• Husali

Mjölkstockning hos katt?

Finns det någon med erfarenhet?

Märkte i morse att vår Svea var otroligt svullen, som en platta längsmed hela bröstet.
    Vi tog hjälp av vår granne, som kan lite mer om katter än vi. Tog tempen, som visade 39.

Hon sa att vi skulle avvakta till i morgon för att se hur läget är då, och eventuellt ringa vet.

Vad kan vi göra för att underlätta för henne så länge? Har försökt låta kattungarna suga, men hon blir aggressiv då.
    Kattungarna är 8 veckor, så det är ingen fara med dom.

Någon som kan komma med lite råd?

• Svar på tråden Mjölkstockning hos katt?
  • Sofia t

Äter kattungarna nån annan mat?
    Hur känns "plattan" hård eller mjuk?
    Kan ju va så att mjölken helt enkelt håller på att ta slut men jag tycker att du ska ringa en veterinär för att rådfråga faktiskt..

• Majsan70

Massera massaera o massera. Hjälper inte det så skulle jag ta kontakt med en vet. omgående. Mjölka ur oxå för atty få igång det hela igen.

• Husali

Kattungarna äter torrfoder och dricker vatten, så det är ingen fara alls med dom. Dom snuttar på henne ibland, mest för närheten skulle jag tro.

Plattan är liksom hård, som brosk kan man kanske säga...
    Och det är precis vid brösten.

Har inte testat att mjölka ur, men tror ni att jag får göra det när inte kattungarna får suga?

• Majsan70

Du får göra det helt enkelt utan att "be om lov". Det gör ont så jag förstår henne. Hur gamla är kattungarna?

• Husali

Hon är hängig och slö.

När ska jag oroa mig för tempen då? Bör jag ta den igen för att kolla hur det utvecklats. För 39 hade hon i morse vid nio?

• Sofia t

Prova med att röra vid henne först.
    Vet att våran katt blivit lite hård när hon slutat producera mjölk samt att hon blir aggresiv mot kattungarna när dom ska tutta samtidiga så vill hon att dom ska ligga där.
    Men att det är hårt som brosk förstår jag inte varför.
    Det är nog bäst att du ringer en vetrinär och frågar nu.
    Håll oss uppdaterade =)

• Majsan70
    Husali skrev 2007-06-24 13:38:13 följande:
    Hon är hängig och slö.När ska jag oroa mig för tempen då? Bör jag ta den igen för att kolla hur det utvecklats. För 39 hade hon i morse vid nio?
    Är hon hängig o slö så hade jag kanske ringt till vet. o frågat. Agria har vet. på telefon som kostar en tjua eller nåt.

39 grader är inte oroväckande då de normalt ligger runt 37,5-39 i temp....har jag för mig...skall se om jag kan hitta det där..
  • Husali

Ok. Ska försöka ta lite på henne, och få en till temp också. Återkommer.

• Majsan70

Här hittade jag lite annan info, som är lite motstridig den jag gav förut. Jag har alltid masserat katten, meninte spenarna, men här står det tvärtom.

Ändå bra att veta kanske?

Mjölkstockning i digivande katt:

Massera INTE kattens spenar, det ökar mjölkproduktionen och stoppen kan bli värre med inflammation som följd och det vill vi undvika. Det enda du kan göra är att värma en handduk i torktumlaren eller en vetepåse i micron till ca 39 grader och lägga på mammakatts mage, så länge som hon tillåter och i många omgångar. Se till att kattungarna diar och speciellt på spenen det är stopp i mellan varje värmepålägg.
    Om hon har ont när hon diar och vill gå därifrån, försök o sitt med henne och håll henne kvar så att ungarna får suga ur så mycket som möjligt.
    Går kattungarna inte upp i vikt som dom skall så bör man åka till veterinären. Där har dom ett hormon som ges till honkatten i en spruta i nackskinnet, två gånger. Hormonet gör att mjölken löses upp och blir mer lättflytande. Denna behandling är att föredra framför värktabletter, penicillin och andra preparat som löser upp proppar, eftersom allt kemiskt du ger mamman går ut i modersmjölken.

• Husali

Har inte masserat, men tagit tempen, som nu är 38,5.

Ska vänta till sambon vaknar (har haft nattskiftet med en knölig Linus), sen ska vi hjälpa varandra och fixa lite värme.

• Sofia t

Men har du ringt en vetrinär? Jag tycker nog du ska göra det ifall det kan vara något annat.

• Husali

Jag försökte känns lite mer och det känns inte som brosk, det är mjukare. Ska vänta och se vad sambon säger.

• Sofia t

Men om det inte är hårt så är det nog ingen fara för så har min katt fått varje gång hon avvänjer kissebebisarna. Så antar att det bara är mjölken som börjar ta slut. Min började avvänja sina för en vecka sen och då va ho nlite hårdare nu är det helt normalt.

• Husali

Svea mår mycket bättre! Det har gett med sig ordentligt utan några större insatser.

Ett mjukt täckte, en tallrik med makrill var vad som behövdes!

Tack för alla snabba råd.

• Sofia t

Ohh va skönt för kissen. Hoppas allt löser sig nu.

Svar på tråden Mjölkstockning hos katt?