• rymdtina

HJÄLP!!!!Hur funkar lånelöfte?

Vi har lånelöfte nu på 1 miljon 500 tusen MEN , håller dessutom på med att buda på ett hus MEN i aug tar min anställning slut samt att jag blir mammaledig i nov, banken vet att det ej är fast jobb men inget om grav......vad göra??

• Svar på tråden HJÄLP!!!!Hur funkar lånelöfte?
  • Crazy Baby

Ett lånelöfte håller i tre månader sedan får man ansöka om ett nytt!

• rymdtina

Jo vi vet men vi har pratat med hon på banken och hon har sagt att vi får köpa men hon vet ej om graviditet eller så nu...

• Crazy Baby

Vad spelar det för roll att du är gravid? Om ni får lånet nu och köper kommer ju inte banktanten ta ifrån er huset när hon får reda på att ni ska ha barn! Då är det ju upp till er att välja om ni har råd eller inte!

• Eldna

Lånelöftet gäller så länge inget förändras i er situation som gör att er ekonomi kan förändras.

• Eldna

Att bli gravid i sig leder inte till försämrad ekonomi, det är en del av livet. Men att förlora jobbet gör det. Men om de visste om att du skulle bli av med jobbet så har de förhoppningsvis räknat på det?

• blommanigbg

Du ska tänka såhär också.. Klarar vår ekonomi av ett lån på 1.5 miljoner nu när jag blivit gravid...

• rymdtina

Jo det har jag räknat på, och det kommer vi att klara men vill inget säga till henne för att har hört att fp räknas som 0 i inkomst, ja hon vet att det är är fast jobb att det är visstid o kan förlängas MEN nu vet jag ju att det INTE kommer att förlängas.....vad ska man göra om man får huset till rätt pris, har man möte på banken o går igenom anställningsbevis etc eller vad händer? Hon har ju lovat oss en gång, annars känner man ju sig lurad!!!!!

• skorpionen80

Crazy Baby skrev 2007-06-22 21:13:59 följande:

Ett lånelöfte håller i tre månader sedan får man ansöka om ett nytt!
    Men enligt tjejen på banken (Swedbank) som vi pratade med i torsdags så håller ett lånelöfte i 10 mån.

TS. Jag tror ditt stora problem bör vara att tänka på OM ni klarar av att betala av ett lån när du inte har jobb. Beroende på vad du jobbar med kan det ju vara väldigt osäkert om du hittar jobb tills mammaledigheten är över.
  • Vickan I

Vi har lånelöfte på 2.5milj som är giltigt i 6 mån, så tiden kan tydligen variera.

• Kiha
    Eldna skrev 2007-06-22 21:20:56 följande:
    Att bli gravid i sig leder inte till försämrad ekonomi, det är en del av livet.
    jo det gör det, våran bank ränknade helt annorulnda när hon fick reda på att jag var gravid!
  • NadiaMi

Det man måste kolla är ju om man har råd med månadskostnaden då det ska betalas tillbaka.

Låna INTE för mer än ni har råd med och räkna även in en marginal när ni planerar budgeten. Jag kollade för skojs skull hur mycket jag skulle kunna låna och mäklarens automatiska räknare tyckte att jag baserat bara på min egen inkomst skulle kunna låna upp till 1,1 miljoner.
    Då skulle boende- och lånekostnaden hamna på c:a 6500 och jag skulle ha "det rekommenderade minimibeloppet" kvar att ha till annat.
    En omvänd räkning på hur mycket jag själv ville lägga på boendet varje månad gav mig en maxgräns på lånet på 470 000 vilket kändes betydligt rimligare.

Räkna baklänges på vad ni har råd att lägga på boendet varje månad så kan ni komma fram till hur mycket ni har råd att låna som mest och koncentrera er på att hitta ett hus i en bra prisklass.

• rymdtina

Tack för alla råd, jag vet vi kommer klara oss även under o efter mammaledigheten, men undrade om ngn varit i liknande situation, att man har ett jobb som håller på att ta slut etc...

Svar på tråden HJÄLP!!!!Hur funkar lånelöfte?