• totten

namn utan namnsdag?

Vad tycker ni om namn som inte har nån namnsdag som kan vara trist för barnet så man inte kan bli firad på namnsdag men för mig har jag inte firat mitt namnsdag bara en gång så det spelar kanske inte roll men jag sitter och funderar på ett par namn till barnen om vi ska ha barn i framtiden och vad tycker ni om pojknamnet Justin som jag tycker är fint namn.

• Svar på tråden namn utan namnsdag?
  • gabbsan

Har aldrig firat namnsdag. Har heller inte haft ont av det. Mitt namn finns med. Tycker inte att det är så viktigt. Det är olika , vilka traditioner man har. Justin finns väl med i usa kanske kolla vilken dag det är och fira det då. Behöver inte gå efter den svenska almenackan.

• isabell22

dom har väll inte namnsdagar i USA...

• Tin o Trolls mamma

Min stackars dotter fick bara fira namnsdag ett par gånger innan de tog bort det ur almanackan. Taskmörtar!

De sa att de skulle bara ta bort namn som var omoderna och på väg bort. Moderna namn och namn på uppgående skulle få vara kvar eller läggas till.. Eller huuur!

Saga är varken omodernt eller på väg bort - tvärtom! Men det försvann från den 8 mars, Internationella kvinnodagen och allt. Istället lägger de till Hildur och Anselm, typ. Inte för att jag har nåt emot de namnen, men hur "inne" är de då? Morr!

Ekorren.

• AnnaGBG

Vi har aldrig firat någon annan namnsdag än Anna-dagen. Varenda kvinna heter så i släkten. Namnsdagar är väl inte så stort och det är inget vi har tänkt på när det gäller val av namn. Som Tin o Trolls mamma säger så ändrar de ju ändå namn och dagar.
    Justin är fint( var au-pair i 2 år för en liten Justin ), fast hur ska ni uttala det? Som på engelska eller mer "svenskt"?

• therese

Har aldrig firat namnsdag och skulle nog inte välja bort ett fint namn bara för att det inte finns med i namnsdagslängden.
    Däremot kanske man i skolan eller på dagis väljer att fira nmnsdagar.. då kan det ju bli lite trist för barnet. Men å andra sidan - i dagens mångkulturella Sverige finns ju många barn utan namnsdag!

• therese

Har aldrig firat namnsdag och skulle nog inte välja bort ett fint namn bara för att det inte finns med i namnsdagslängden.
    Däremot kanske man i skolan eller på dagis väljer att fira nmnsdagar.. då kan det ju bli lite trist för barnet. Men å andra sidan - i dagens mångkulturella Sverige finns ju många barn utan namnsdag!

• therese

• Jossebell

På Anna dagen fick jag alltid en sån där liiiiten chokladkaka med en kossa på när jag var liten. Det var firandet. Mina barn har dock sällan firats annat än att man sagt grattis.
    Jag tycker inte det spelar så stor roll ofta kan man ju hitta ett namn som påminner tex heter barnet Saga kan man fira det på Sara dagen.
    Men att ställa till med bullkalas å tårta är väll att överdriva tycker jag.

• Snuttarna

jag tycker om mitt namn med det finns inte med i almanackan. däremot finns hela min familj med och min sambo, och det får mig att känna mig utanför. det kan tyckas löjligt för er men när vi 'firar' / uppmärksammar alla andra så är jag den ende som inte har en egen dag.
    jag håller med Tin o Trolls mamma helt, fattar inte vilka namn som de låter vara med tex; Torun (260 personer), Botvid (270), Esaias (280), Gudmar (130), Israel (260).

Kolla in den här sidan, där visas de populäraste namnen, om de har namnsdag, vad de betyder, osv.
    www.svenskanamn.com

• werner

Vi firar inte heller namnsdagar, har aldrig kännts viktigt. De flyttar ju på de där dagarna...(inte så lätt å hålla reda på när man har namnsdag alltid...)
    Sen är det ju som Tin o Trolls mamma sa : bara för att ett namn är med i almnackan nu så betyder det inte att det blir kvar där.

Lycka till med namnvalet!

• Pålli

Själv har jag 3 namn och inte en enda namnsdag, och jag har aldrig varit ledsen för det. Visste inte ens att det var viktigt att fira namnsdag.

Min dotter kommer inte heller ha någon namnsdag.

• Baronessan

Min namnsdag har aldrig firats iom att jag fyller år samma dag (så, jag får inte ens ett "grattis på namnsdagen" ). Vad gäller övriga i familjen så har de väl fått ett grattis samt att vi på min systers namnsdag käkar årets första semla, men det är allt - inga presenter eller så, det skulle jag tycka var att överdriva det.

• Feya

Har aldrig blivit firad på min namnsdag, inte ens grattis.. kan nog bero på att jag först inte hade någon och sen fick jag en mitt på sommaren i finska almenackan, när jag inte längre bodde där. Var liksom ingen som tänkte på att kika ifall att jag möjligtvis skulle ha fått en namnsdag plötsligt
    Om man vill fira "namnsdag" även fast namnet inte finns med i almenackan så kan man ju välja en dag med "liknande" namn. Så gjorde ett par bekanta till mig med sin son som var avundsjuk på syskonen som iaf fick ett grattis på namnsdagen!

• saelma

Namnsdagar är en bemärkelsedag i min familjetradition, har alltid fått jordgubbstårta och nån present på min namnsdag.
    Jag har tänkt att om jag inte ger mitt barn ett förstanamn som har en namnsdag så kan man väl fira på andranamnets dag. Förutsatt att det namnet har en dag men det har alla de andranamn jag funderar på.

• Tiny

Ha! När man heter Tina fick man ju ha namnsdag på Alla Hjärtans Dag... Nu har det tagit bort det! Varför?! Men de låter namn som typ Ragnhild å Erna vara kvar... Finns ingen rättvisa i världen!

• Skrattmås

Tror nästan bara att det är Sverige som har namnsdagar och det är väl inget jätteviktigt att fira? Tycker absolut inte att man ska välja bort ett namn bara för att det inte står i almanackan.

Svar på tråden namn utan namnsdag?