• neverending

"sjukhus"rädsla

är sugen på barn och tror att jag har en "lagom" rädsla inför själva smärtan vid en eventuell förlossning men vad jag tycker är oerhört skrämmande är att vara så utfläkt, avklädd och i sjukhusmijlö med sladdar och slangar med massa främmande människor som springer ut och in... så oerhört utlämnande och... eh, motbjudande? Har sett förlossningsfilmer och de skrämmer alla vettet ur mig... just sjukhuskläder, och slangar, nålar, blod, stön, skrik och det enda man ser är ett enda stort skrev hela tiden... hela rummets fokus är på ens underliv, oerhört obehagligt... och i de flest filmerna har kvinnan legat helnaken i tusen olika ställningar och brölat... brukar det gå till så? shit, blir så otroligt illa till mods... finns det något alternativ?

• Svar på tråden "sjukhus"rädsla
  • denna där
    neverending skrev 2007-06-21 13:06:20 följande:
    är sugen på barn och tror att jag har en "lagom" rädsla inför själva smärtan vid en eventuell förlossning men vad jag tycker är oerhört skrämmande är att vara så utfläkt, avklädd och i sjukhusmijlö med sladdar och slangar med massa främmande människor som springer ut och in... så oerhört utlämnande och... eh, motbjudande?
    Det går sällan till så där, jag är inte heller helt bekväm på sjukhus och de gånger jag fött barn så har jag haft mina egna kläder på mig till slutet. När jag kände att det var dags bad jag att få byta om. det var inte en massa främmande människor som sprang ut och in heller. 2 personer, en BM och en undersköterska.
    Kände mig aldrig utlämnad då jag valde att själv hela tiden ha kontrollen. det var viktigt för mig och jag hade instruerat min man noga i hur jag inte vill bli behandlad utifall att jag inte var talför själv.
    BM och USKA visade enorm respekt, knackade försiktigt på dörren varje gång dom kom in, respekterade mig i mina önskemål!
    neverending skrev 2007-06-21 13:06:20 följande:
    Har sett förlossningsfilmer och de skrämmer alla vettet ur mig... just sjukhuskläder, och slangar, nålar, blod, stön, skrik och det enda man ser är ett enda stort skrev hela tiden... hela rummets fokus är på ens underliv, oerhört obehagligt... och i de flest filmerna har kvinnan legat helnaken i tusen olika ställningar och brölat... brukar det gå till så? shit, blir så otroligt illa till mods...
    Nej det går inte till så! Slangar, nålar, blod har jag inte varit med om. Jag har heller inte behövt dropp då jag inte ville ha EDA eller annan smärtlindring. Blod...ja det är lite blodigt men det ser inte du, och det är inga floder direkt.
    Mitt skrev har inte varit i fokus i någon förlossnings sal. Med dottern födde jag knästående med "nattlinne" på mig och jag kände mig helt bekväm. Tredje gången var det mer utfläkt men det rörde sig om 3 minuter, innan dess låg jag under filt på sängen och när bebis kom slängde jag av den och krystade ut bebis. När allt var okej efter bebis kom lindade jag in mig och bebis i täcke och satt och mös tills jag duschade och satte på mig mina egna kläder igen.
    Det där med skrik, stön och bröl...ja alltså man är inte helt tyst när man föder men det är INTE som på film heller och DÅ garanterar jag dig att du inte tänker på det överhuvudtaget! Då har du ett fokus, din kropp arbetar för ett mål, du kan bara "haka på" och följa den och du är då fullt koncentrerad på det och inte på det du oroar dig för nu.
    People say nothing is impossible, but I do nothing every day.
  • neverending

det ni berättar låter ju absolut överenskomlig, tror jag fått en sne bild på något sätt, speciellt som man bara får se själva utdrivningsfasen som rimligtvis är lite fläk, annars får man ju inte ut ungen... och helt näck måste man ju inte vara... sen är väl folk som är med i förlossningsfilmer ganska ogenerade, annars hade man väl aldrig gått med på att bli filmade.

• nitedrive

Nej,du kan alltid få täcka över dig om du vill och de frågar tillexempel alltid hur starkt ljus man vill ha.Så det är inte så att man behöver ligga i fullt strålkastarljus

• Linda1976

Mig var det ingen som frågade om nåt ljus.

Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • Amrit

Hejsan! Tro mig när jag säger att det är värre att se saker på TV än att vara med i verkliga livet! Så är det iallafall med till exempel operationer, skitläskigt att se på TV, inte alls så läskigt när man står i operationssalen och tittar på. Sen kommer inte fokus att vara ditt underliv, och vem har sagt att du måste vara naken? De som jobbar på förlossningen är ju där för din skull, för att göra det så bra som möjligt för dig. De är professionella och de tänker absolut inte på ditt underliv utan på att ta hand om dig och bebben som kommer! Prata med dem innan om hur du vill ha det och hur du känner, jag lovar att de är vana!

• Damien och Adrian

Jag har sjukhusrädsla, ska ha på mig egna kläder och väljer en barnmorska jag trivs med.

Min partner är väldigt aktiv och läser mycket och ska sköta allt utom andningen och avslappningen som är min del, så det känns tryggt. Skapa din egen trygghet och bestäm själv så går det bra!

• nitedrive
    Linda1976 skrev 2007-06-21 16:02:00 följande:
    Mig var det ingen som frågade om nåt ljus.
    Konstigt,mig har de alltid frågat om de ska dimma ner
  • Linda1976
    nitedrive skrev 2007-06-21 18:37:01 följande:
    Konstigt,mig har de alltid frågat om de ska dimma ner
    Födde på Östra i Gbg, där finns nog inga såna finesser. Sunkigt sjukhus, men bra personal.
    Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • denna där
    Linda1976 skrev 2007-06-21 18:41:56 följande:
    Födde på Östra i Gbg, där finns nog inga såna finesser. Sunkigt sjukhus, men bra personal.
    Jag födde på östra nu sist och visserligen frågade ingen men det var svag belysning i rummet...det var mitt i natten iof också så det var jättemysigt
    Min bästa förlossning!
    People say nothing is impossible, but I do nothing every day.
  • babyassistans

Hej där,

Hoppas alla fina svar här har gett dig en mer positiv bild av hur en födsel går till!!!

Du har möjlighet att göra massa val och sätta upp riktlinjer för hur du vill att Ert barn ska födas, så länge allt ser fint ut för dig o bäbisen. Om det mot förmodan inte skulle göra det är man ofta väldigt trygg med att det finns personal o läkare som är där för att hjälpa Er. Se till att din partner vet hur du vill ha det, för han är den som bäst "bevakar" Era intressen...du har fullt upp med att föda barn. Lycka till!!!

• Maddiss

Kan bara säga att jag förstår TS till 100%, det är just det hon beskriver som verkar riktigt avskyvärt äckligt. Tjejer måste vara speciellt funtade för att känna att detta är ok. Men glad att de finns de som anser sig blivit värdigt behandlade trots allt.

• skojsan

Jag var sjukhusrädd innan förlossningen och blev mer sjukhusrädd efter, både pga personalens bemötande och pga den otrevliga miljön. Födde på Mölndal i Göteborg. Det var ingen som lyssnade på mina önskemål, har aldrig känt mig så överkörd. Och då hade jag ändå en "normal" förlossning. Inför en framtida förlossning är jag mer rädd för barnmorskorna än för smärtan. Hoppas att det går bättre för dig.

• Senap

Födde på BB Stockholm. Underbart.
    Trevliga rum.
    Underbar personal - hade samma BM och undersköterska hela förlossningen som var kanonbra. Trevliga, respekterade mina önskemål. När BM märkte att jag blev irriterad på CTGn (som mäter barnets puls och sammandragningarna) så tog hon bort dem från magen och la bara dit dem när hon ville lyssna lite (sa självklart till innan)
    Visst provade jag olika ställningar men det var ju för att hitta det som passade MIG bäst. BM kom med förslag men på ett diskuterande sätt - inte order.
    Vi hade radion på och lyssnade på musik. Det var adventsljusstakar i fönstret (födde på annandagen)

Mitt råd är att undvika filmer med förlossningar - skapa dig din egen istället!
    Ha en målbild hur du vill ha det. Kommunicera det med din BM och BB.
    Lycka till!

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • denna där
    Shoegirl skrev 2007-06-26 10:20:20 följande:
    Mitt råd är att undvika filmer med förlossningar - skapa dig din egen istället! Ha en målbild hur du vill ha det. Kommunicera det med din BM och BB.Lycka till!
    Ja och om man måste förbereda sig med att veta hur förlossningar går till så finns hem.passagen.se/livetsunder med hur många förlossningsberättelser som helst!
    Dom är skrivna ur mammans perspektiv och inte kamerans!
    Jag lusläste varenda förlossningsberättelse där när jag väntade dottern för 7 år sedan...
    Då fick man lära sig att ingen förlossning är den andra likt och att det inte alltid blir som man tänkt sig, både på gott och ont!
    Vi simmar alla i samma båt.
Svar på tråden "sjukhus"rädsla