• Mejasmorsa

Berätta om din resa på Nya Zeeland..

I december ska jag åka till Nya Zeeland med sambon och hans familj. Det är ju långt kvar dit men man måste ju kolla upp fakta innan man åker och drömma sig bort lite!! Är det någon som vill berätta lite (eller mycket) om sin vistelse på NZ?
    Vore så roligt att få höra lite

• Svar på tråden Berätta om din resa på Nya Zeeland..
  • swewi

Har inte rest runt sa jatte mycket an men bor i Auckland sen 2 1/2 ar tillbaka sa om du har nagra praktiska fragor sa hjalper jag garna till

Det ar verkligen jatte vackert har och da ska sodra on vara annu vackrare! Ganska likt Sverige faktiskt.

• Sirlig

Södra ön var vacker, men jag tycker norra ön var mer exotisk som nordbo...

• Mejasmorsa

Tack för era svar
    swewi: Hur kommer det sig att du bor på NZ? Spännande! Vår bas kommer nog att bli i Aukland då svägerskan har en "gammal" pojkvän där.

• swewi

Min man kommer fran Auckland och nu har vi en 4 manaders pojke. Trivs jatte bra har och det finns verkligen helt underbara stallen runtom.

Tawharanui Peninsula - otroligt vacker vit sandstrand som ligger i ett reservat.
    Muriwai Beach - vild och vacker svart sandstrand med en koloni av Gannets.
    Waiheke Island - O precis utanfor Auckland med strander och vingardar.

Nagra av mina fovoriter!!

• Mejasmorsa

Fler förslag? Vi ska boka bil rätt så snart..var tydligten väldigt bra att göra det lååångt i förväg..så måste vi planera vår resväg hyfsat nu

• Billabong
    Hope and shine skrev 2007-08-31 21:16:38 följande:
    Fler förslag? Vi ska boka bil rätt så snart..var tydligten väldigt bra att göra det lååångt i förväg..så måste vi planera vår resväg hyfsat nu
    Vad är det du vill veta...? Uppfattade det som att ni mest kommer hålla er kring Auckland enligt ditt tidigare inlägg.
  • Etta med kokvrå

Ska man resa till Nya Zeeland så ska man hålla sig runt Auckland, norra delen alltså. Där är klimatet någorlunda varmt, tror t o m att man kan hitta någon enstaka palm.
    Resten av landet har lika kallt, regnigt, blåsigt och fittigt klimat som Skandinavien. Undvik alltså!

• Mejasmorsa

Vi kommer vara både på Syd och Nordön men börjar och slutar kring Aukland är det tänkt då vi kan ha en del grejer där som vi kanske inte behöver. Jag vill veta vad man "måste" se
    Etta med kokvrå: vi åker dit vid jul och nyår så då är det ju iaf deras sommar...

• Kliff

Vi var på NZ när vi backpackade. Hade begränsad tid så vi hann inte se Sydön, det får bli en annan gång. Iallafall, kom till Auckland och stannade där några dagar - jättetrevlig stad! Mycket japaner, många sushiställen, kommer jag ihåg. Frossade i sushi varje dag när vi var där! Sen tog vi ett tåg med panoramafönster från Auckland ner till Wellington, The Highlander tror jag det hette. Rekommenderas om man har ont om tid. Fantastiskt landskap! Fick se mycket på kort tid. Gillade Wellington jättemycket också. Vårt intryck av NZ det lilla vi hann med var att vi gärna åker tillbaka igen om vi får tillfälle för att se mer!

• Billabong
    Hope and shine skrev 2007-09-01 08:27:30 följande:
    Vi kommer vara både på Syd och Nordön men börjar och slutar kring Aukland är det tänkt då vi kan ha en del grejer där som vi kanske inte behöver. Jag vill veta vad man "måste" seEtta med kokvrå: vi åker dit vid jul och nyår så då är det ju iaf deras sommar...
    Hur lång tid kommer ni ha för er rundresa? Vad är det ni är intresserade av att se och göra? Har du kollat runt lite och börjar planera eller är du precis i startgroparna?
  • Mejasmorsa

Kliff: det där tåget verkade ju perfekt, men nu bokade vi husbil ist annars hade det verkligen varit ett toppen alternativ
    Auckland verkar vara en mysig stad med mkt att se. Hur länge var ni på NZ?

Sara 75: Vi ska vara där i tre veckor. Nu har vi bokat husbil som vi ska ha i två veckor, både på Nord och Sydön. Det är jättesvårt att säga vad vi vill göra men självklart är inte sol och bad fel. Sedan skulle jag gärna se vattenfall och delfiner, verkligen två favvosaker. En del av oss som ska med tycker även mkt om äventur så typ forsränning eller något vore skit kul. Härlig och annorlunda natur är ju inte heller fel

• Kliff

Kommer inte ihåg exakt hur länge vi var där, men max en vecka tror jag.
    Husbil är nog ett suveränt sätt att ta sig igenom NZ på!

• SVejsan

Auckland, var relativt fort gjort... Hamnen (city of sails), Upp på en slocknad vulkan//utkikspunkt. Fanns ett Pingvin"zoo" och ett jätteakvarium, annars tyckte jag inte att det var någon större deal...Tyckte Christchurch var "trevligare" men det är ju en mindre "stad".
    Tre veckor är kort om tid men...

Rotorua (Gejsrar vulkaniska källor/farmuppvisningar (bla fårklippn)/zoo)
    Pahia/bay of Island (mangrove område, mycket info om Moarierna)
    Waitomo (grotta , här fanns aktiviteter som abseiling ner i grotta som sedan övergick till att åka traktordäck i grottsystemet..)
    Queenstown (say no more, äventyrscentrumet - varför inte åka Jetboat i ravin?)
    Fiordland/milfor sound (fjordar, delfiner, pingviner)
    Dunedin (utanför ligger ett albatrossområde samt sjölejon/sälkoloni
    Westport. Naturen...
    Sedan blandar jag ihop Te Anau och Taupo - men jag tror att det var vid Te Anaue vi åkte båt in i en grotta med lysmaskar - vilket var en upplevelse... (måste kolla fotoalbumet när jag får tid och reda ut orten)
    Finns mycket mer...

• Mejasmorsa

Svejsan: tack så jätte mycket, det var ju massa bra grejer att se Och tre veckor är nog lite kort tid egentligen men det är ju inte det lättaste att få ledigt från jobbet heller så tre veckor får duga. Tack igen

• Fru Bergman

Lyllos dig!!
    Jag längtar tillbaka dit.
    Vilket trevligt folk som bodde där!!!

Någon gång ska vi till baka dit!

• Mejasmorsa

Ja, det känns faktiskt som att det är lyllo mig! Hoppas snart att du får din tillbaka resa!

Svar på tråden Berätta om din resa på Nya Zeeland..