• MammaSoffi

Visning och lånelöfte

Hej!

Jag är nybörjare när det gäller att titta på hus och gå på visning och sånt. Måste man ha lånelöfte för att gå på visning av ett hus?

Sofia

• Svar på tråden Visning och lånelöfte
  • Crazy Baby

Nej! Du får gå på hur många visningar du vill, du kan till och med buda på ett hus utan lånelöfte! Däremot om du skriver kontrakt och ska betala då är det bra att ha ett lånelöfte! Att buda utan är ju ingen direkt hit, men inget är bindande!

• greta78

Man behöver inte ha något lånelöfte, men det blir så mycket enklare och går snabbare om den delen är ordnad innan man börjar buda.

Lycka till!

• Xgirl83

Som greta78 sa - man behöver inte, men man BÖR, om det är ett hus man kan tänka sig att buda på. Det kan gå jättesnabbt med budgivningen efter visningen och för vår del tog det några dagar att få lånelöftet.

• Xgirl83

Men du har alltså ingen skyldighet att visa upp nåt löfte för mäklaren för att få gå på visning.

• LillaLinan

har en fråga här, är lånelöfte ngt man får på papper?? Min sambo va inne på baknen i ett annat ärende för ett tag sedan (okej hade med lånet på vår nv bstad att göra) å då fråga han va vi skulle få låna å uppgav våra inkomster. Så vi vet va de skulle godkänna men har inget papper på det...

~*~mamma till Engla 061227~*~
  • slangbella

Vi gjorde en ansökan på nätet och fick först ett preliminärt besked direkt. Efter några dagar så fick vi ett besked per post (tror att en handläggare ringde upp också innan vi fick brevet).

Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker
  • Pumpkin
    LillaLinan skrev 2007-06-21 20:17:49 följande:
    har en fråga här, är lånelöfte ngt man får på papper?? Min sambo va inne på baknen i ett annat ärende för ett tag sedan (okej hade med lånet på vår nv bstad att göra) å då fråga han va vi skulle få låna å uppgav våra inkomster. Så vi vet va de skulle godkänna men har inget papper på det...
    Vi fick aldrig nånting skriftligt och jag känner ingen som fått det heller...
  • Xgirl83

Pumpkin skrev 2007-06-21 22:36:04 följande:

Vi fick aldrig nånting skriftligt och jag känner ingen som fått det heller...
    Vi fick ett skriftligt, där det står till vilket datum det gäller (ca ett år tror jag) och under vilka villkor. Det var från Swedbank.
  • Ula

Man kan titta så mycket man vill före man får ett lånelöfte men jag tycker absolut att man ska ha ett före man böjar buda på ett hus. Annars kanske man är med och trissar upp priset men inte har råd att köpa till det priset själv.

Vårt lånelöfte fick vi på ett papper, summan var räknad på att vi skulle köpa ett hus med centralt läge. Hade vi bestämt oss för ett ytterområde hade vi fått låna mindre. Banken behöver "garanti" för att de ska kunna få tillbaka sina pengar.

• IochA

Vi ringde banken o dem gav oss ett muntligt lånelöfte men frågade sedan om vi ville ha på papper o det ville vi.

Svar på tråden Visning och lånelöfte