• Jeta

    Vi som är gifta/förlovade/tillsammans med kosovoalbaner :-D (tråd nr 2)

    Hej på er!! hur har ni det?? jasså brukar trådar sluta ?? alltså vad händer då stängs den av ?? har städat, putsat fönster och tvättat massa idag känns jätteskönt. ska duscha nu och sen lägga mig är helst slut!! kram o godnatt

  • Jeta

    Hej hopp på er alla!

    Fy jag har haft en hemsk morgon... orkar inte ens skriva ner det men nu är jag på jobbet och pojken på dagis!

    Så mycket ni skriver det är jättekul

    Angående vem som gör vad hemma. Vi arbetar mycket tillsammans jag och min man. Som i helgen hade jag lust o städa och då höll jag på i vardagsrummet och min man hade satt igång nåt i köket men det var inget jag sa till honom utan det var hans egna initiativ. Det är faktiskt kul för det går snabbare och man känner ju att dem bryr sig när dem vill va delaktiga. Sen är alla männen inte såna tyvärr och det betyder ju inte att dem bryr sig mindre bara att dem inte är vana eller har lust. När vi lagar mat så gör vi det tillsammans och ibland så har min man börjat eftersom jag kommer 1 timme senare från jobbet. Sen har vi som tur är en diskmaskin haha hatar att diska och när vi inte hade det så fick min man diska och jag sa att han får köpa diskmaskin om han inte vill diska mer hehe och bums så hade vi en diskmaskin inom några dar

    Jag hade jättejobbigt när jag fick min son eftersom jag fick problem med brösten när jag skulle amma, fick massa sår och ibland så blödde det. Jag hade massa mjölk så jag fick mjölkstockningar och hade svinont!!!!
    Men som tur är så var min man hemma tre månader och hjälpte mig med allt runt omkring. Vi var ensamma då dem flesta (min familj) hade åkt ner på semester.
    Jag var arbetslös och min man var pappaledig och dem på arbetsförmedlingen tyckte inte jag kunde vara arbetssökande eftersom jag nyss fött barn och då sa jag till dem att dem inte hade med o göra hur jag tänkte uppfostra min son hehe det var en gammaldags tanta som jag hade som handläggare.

    Man blir jätteledsen och man har ont när man nyss fått barn och man får inte sova som man brukar och det är ju nåt man tror man kommer att va beredd på men man blir svängig i humöret. Så på så sätt var det skönt att inte ha någon hemma mer än mannen då man kunde "vädra" brösten när det gjorde svin ont.

    Men jag tror att om båda är vana att gå ut och festa så kommer mannen att fortsätta medan frun måste va hemma med barnet. Men det beror ju helt på hur man funkar annars. För är mannen snäll nog så kan man få gå ut själv oxå så att man turas om men man har ju ingen större lust att gå ut och festa när man har småbarn. Har man släkt nära kan man ju lämna barnet för några timmar och gå ut tillsammans med mannen men det är inte heller nåt man vill göra om man ammar osv. Vi ville faktiskt mest va hemma och ha myskvällar hemma. Det är olika hur man reagerar och vad som är viktigt för en när man skaffar barn.

    nehe.. ska ta o jobba lite...!!

  • Jeta

    trollmoren: glömde svara på det där med begravning: usch så sorgligt att den mamman gick bort. Jag själv har aldrig varit med om begravningar men när min farmor gick bort så åkte jag aldrig ner och det var ju mest för att man ändå inte skulle få vara med på begravningen.

    Det är tyvärr så att männen är för sig och kvinnorna för sig. Kvinnorna sörjer och gråter och sen säger dem massa saker om personen och man gråter osv. Man har ju kistan hemma en natt (brukar va så hos oss) det var iallafall min farmors önskan och min farmor dog på dan så det var ju varmt men min pappa och hans syskon valde att ha kistan hemma en natt och man "vakar" hela natten. När det bara är dem närmaste så är alla samlade. Men när det kommer folk utifrån så delas man upp men det är ju oxå så eftersom man brukar vara så många och man får helt enkelt inte rum att ha alla i samma hus.

    Jag vet inte varför det är så kanske ALBU vet mer. Men jag har ju sagt till mina föräldrar att när dem kommer att gå bort så tänker jag och mina syskon vara med på begravningen vad andra än säger. Tänker inte låta någon annan begrava dem bara för deras sjuka regler.

    Samma sak när det gäller bröllop så brukar männen få vara för sig och kvinnorna för sig. När jag och min bror gifte sig så hade vi alla tillsammans ute på gården men vi hade gjort ett rum hos min farbror som har huset intill så att männen skulle vara där om de tyckte det var för varmt eller om dem ville vila. Medan hemma hos oss var dem flesta rummen lediga för kvinnorna att byta om och ha sina bebisar och amma dem där osv. Men ute på gården var alla tillsammans. Men nu för tiden så gör man bröllopen på restauranger och då är man alla tillsammans. Det försvinner nog mer och mer.

    Men dem flesta männen är ju grymt svartsjuka och låter inte sin kvinna dansa eller att annan man håller hennes hand när man dansar i ring sådär och även fast man ändå är släkt typ... helt sjukt jag vet!!! tycker synd om dem kvinnorna och det är ju INTE för att mannen bryr sig om henne det är REN SVARTSJUKA!
    Har tyvärr massa kvinnliga kusiner som har det så det är mest därför vi hade delat så männen fick vara i min farbrors hus så dessa kvinnor kunde få ha någonstans att vara utan att deras män skulle hänga efter dem och kontrollera!!!

    Får se hur det är i sommar... hoppas det är förändringar!
    Kramissar!

  • Jeta

    Jeta -81 med Arti -05, Växjö, både mannen och jag är från Struga i Makedonien!

  • Jeta

    Idag har jag noll lust att arbeta... men jag ska hem snart väntar på mannen vi ska lämna in vår bil för kontroll innan resan.

    Biba: Hur har det gått med din flytt??

    Albu: kul med solbränna hehe jag vill med sola men det blir nog inget mer innan vi åker ner. Hörde på nyheterna att det var väldigt varmt där nere och att sjukhusen börjar bli överfulla med äldre människor som inte tål värmen. Jag är lite rädd för hur det ska gå när det blir över 40 graders värme både för oss men oxå för sonen! Man måste ju va inomhus en hel del.

    Måste även shoppa lite mer kläder till Mk men jag har ju inte lyckats hitta nåt... blir galen... ska gå o handla med en kompis och hon ska ge mig råd hehe känns som jag bara köper barnkläder!! man blir sån när man skaffar barn man köper bara åt barnen. Jag ska shoppa med henne utan min man och sonen så det blir skönt att gå runt och hon ska se till att jag INTE går till barnkläderna... !

    Ska ha fest till helgen, på fredag är det en kompis till min son som ska komma och på lördag kommer min familj och mannens syster med familj och på söndag är vi bjudna hos sonens kompis som kommer till oss på fredan för han blir oxå 2 år. Himla massa o göra juuu... vet ej vad jag ska bjuda på!!!! ?????? råd och tips nån....???

    Oki ska bege mig... Kramissar till er alla!

  • Jeta

    På lördag alltså den 30 juni blir min son 2 år.... han föddes 22.40 hihi GUD det känns som igår hehe nu är han två år min söta gullunge ;-D måste lägga in lite nya bilder på oss...har blivit så slarvig med bilder sen jag började jobba. Oki ska försöka skärpa mig!

  • Jeta

    Hej på er! Gud vilket regnväder... mannen ringde och skulle skjutsa oss till jobbet/dagis för vi har den andra bilen på verkstan för "undersökning".

    Trollmoren: kör försiktigt!!

    Biba: lät som en rimlig förklaring till det där med begravning, tror med det är så...!

    I vår familj äter ingen griskött!

    Idag ska jag på linsundersökning... ska bli jätteskönt o testa det. (mannen tror inte jag kommer klara det eftersom jag är lite nojjig med saker i ögonen) hehe

    måste jobba...!

  • Jeta

    Anaj04: Jag tycker det är svårt ibland när man som kvinna tex alltid får kämpa för sina rättigheter både som kvinna och som en människa. Alltså det är mest där nere när man är där på besök men inte här i Sverige. För här försöker man leva ganska så "normalt" iallafall bland min släkt.

    Det är ju så naturligt för dem tex att mannen alltid ska gå gå ut utan att frun ens ska våga fråga vart han är så sent om nätterna. Har ju många kusiner som har det så tyvärr. Men å andra sidan så tycker dem ju att det är så det är, dem vet inget annat eller bättre. Jag har svårt att hålla tyst även när det inte är mig själv det gäller!! men det är så typiskt mig.

    En kusin till mig är gift med en man och han va inne på msn och jag frågade var hon var och han sa att hon pluggar till körkort och att hon mest läste och gjorde knappt nåt hemma vilket han då tyckte var skitjobbigt då både han och deras enda barn höll på o svälta när hon inte lagar mat. Jag blev ju så apförbannad och skrev till honom vem han är till flickan och om han inte hade lika stor ansvar att ge henne mat som mamman. Så då skrev han inte mer men han är en sån typisk idiot som vill få allt serverat!!! han tycker att han jobbar dem timmar han ska sen är det "fritid" resten av tiden. Medan hon arbetar halvtid och får sköta allt jag menar verkligen allt runt omkring! Men hon har accepterat att leva så.

    Kan ibland bli så arg på dem kvinnor som låter sig nervärderas, dem vågar ju inte ens be om ett glas vatten. Man ska ju inte vara rädd för sin man??? herregud.... hmmm kommer verkligen käfta med alla män som tror dem kan göra som dem vill!! hihi

    Vi har två bilar en ny och en gammal. Den gamla klarar nog inte en längre resa. Den är inte praktisk heller så jag undviker den helst!!
    Den nya älskar jag hehe så den använder jag helst och mest!! Det är en SAAB 9.3 sportcombi. Vi köpte den förra året då vi trodde att vi skulle åka ner till Makedonien men jag fick "sommar" jobb och vi blev kvar och nu är jag kvar där än.

    Men visst man känner igen det där... folk där nere har inte råd med mat på bordet men ändå har dem värsta mobilen, bilen eller värsta modekläderna. En annan funderar ju lite extra om man verkligen behöver vissa saker. Man jobbar och sliter själv ändå så då kan man ju lungt köpa det man tycker om. Dem där nere vill ju helst FÅ pengar eller tiga sig till det... usch nee hatar sånt!!

  • Jeta

    micrazon: grattis till - 10 kilo du är supersnygg vill oxå äta kebab med er... lyckos er som bor nära varann då själv gör jag spaggetti till jobbet imorrn... Kram så länge

  • Jeta

    oki nu har jag varit "duktig" o lagt in lite nyare bilder...hittar dock inte min bluetooth så jag kan skicka över mina bilder jag gjorde i helgen får bli en annan gång

Svar på tråden Vi som är gifta/förlovade/tillsammans med kosovoalbaner :-D (tråd nr 2)