• Anonym (orolig)

Mitt barn blir folkbokförd hos sin pappa - kan då inte gå i skolan hon vill

Hej

Behöver lite peppning här tror jag. Har gemensam vårdnad om mitt barn och varannan veckas boende. Barnet ska börja 6-års verksamhet till hösten, och jag och min sambo har precis flyttat till en annan kommun som ligger 8 min resväg med bil från mitt barns pappas kommun. Idag går barnet på Dagis i hans kommun (även jag bodde där fram tills vi flyttade för 3 veckor sedan), och barnet ska som sagt börja 6-års till hösten. Barnet har ingen skolplats idag i gamla kommunen, däremot en plats i den nya. Nu har barnets pappa anmält adressändring på barnet, så skattemyndigheten kommer skriva barnet hos honom trots att jag inte skrivit på, eftersom han bor närmast Dagis idag...
    Jag vet att han inte kommer skriva på min flyttanmälan på mig och barnet - utan vägra, och då står vi där utan skolplats...
    Vad gör jag ?
    Barnet är jätteledset såklar över att vi inte kommer överens, och till saken hör att barnet VILL gå i den "nya" skolan där jag bor, och inte i den som finns i hemkommunen.. men Pappan vill inte ta till sig detta..
    Jag ska posta en flyttanmälan idag där vår folkbokföring ska gälla från 6:e augusti eftersom barnet har fritidsplats från den dagen i vår nya kommun...

Vad mer kan jag göra? Jag är så orolig och är väldigt ledsen för barnets skull - som pga Pappans agerande kanske inte alls får någon skolplats, och dessutom vill ju barnet själv gå i den skolan som finns hos oss....

Behöver lite stöd och peppning - och helst inga påhopp

• Svar på tråden Mitt barn blir folkbokförd hos sin pappa - kan då inte gå i skolan hon vill
  • susye

pappan kan inte själv göra en adressändring. du msåte skriva på dem

• isasdream

jag tror det är så att pappan har rätten på sin sida eftersom det var ditt val att lämna den kommunen som ni båda bodde i. då förlorar du samtidigt rätten till skolkjurts.

men prata med famniljerådgivningen så ni kanske kan komma till en lösning som är bäst för barnet.

lycka till.

• isasdream

susye: har inte mamman samma sak då? att pappan måste skriva på angående hennes flytt? alltså för barnet?

känns som de behöver hjälp uifrån för att lösa det så konfliktfritt som möjligt.

• Anonym (tina)

Och det kan aldrig bli så att barnet inte får någon skolplats. Vi har skolplikt i Sverige vilket innebär att ALLA barn blir inskrivna vid skolan i den kommun de bor. Är barnet inte inskriven just nu så blir det så fort adressändringen hos pappan kommer myndigheterna till kännedom.

• timberhochmandie

Självklart kommer en skolplats att erbjudas även i pappans kommun!

hur har barnet i fråga det med kompisar på dagis? Vi flyttar nämligen vår son till ett dagis i "rätt" skoldistrikt nu till hösten för att han ska kunna skaffa sig kompisar innan han börjar skolan. Visst kan barn vara väldigt lätta att lära känna osv. men barn kan också vara oerhört elaka, och risken för mobbing ökar om man kommer som ny till en grupp. Det kan inte finnas en vinst även för ert barn att få gå kvar med sina gamla kompisar? Även om den nya skolan verkar lockande i dagsläget så kanske det inte är lika kul den dagen man står där på skolgården och inte känner en kotte medan alla andra känner varandra, eller i alla fall några av de andra...

• susye

isasdream: jo det klart mamman måste göra samma sak men nu har ju pappan redan gjort en flyttanmälan utan mammans på skrift men givetvis ska inte hon göra samma sak. stackars barn som hamnat mitt i mellan o det klart de behöver hjälp utifrån

• Ayya

Barnet kommer få en skolplats i den "gamla" kommunen oxå. Det är oxå mest troligt att skattemyndigheten kommer godkänna hans adressändring då han bor kvar i samma kommun.

• Anonym (orolig)

Så här är det,

De vänner som finns på nuvarande dagiset är inte bra, barnet vill inte gå i skolan med dem, det har varit väldigt struligt nu på våren för barnet på dagis.

Någon skrev något om skolplikt - det gäller ju inte 6-årsverksamhet, som ju är en frivillig förskola...

• Ayya

Jo det är frivilligt. Men kommunen måste ändå erbjuda en plats.

• Anonym (Greta)

TS

Folket på folkbokföringen kommer att göra en utredning om var barnet kommer att vara skrivet.
    När de har beslutat sig för var, så kommer den kommunen att erbjuda plats i den skolan som barnet tillhör.

Om du ogillar folkbokföringens beslut så kan du överklaga detta genom en advokat & stämma pappan på var barnet ska vara skrivet.

Svar på tråden Mitt barn blir folkbokförd hos sin pappa - kan då inte gå i skolan hon vill