Inlägg från: Mandi74 |Visa alla inlägg
  • Mandi74

Björn Rosenström - Nått för barn?

Tycker ni att Björn Rosenströms låtar är "barnvänliga", skulle ni låta era barn lyssna på hans skivor?

• Svar på tråden Björn Rosenström - Nått för barn?
  • Mandi74

Sambon lyssnar på Björn Rosenström och ibland när man kommer hem sitter ungarna och lyssna på datorn. De är 6 och 8 år, och jag tycker inte att det är någon musik för dom.

Vill ju inte gärna att dom sak springa runt och sjunga alla dessa, för dom, fula sånger överallt.
    Ungar lär sig så mycke skit överallt ändå så jag tycker att vi, hemma, inte behöver lära dom ännu mer.

Vid vilken ålder skulle ni låta er barn/ungdomar lyssna på honom?

• Mandi74

Jag tycker inte det är häftigt när pojkarna går här och sjunger "tig nu tjärring, ta och dämpa dig, jag orkar inte höra på ditt tjat ....."

• Mandi74

Vi har bestämt att här får de inte lyssna på låtarna, problem är då att hos mamma, där de är varannan vecka får de lyssna på dom. Vilket blir till följd att de ändå springer här hemma och sjunger låtarna. Med en 2 1/2 åring som suger åt sig allt alla säger är det inte så kul.

• Mandi74
    ajnas skrev 2007-06-24 21:37:58 följande:
    Det är klart att det finns låtar som är "barnvänliga", men för mig blir det en principsak också. Eftersom flera av hans låtar inte är lämpliga, tycker jag inte att HAN är lämplig. Dålig jämförelse - Om ett band som spelar musik med nazistisk propaganda har en eller två låtar UTAN nazistisk propaganda, känns det ok att barn och ungdomar lyssnar på de låtarna?Jag, som som sagt är en kvinna av principer, tycker att det handlar om att 1. inte "stödja" artister som står för dåliga värderingar 2. inte väcka ett intresse för att lyssna på andra, "sämre" låtar.Därför tycker jag inte heller att de låtar som är "barnvänliga" är ok. Men det är jag.
    Tror att de flesta säkert skulle tycka att det inte var ok med band som spelar nazistisk propaganda.
    Men många skulle säkert tycka att det är "stor skillnad".

Själv tycker jag att många av Björn Rosenströms låtar är kvinnoförnedrande, och att ha små grabbarna här hemma sjungde dom känns för mig helt fel.
  • Mandi74

Flinga 06 skrev 2007-06-26 00:05:55 följande:

Hellre Mora Träsk, de är kui för stora och små!
    Ja, dom är roliga. Var och såg dom med flickorna för några år sen och de var överförtjusta.
  • Mandi74
    SeTa skrev 2007-06-26 00:30:22 följande:
    Alltså, barn får höra allt ändå! Är det inte bättre att avdramatisera skiten då?
    Vet inte, alltså hade de bara lyssnat på den hade det kanske varit en sak. Men att de själva springer runt och vrålar (sjunger inte utan skriker ) dessa låtar och texter. Nej, det tycker jag inte om.

Inga låtar som hör hemma i en 6-årings mun.
  • Mandi74

SeTa skrev 2007-06-26 00:51:57 följande:

Vi tänker nog olika där, Ts.Sen min 8-åring fick låtarna i sin mp3 har jag inte behövt höra sjungandet mer.7-åringen däremot förstår inte riktigt vad han sjunger om, så han kommer oftare.Kanske handlar det om en mognadsfråga?
    Det värsta är att vi har en liten 2-årig papegoja oxå
    Låter ännu värre i hans mun...

Nä, vi har bestämt nu att här hemma får det inte lyssna på honom, vad som hände ut och på skolgården kan vi inte styra. Men då har vi i alla fall visat vad vi tycker och sen får vi se hur dom väljer att göra.
Svar på tråden Björn Rosenström - Nått för barn?