• Bebbe2006

Situation Hovsjö. Vad göra?

Som gammal utflyttad Södertäljebo blir jag urförbannad när jag läser om denhär skiten i bl a Hovsjö. Att de kastar stenar på bussarna och mot polisen osv..

Hela stan är som ett enda förbannat getto nu, och det tycks bara bli värre och värre.

Vad beror det på, och vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden Situation Hovsjö. Vad göra?
  • Tyrell

"Jag har ingen säger jag ju.
    "Jag tror mer eller mindre det är kört."

Bara konstaterar att "Mångkultur" var en jävligt ogenomtänkt idé."

Inget konstruktivt, bara gnäll alltså! Tyvärr blir ingen gladare av det och det hjälper varken offer eller förövare till ett bättre liv.

• BadSector

"Inget konstruktivt, bara gnäll alltså!"

Nja.
    Man kan ju ta till sig en ERFARENHET av det som händer och konstatera att man gjort FEL och SLUTA GÖRA FEL.

Men att vi ska komma tillrätta med den mångkulturella brottsligheten är nog lika troligt som att vi kommer komma tillrätta med problemen med zigenarna eller att USA kommer komma tillrätta med att de svarta begår våldsbrott i så hög utsträckning eller att afrika kommer industrialiseras.

Not. Gonna. Happen. Ever.
    Remeber where you heard it first.

För övrigt Tyrell, du som anklagar mig för att "bara gnälla";

Vad har du gjort i denna tråd, förutom att gnälla?
    Vad är din roll i denna debatt, förutom att gnälla?
    Vad har din mamma sagt om stenar och glashus?

"Vad tycker ni man ska göra åt situationen?"

Skräp straffskalorna.
    Sänk åldern från då man kan dömas för brott.
    Utvisa unga återfallsförbrytare med familj om familjen inte kan få ordning på problemen.

Typ så.
    Inget som är populärt än så länge, så det får nog ta och bli rejält sämre innan det kan bli bättre.
    Demokrati, medias makt, etc etc.

• Tyrell

Tyvärr har dina lösningar väldigt många brister.

"Skräp straffskalorna."
    Det finns absolut inget som tyder på att strängare straff ger mindre brott. Det funkar på individplanet på så sätt att den som är inburad inte begår brott. Som allmänpreventivt funkar det däremot dåligt.

"Sänk åldern från då man kan dömas för brott."
    Helt OK. Jag skulle i.o.f.s. hellre göra föräldrarna ansvariga upp till straffmyndighetsåldern.

"Utvisa unga återfallsförbrytare med familj om familjen inte kan få ordning på problemen."
    Utvisa vart? För att straffet utvisning skall fungera krävs det att det finns någon på andra sidan som är villig att verkställa det. Dessutom har en del bott här i flera generationer och därför inte någon direkt koppling till annat land(om man inte räknar förorten som ett eget land).

Mitt förslag är att satsa mer på integrationen och förhindra första brottet. Visa att samhället bryr sig och ge dem en anledning att vilja bli en del och inte stå utanför.

"Vad har din mamma sagt om stenar och glashus?"
    -Det klirrar så härligt, kasta en sten till!

• BadSector

"Det funkar på individplanet på så sätt att den som är inburad inte begår brott. Som allmänpreventivt funkar det däremot dåligt."

Inlåsta brottslingar begår inte brott.
    Presto!

"För att straffet utvisning skall fungera krävs det att det finns någon på andra sidan som är villig att verkställa det."

Inget samarbete, inget internationellt socialbidr.. förlåt, bistånd.
    Presto!

"Mitt förslag är att satsa mer på integrationen och förhindra första brottet."

Vi har försökt med zigenarna i 500 år. Det funkar inte.
    I USA har man haft affermative action etc i över en generation.
    Det funkar inte.
    Vi har försökt med våra mångkulturella invandrare i 20 år.
    Det funkar inte.

Ge mig ett exempel där mångkultur och integration lett till ... ja, något hållbart utan groteska skillnader i kriminalitet och ekonomi mellan kostrasterande etniska folkgrupper, i bästa fall. I sämta fall, se jugoslavien, eller indien, där de verkligen haft gott om tid på sig att "integreras".

Exemplen på katastrofala följder av blanding av för olika folk är fler än jag kan räkna till.

Har du ens ETT lycka exempel att konta med?

Man kan inte önska världen annorlunda. Tyvärr.

• Tyrell

"Inlåsta brottslingar begår inte brott."
    Som jag skrev så stämmer det. Men det förhindrar inte det första brottet i karriären! Visa gärna ett enda samhälle där strängare straff gett lägre brottslighet.

Affirmative action från USA är inte den väg jag vill gå. Jag vill inte se till etniciteten utan till den geografiska hemvisten. Det spelar ingen roll om den blivande brottslingen är svensk eller utlänning. Jag vill förhindra det första brottet. Jag menar att om man har en anledning att vara samhällstillvänd kommer man också bli det. Dagens satsningar på romer och andra grupper har mest varit att kasta pengar på gruppen, inte att hjälpa individerna i gruppen att integreras. Bättre satsning, mer samhällsbidrag.

"Inget samarbete, inget internationellt socialbidr.. förlåt, bistånd."
    Nu kommer inte alla utlänningar från länder som uppbär socia.. förlåt bistånd. Inte ens de utlänningar som begår brott kommer från dessa länder.

"Har du ens ETT lycka exempel att konta med?"
    Tro det eller ej, men jag har faktiskt det. Belgien! Valloner och Vlaaminger skyr varandra som pesten och trots det funkar landet och har så gjort sedan 1830...

• BadSector

"Valloner och Vlaaminger"

KONTRASTERANDE etniska grupper skrev jag.
    Med andra ord grupper som står en bit ifrån varandra på etniskt.

Norrlänningar är inte så förtjusta i Stockholmare heller...

"Dagens satsningar på romer och andra grupper har mest varit att kasta pengar på gruppen, inte att hjälpa individerna i gruppen att integreras."

Med zigenarna har det mesta försökts, tro mig.
    De är segregerade ÖVER HELA VÄRLDEN. Inte NÅGONSTANS är de mig veterligen integrerade.

I australien (tror jag det var) har man helt sonika bestämt att alla zigenare är olämpliga föräldrar och tar alla barn ifrån dem.

Ett kulturellt folkmord helt enkelt.
    Vet inte om det funkar iofs.

"Visa gärna ett enda samhälle där strängare straff gett lägre brottslighet."

Somalai - Inga straff för borttslighet - massor av kriminalitet.

Japan - Dödsstraff, och andra hårda straff - mycket låg kriminalitet.

• Tyrell

"Med andra ord grupper som står en bit ifrån varandra på etniskt."
    Hur stor måste skillnaden vara? De två folkslagen i Belgien är betydligt längre ifrån varandra än norrlänningar och stockholmare.

"Japan - Dödsstraff, och andra hårda straff - mycket låg kriminalitet."
    Hårdare straff, lägre brottslighet. Den jämförelsen kräver att man gjort förändringen och mig veterligen har Japan alltid haft hårda straff. Vad är baseline och hur har förändringen påverkat?

• BadSector

"Hur stor måste skillnaden vara?"

Vi kan säga "från olika kontinenter" för att göra det lätt för oss.

"Hårdare straff, lägre brottslighet. Den jämförelsen kräver att man gjort förändringen och mig veterligen har Japan alltid haft hårda straff. Vad är baseline och hur har förändringen påverkat?"

Du menar alltså att du inte tror på rättssamhället.
    Jag har inget utöver det att tillägga.

• Tyrell

"Vi kan säga "från olika kontinenter" för att göra det lätt för oss."

Israel kanske? Men då menar du säkert att judarna är ett och samma folk oavsett var de kommer ifrån. Hong Kong under britiskt styre var också en fungerande blandning av asiater och europeer. Palestina blir också ett bra exempel på vad som händer om man satsar på en allt för homogen befolkning.

"Du menar alltså att du inte tror på rättssamhället."
    Var i hela världen har du fått det ifrån? Att jag inte tror på eskalerande straff betyder inte att jag vill ta bort straffen! Jag menar bara att om man bara höjer straffsatserna så händer det inget med brottsligheten. Se bara på Sverige de senaste tio åren. Vi har höjt straffen och domstolarna har skärpt praxis, men inte har brottsligheten minskat....

Svar på tråden Situation Hovsjö. Vad göra?