• Lejån

Långvarig hosta

Tänkte höra om det är några fler som varit med om samma sak...
    Vår dotter som blir 2 år i aug har hostat sedan i februari, hon hostar på nätterna tills hon kräks. I början var det ofantliga mängder slem som kom upp. (äckelvarning)
    Nu hostar hon tills hon nästan blir blå, tappar andan och verkar ha jätteont för hon gråter hjärtskärande och skriker "aj aj aj".

Detta händer framförallt nattetid, och direkt på morgonen. Vissa gånger under dagen men inte så svåra "anfall" som på natten.

Vi har varit till läkare ett antal gånger nu men bara fått höra "det går över". Hon har fått airomir och nu senast även pulmicort men det dämpar inte hostan.

Börjar bli orolig att det är något fel eftersom hon hostat så länge...

Någon som varit med om liknande??

• Svar på tråden Långvarig hosta
  • Lejån

Susye:
    Nej det har de inte, utan de lyssnar bara och säger "det sitter inte i lungorna iaf".
    Men fick höra i helgen att en tjej som går på samma dagis har haft dubbelsidig lunginflammation utan att de hört något. Läskigt!

Jag funderar faktiskt på om det är dags att åka in med henne någon gång så att de tar det på allvar och tar prover.

• Lejån

Susye:
    nej inte ett endaste prov, förutom allergiproverna.

Hon har gått igenom några antibiotikakurer också, utan resultat. Vet inte om det är värt att gå igång på en till (har recept)då vår barnläkare sagt att det är bättre att hon får kämpa med det själv än att ge antibiotika.

Lorina:
    Bra förslag att ringa när hon hostar!! Det ska jag faktiskt ta och göra, för när vi väl har fått tid hos läkaren har det ju varit sådana tider då hon inte hostat naturligtvis.

Helleappel:
    Kul med samma dag! Hon har tagit pulmicorten nu i ca 2 veckor så den borde ha kickat in lite iaf tycker jag. Men man kanske är för otålig. Tar er kille medicinen med nubinette? Fungerar det?

Vet inte riktigt vart man ska vända sig för att få en ordentlig utredning. Hon går på barnmottagningen för sin allergi, men vi har varit till husläkaren pga hostan. Rådfrågade även barnläkaren angående hostan men hon tyckte att vi skulle avvakta.

Det är ju som ni säger verkligen inte kul då hon (eller vi) får sova ordentligt och sedan när man hör hur jobbigt hon har det, hjärtat blöder ju!

• Lejån

Tack för alla tips!

Idag somnade hon i bilen på väg från midsommarfirande och blev riktigt riktigt dålig. Det går inte att beskriva hur hon lät men till slut kräktes hon iaf upp massor med slem. Hon hade jättesvårt att andas också.

Då kände vi att det fick vara nog och åkte in till barnakuten. Självklart lät hon ju hur bra som helst där!
    Fick bara höra att det inte är något att göra åt utan att det är så med dagisbarn. Vilken tröst!
    Dock frågade läkaren om hon var pollenallergiker, vilket jag inte vet om hon testats mot så om hon inte har det så blir det nog nästa steg.
    Hon fick även flytande ventoline utskrivet, vilket kan vara bra då det är lättare att ge än airomiren.

• Lejån

Lilla Prussiluskan skrev 2007-06-23 08:30:29 följande:

Mitt tips om streptokocker har du inte kommenterat så jag forutsätter att du inte har kollat upp det?
    De tar ju inga prover på henne tyvärr. Hur upptäcktes de bakterierna hos er?
  • Lejån
    m3ssy skrev 2007-06-23 09:04:11 följande:
    Tyst lunginflammation? Mycoplasma? Om dom inte gjort nån lungröntgen tycker jag att du ska begära att dom gör det, låter inte bra att hon hostar så mycket och så pass länge.
    Mycoplasma har hon haft tidigare, det var lite annorlunda. Vi försökte få till en lungröntgen när vi åkte in igår men läkaren bara idiotförklarade oss. Hon sa att det inte spelar någon roll, man kan se på röntgen på alla "hostbarn" men de kan inte göra något åt det iallafall. Hon sa vidare att i vissa fall gör de röntgen men då ska barnen ha en väldigt hög sänka, hög feber och nåt mer som jag inte kom ihåg.
    Hon hade rätt låg sänka, så det är ju skönt det iaf.
  • Lejån

världens bästa mamma skrev 2007-06-25 22:37:57 följande:

du får åka till sjukuset barnakuren där e de mer observanta, min son har krupp i snart 2 år och hostar när det blir kallt att ligga högt m huvudet ha svalt inne och ett glas vatten att dricka under natten gör susen
    Vi åkte in på barnakuten på midsommar, men det hjälpte ju inte mkt som sagt.

Verron:
    Jo, jag tror då att hon går upp som hon ska. Äter lite mindre än vanligt när hon är som hostigast men det gör säkerligen ont i halsen att svälja!

Nu har vi börjat med flytande ventoline så vi får se om det funkar.
  • Lejån
    honyponken skrev 2007-06-26 16:07:29 följande:
    låter som lunginflammation. åk in med henne så måste dom ju göra ngt och ta dt på allvar!!vi fick åka in med elina flera ggr innan dom tog d på allvar å d visade sig vara lunginflammation, sedan även astma..
    Nej, det är inte lunginflammation då hon inte har feber och hög sänka. Sa de iaf på akuten.
  • Lejån

Lilla Prussiluskan skrev 2007-06-28 11:38:48 följande:

De tar ett enkelt näsprov som skickas iväg för odling, tar ca tre dagar att få svar. Lilleman har fått penicillin och är helt bra nu.
    Bad om ett näsprov förrförra gången vi var till läkaren men hon tyckte det var onödigt då det var så tydligt att det var en blandning mellan virus/bakterier som hon hade. Vi har som sagt ett vilande recept att hämta ut men läkarna råder oss till att avvakta.

Nu har det *kors i taket* blivit liiite lugnare. Hon snorar inte lika mkt och har inte kräkts på hela veckan. Så skönt! Så ventoline + airomir vid behov verkar vara en ganska bra kombination. Sen blir det nog bra att vara ledig från dagis också några veckor.
  • Lejån

Är kikhosta slemmigt? Måste nog läsa på lite.

ElsaO skrev 2007-06-28 11:49:04 följande:
    hejsan! Be läkaren ta prover på kikhosta! Ja, jag vet att ditt barn säkert är vaccinerat och det kommer läkaren säkert också säga och titta dumt på dig om du ber om det! Men saken är den att vi har haft en rajd med kikhosta i våras. Våran 2 månaders baby hade det, hans äldre bror, som är vaccinerad hade det, jag som haft när jag var liten hade det och läkarna säger att skyddet är nästan 100 % när man är vaccinerad eller har haft... Skumt, jag vet!
  • Lejån

Uppdaterar med att allt är mycket mycket bättre!! *ta i trä*

Tog henne till vårdcentralen och tjatade till oss penicillin, så nu går vi på kur hela familjen och hon har haft två HELT hostfria nätter och har slutat snora helt. Är en helt annan tjej som sover gott både hemma och på dagis och som är pigg och glad.
    Så skönt!! Sedan att jag och pappan åkt på hostan är ju en annan sak, men vi äter ju också penicillin nu så vi ska väl också bli bra förhoppningsvis.

• Lejån

Lilla Prussiluskan skrev 2007-07-06 11:54:09 följande:

Vad var det jag sa
    Ja, tjat lönar sig. Fast de tog inte ens några prover på henne utan kollade bara på färgen på snoret. *haha*
Svar på tråden Långvarig hosta