Mitt barn blir folkbokförd hos sin pappa - kan då inte gå i skolan hon vill
Hej
Behöver lite peppning här tror jag. Har gemensam vårdnad om mitt barn och varannan veckas boende. Barnet ska börja 6-års verksamhet till hösten, och jag och min sambo har precis flyttat till en annan kommun som ligger 8 min resväg med bil från mitt barns pappas kommun. Idag går barnet på Dagis i hans kommun (även jag bodde där fram tills vi flyttade för 3 veckor sedan), och barnet ska som sagt börja 6-års till hösten. Barnet har ingen skolplats idag i gamla kommunen, däremot en plats i den nya. Nu har barnets pappa anmält adressändring på barnet, så skattemyndigheten kommer skriva barnet hos honom trots att jag inte skrivit på, eftersom han bor närmast Dagis idag...
Jag vet att han inte kommer skriva på min flyttanmälan på mig och barnet - utan vägra, och då står vi där utan skolplats...
Vad gör jag ?
Barnet är jätteledset såklar över att vi inte kommer överens, och till saken hör att barnet VILL gå i den "nya" skolan där jag bor, och inte i den som finns i hemkommunen.. men Pappan vill inte ta till sig detta..
Jag ska posta en flyttanmälan idag där vår folkbokföring ska gälla från 6:e augusti eftersom barnet har fritidsplats från den dagen i vår nya kommun...
Vad mer kan jag göra? Jag är så orolig och är väldigt ledsen för barnets skull - som pga Pappans agerande kanske inte alls får någon skolplats, och dessutom vill ju barnet själv gå i den skolan som finns hos oss....
Behöver lite stöd och peppning - och helst inga påhopp