neverending skrev 2007-06-21 13:06:20 följande:
är sugen på barn och tror att jag har en "lagom" rädsla inför själva smärtan vid en eventuell förlossning men vad jag tycker är oerhört skrämmande är att vara så utfläkt, avklädd och i sjukhusmijlö med sladdar och slangar med massa främmande människor som springer ut och in... så oerhört utlämnande och... eh, motbjudande?
Det går sällan till så där, jag är inte heller helt bekväm på sjukhus och de gånger jag fött barn så har jag haft mina egna kläder på mig till slutet. När jag kände att det var dags bad jag att få byta om. det var inte en massa främmande människor som sprang ut och in heller. 2 personer, en BM och en undersköterska.
Kände mig aldrig utlämnad då jag valde att själv hela tiden ha kontrollen. det var viktigt för mig och jag hade instruerat min man noga i hur jag inte vill bli behandlad utifall att jag inte var talför själv.
BM och USKA visade enorm respekt, knackade försiktigt på dörren varje gång dom kom in, respekterade mig i mina önskemål!
neverending skrev 2007-06-21 13:06:20 följande:
Har sett förlossningsfilmer och de skrämmer alla vettet ur mig... just sjukhuskläder, och slangar, nålar, blod, stön, skrik och det enda man ser är ett enda stort skrev hela tiden... hela rummets fokus är på ens underliv, oerhört obehagligt... och i de flest filmerna har kvinnan legat helnaken i tusen olika ställningar och brölat... brukar det gå till så? shit, blir så otroligt illa till mods...
Nej det går inte till så! Slangar, nålar, blod har jag inte varit med om. Jag har heller inte behövt dropp då jag inte ville ha EDA eller annan smärtlindring. Blod...ja det är lite blodigt men det ser inte du, och det är inga floder direkt.
Mitt skrev har inte varit i fokus i någon förlossnings sal. Med dottern födde jag knästående med "nattlinne" på mig och jag kände mig helt bekväm. Tredje gången var det mer utfläkt men det rörde sig om 3 minuter, innan dess låg jag under filt på sängen och när bebis kom slängde jag av den och krystade ut bebis. När allt var okej efter bebis kom lindade jag in mig och bebis i täcke och satt och mös tills jag duschade och satte på mig mina egna kläder igen.
Det där med skrik, stön och bröl...ja alltså man är inte helt tyst när man föder men det är INTE som på film heller och DÅ garanterar jag dig att du inte tänker på det överhuvudtaget! Då har du ett fokus, din kropp arbetar för ett mål, du kan bara "haka på" och följa den och du är då fullt koncentrerad på det och inte på det du oroar dig för nu.