• Karpet

När började ni läsa sagor?

När började ni läsa/berätta sagor för era barn och de förstod vad ni pratade om och var intresserade av att lyssna?

• Svar på tråden När började ni läsa sagor?
  • Valkyriah

började ganska tidigt men det är inte förrens nu vid 1 ½ som han uppskattar det,brukar läsa lite innan han ska sova-mysigt avslut på dagen

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Karpet

Okej, min dotter är bara drygt 8 månader och jag har försökt läsa lite sagor för henne. Eller det är bilderböcker och så hittar jag på sjäva berättelsen. Det slutar alltid med att hon ligger och drar sönder boken och äter upp sidorna.

Jag kanske får vänta tills dess att hon inte tycker att böcker och tidningar är den absolut roligaste leksaken.

Valkyriah skrev 2007-06-24 21:14:17 följande:
    började ganska tidigt men det är inte förrens nu vid 1 ½ som han uppskattar det,brukar läsa lite innan han ska sova-mysigt avslut på dagen
  • lia76

Jag började läsa sagor redan då hon låg på BB
    Visst, hon förstår inte (inte idagsläget heller (9mån gammal)
    Men vaddå... Man kan juh inte vänta tills de förstår det man läser
    Läser man för dem så ökar men deras ordförråd när de börjar prata.
    Det är aldrig för tidigt att börja läsa sagor

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • mamma till 3 små

insämmer med föregående talare det är aldrig för tidigt att börja läsa sagor. om hon drar i böckerna så ge henne en annan liten plast bok eller bok med tjocka sidor hon kan dra i medans du läser en annan bok han hör ju i alla fall vad du läser även om det inte verkar som om hon lyssnar.

min son 6 mån älskar att ligga brevid storasyster och lyssna på sagor.

• Karpet

Okej, jag ska nog fortsätta att prova med dessa sagor då. Tyvärr är hon ett sådant barn som endast ligger still när hon sover, men om hon får pyssla med något på sidan medan jag läser kanske det funkar.

mamma till två små skrev 2007-06-24 21:23:55 följande:

insämmer med föregående talare det är aldrig för tidigt att börja läsa sagor. om hon drar i böckerna så ge henne en annan liten plast bok eller bok med tjocka sidor hon kan dra i medans du läser en annan bok han hör ju i alla fall vad du läser även om det inte verkar som om hon lyssnar.min son 6 mån älskar att ligga brevid storasyster och lyssna på sagor.
  • Malå76

Vi började läsa sagor regelbundet vid 7-månaders ålder. Då var det Max-böckerna som gällde och de var viktiga mycket länge! Varje kväll skulle de sex böckerna läsas i rätt ordning. Nu läser vi böcker varje kväll innan läggdags. Ca 3-4 böcker blir det. Böcker med mera text oxå. Viggo älskar böcker och plockar gärna fram dem under dagen och "läser" själv. Nu är han 20 månader.

• mamma till 3 små

vi läste just nu en saga flammy tror jag den heter för vår dotter den handlar om brandsäkerhet och är utformad som en barn saga där dem spelar upp ett förlopp med ett ljus som tänd i ett fönster och gardinen tar eld och dem går igenom hur man bär sig åt och hur man skall göra om det börjar brinna,

den är jätte bra och hon har blivigt jätte uppmärksam på om man har brandvarnere hemma och vart man plaserar levande ljus, hon vet precis vart man ringer och vart hon bor. och hon äör tre år , men vet aldrig när olyckan är framme och det är bra när dem vet vad man skall göra.
    hadde inte ens tänkt tanken innan vi fick boken.

• Feline

Sorry för ett tomt meddelande... får man skylla på en katt? ;)

mamma till två små
    Den där 'Flammy'-boken du skrev om låter jätteintressant för min dotter, men jag hittar den inte på nätet. Har du tid och lust så skulle jag bli hemskt glad om du kollade upp vad den heter och ev. författare eller så.

• mamma till 3 små
    Feline skrev 2007-06-25 13:17:20 följande:
    Sorry för ett tomt meddelande... får man skylla på en katt? ;)mamma till två små Den där 'Flammy'-boken du skrev om låter jätteintressant för min dotter, men jag hittar den inte på nätet. Har du tid och lust så skulle jag bli hemskt glad om du kollade upp vad den heter och ev. författare eller så.
    vi fick den från nåra brandmän som berättade lite om brandsäkerhet på fenix föräldrakafet här i stan om du kontaktar nån som är ute och föreläser om brandsäkerhet så kan du säkert få en du med.
Svar på tråden När började ni läsa sagor?