• tvåblå

"kärringråd" mot mördarsniglar ??

Nån som har några bra tips hur man kan hålla sniglarna borta från jordgubbslandet ?? Kärringråd o huskurer ??

• Svar på tråden "kärringråd" mot mördarsniglar ??
  • Sofia t

klippa och plocka bort dom funkar alldeles utmärkt eller ska väl erkänna att det är mammsen som kommer hit o går det åt mig. Tycker det är riktigt äckligt. Vi har massa såna stora med snäcka också. Blä

• tvåblå

Ett mobilt jordgubbsland hängande en meter upp i luften....
    Funderade faktiskt på att skaffa ankor en gång, men nu med fågelinfluensa o annat, så får väl inte våra tamfåglar gå ute och äta längre.... Varför kan inte skator eller nåt börja äta sniglarna !! Så glupska som dom är, så hade det nog rensat upp bra !

• tvåblå

Vart ute o klippt några hundra..... Ingen som har hört talas om sand, aska eller kalk eller nåt annat smart ?? Har faktiskt lagt märke till att det aldrig är sniglar i barnens sandlåda, nån som har erfarenhet ?

• Sofia t

Nää har inte hört nåt men nu när du säger så har vi inte heller haft några i sanden.. Glöm inte att plocka bort alla äckliga sniglar du klippt bara =)

• Biodlaren

Jag har en hink som jag plockar sniglarna i, i hinken har jag hett vatten och lite avloppsrens " det behövs väldigt lite av denna soda". Det blir en tjock slemmig "gröt" av sniglarna då som jag häller ut på ett ställe bakom våran kompost, det verkar som om inte dom andra sniglarna vill äta den sörjan. Kanske inte världens miljövänligaste sätt, men har provat saltvatten och då kommer det andra sniglar och festar loss på liken.

Pappa till Michael, Joachim och Johanna gift med signaturen syrra.
  • therese

Det finns "snigelfritt" att köpa, fast det kostar inte billigt, precis. Mina föräldrar använder det och det fungerar bra. Sniglarna äter det, ser ut som små blå "godisbitar" och sen kryper de iväg och - dör, antar jag. Kommer inte tebax iallfall.

Krossat glas och vasst grus kan ha en "dämpande" verkan men de rackarna tar sej nog över ibland ändån...

/Therese i Snigelland..

• tvåblå

Äter inte fåglar o andra djur upp snigelgiftet ? Om det bara är sniglarna som äter det kan det ju kanske vara värt att investera i det....

• Rigmor Mortis

Snigelgiftet är inte farligt för andra djur
    Men det är dyyyyyrt.. jag klipper dem, eller slänger dem i en hink med kokhett vatten.

• Morticia

Ölfälla.
    Eller lägga ut någon matta de kan krypa in i under dagen. då kan man plocka bort dem.

Häller man salt på dem så smälter de

Den här raden kostar 20 spänn i månaden
  • Biodlaren

Provade snigelfritt förra sommaren, och det ÄR DYRT. Men inte fungerade det i våran trädgård, det är nog bara att plocka och klippa som gäller.

• Biodlaren

Hörde på radion någon dag denna vecka att det ska fungera med släckt kalk, man ska strö det där man inte vill ha sniglarna och det ska tydligen fungera direkt på sniglarna också. Sniglarna torkar tydligen ut av kalket och dör av törst.

Svar på tråden "kärringråd" mot mördarsniglar ??