokladmousse?
Gör MMF istället, den blir vit.
MMf eller marsmallowsfondant recept.
200g marsmallows
2msk vatten
2 msk cocosfett
500g florsocker
Smörj en skål med cocosfett, lägg i marsmallows (är de stora kan man dela) mickra med två msk vtn tills de smält. Smörj en större bunke med cocosfett. sikta ner florsockret gör en grop i mitten och häll i de smälta marsmallowsen. Rör med en trä/plastslev eller knåda som vanlig deg...låt vila minst en timme. Förvaras i rumstemperatur.
Jag smälter med det cocosfett som inte går åt när man smörjer i marsmallowsen