• Snussi

Hur ha råd att vara hemmaförälder?

Jag vill så gärna kunna vara hemma med mina barn! Lukas går just nu på dagis 15 timmar i veckan... Vi väntar tillökning våren -08 och jag vill mer än gärna kunna vara hemma med mina barn!

Men hur sjutton ska man ha råd att kunna vara hemma?
    Min man tjänar inga miljoner...

Tips och råd önskas!

• Svar på tråden Hur ha råd att vara hemmaförälder?
  • Bellicious

Jag lägger inga pengar ALLS på dyra kläder eller skor. Jag ärver alla kläder från släktingar, både till mig och barnen. Vi har ingen dyr bil, inga onödiga räkningar bara hyra, el, försäkringar, telefon och sånt man mer eller mindre måste ha...
    Och resor, det gör vi aldrig varesig inom Sverige eller till utlandet. De enda resorna vi gör är till sjukhuset.
    Och trots detta har vi ÄNDÅ inte råd att vara hemma med våra barn. Båda måste jobba, tyvärr.

• Angel73

Skulle okså vilja ha mer tips ¨på hur man lyckas att få ekonomin att gå ihop, önskar inget hellre än att vara hemmaförälder.
    Har dragit in på mycket men vissa grejer går tyvärr inte.

• Sussela

Jag tycker det verkar vanligt med knaper ekonomi i barnfamiljer.. hmm. Tycker verkligen synd om er som får skrapa & skramla! Men finns det inget ni kan spara in på eller kanske se över ert boende, om det inte går att hitta nåt billigare.

Vår älskade lilla Nellie är äntligen här!
  • HopeFaith

TS
    eget familjedaghem tills barnet fyller fyra.
    Finns i Sollentuna, Nacka, Tyresö eller Ekerö.
    Hoppas du bor där....
    Annars är det på gång i fler kommuner,
    hör dig för i med din kommun.
    mvh

• Skidåkarmamman

Hej
    Jag tar en dag i taget och det löser sig på någe sätt. Jag har sån tur att vi får begagnade kläder från två olika håll, så där sparar man massa pengar. Dessutom bor vi på landet och har billigt boende. Inte alls repat eller fixat något hemma, det kostar ju massapengar. Utan vi prioriterar annat.

Plockar egna bär i skogen. Äter älgkött å fisk. Odlar potatis. Tomater å gurka i växthuset mm. Cyklar mest överallt. Bättre betala med svett än med pengar.

Har en skruttig fallfärdig bil. Nu kanske det låter som att vi har helt fallfärdigt överallt, men vi har det rätt enkelt och funktionellt, men inte det senaste precis, å det har jag aldrig haft, inte innan heller när jag jobbade.

Jag tror att man klarar sig på mindre pengar än man tror. Vi lever i överflöd i Sverige, allt för mycket onödiga prylar. Tex istället för att köpa en bänk så bygger jag en själv, kostar bara lite spik. Ett ordspråk: Jag har inte råd att slösa bort min tid på att tjäna pengar.

• Jenna3
    Skidåkarmamman skrev 2007-06-26 22:19:10 följande:
    HejJag tar en dag i taget och det löser sig på någe sätt. Jag har sån tur att vi får begagnade kläder från två olika håll, så där sparar man massa pengar. Dessutom bor vi på landet och har billigt boende. Inte alls repat eller fixat något hemma, det kostar ju massapengar. Utan vi prioriterar annat.Plockar egna bär i skogen. Äter älgkött å fisk. Odlar potatis. Tomater å gurka i växthuset mm. Cyklar mest överallt. Bättre betala med svett än med pengar.Har en skruttig fallfärdig bil. Nu kanske det låter som att vi har helt fallfärdigt överallt, men vi har det rätt enkelt och funktionellt, men inte det senaste precis, å det har jag aldrig haft, inte innan heller när jag jobbade.Jag tror att man klarar sig på mindre pengar än man tror. Vi lever i överflöd i Sverige, allt för mycket onödiga prylar. Tex istället för att köpa en bänk så bygger jag en själv, kostar bara lite spik. Ett ordspråk: Jag har inte råd att slösa bort min tid på att tjäna pengar.
    ÅÅÅÅH- håller med dig!
  • Skidåkarmamman

Hej

Jenna3 vad kul att någon håller med mig. Hejs svejs

• Jenna3

Jag håller med dig på det sista- att vi lever i överflöd i Sverige. Kul att ni har löst det mat osv själva. Så har inte vi -i en stor stad...men håller med dig om det sista du sa!
    Ha det så bra!

• Mjao

Om man inte tänkt sig att vara hemma resten av livet utan mest när barnen är små kan ju ett sätt att dryga ut kassan vara att studera en del på distans med studiemedel. Då har man förhoppningsvis också ökad kompetens den dag man vill börja jobba igen.

Svar på tråden Hur ha råd att vara hemmaförälder?