• Mistyday

svårt att sova på nätterna.. vad skall jag göra =(

har inte sovit bra de senaste 4 nätterna.. sover stöttvis och vaknar ofta + att jag går upp 4-5 gånger per natt för att kissa =(.. Är så trött på dagarna.. vill kunna sova om nätterna... men kan inte .. grrr ... är sååå less och trött. och i morgon måste jag upp 5.30 på morgonen.. hur skall jag orka med att vara vaken hela dagen. Är det fler som har svårt att sova är bara i v 33 .. 50 dagar kvar.. kommer det här fortsätta kommer jag bli tokig .. skall till BM på onsdag. skall ta upp detta med henne.. men det är 3 nätter tills dess =(.. jag hoppas jag får sova i natt.. kände att jag måste få klaga lite granna =)
    ha en trevlig kväll

• Svar på tråden svårt att sova på nätterna.. vad skall jag göra =(
  • MochH

Jag har också haft en period då jag sov jättedåligt, trodde aldrig att jag skulle få sova. Man är inte människa om man inte får sin skönhetssömn :) Jag provade att läsa, dricka varm mjölk, lyssna på avslappningsband mm. och inget hjälpte.

Men de senaste nätterna har jag sovit jättebra, (peppar peppar ta i trä)... Till slut behöver kroppen sömn och då somnar man, helt utmattad, hihi...

Hoppas du får sova inatt!

• Nim

Har haft somnproblem under bada mina graviditeter. Med forsta barnet borjade det redan runt v. 20. Holl pa att bli galen. Har du tur gar det over, har du otur gor det det inte...

Jag har forsokte massor... stank lite lavendel olja pa kudden, massera benen med lavendel olja, gora avslappningsovningar, drick varm mjolk och ta ett varmt bad precis innan du gar och lagger dig ar det som funkar bast for mig. Hoppas nagot hjaper... forsok att inte ge upp!

• Flindran

Jag har samma problem, just att jag kissar så ofta på natten, men jag har inte svårt att somna om, men när man bara sover 2-3 timmar i stöten så får man ju inte sin riktiga sömn, det blir så upphackat.
    Men nu har jag bara 7 pass kvar sen är det SEMESTER!!!!

• Duddelisah

Jag har samma problem. Tar timmar innan jag lyckas somna och när jag sover vaknar jag flera gånger varje timma. Kissar 3-4 gånger per natt men det största problemet är pirr i fötterna som stör enormt mycket. Får gå upp och kyla dom i iskallt vatten och dricker Grappo med kinin på kvällarna men det är ändå jobbigt. 39 dagar kvar......

** En underbar dotter och en bebis i magen **
  • Nim

Duddel... - later som om jag hade kunnat skriva ditt inlagg!! Det ar hopplost, inte sant?! Men men... inte sa langt kvar nu. HAr du testat att bada precis innan, det far mig att sommna i bland.

• Miss geisha

Hi hi hi här är en till som inte vill gå och försöka sova pg ajaj så onda höfter och ett himla springande på toaletten.

• Duddelisah

Nim: Har inte testat bada...... varmt vatten borde väl rimligtvis få fötterna ännu "hetare" och pirra än mer???? Bada iskallt har jag ingen lust med

** En underbar dotter och en bebis i magen **
  • Nim

Nja, for mig funkar det i bland, blir i alla fall inte varre! Benen slappnar ju av, likasa pirrandet. I min forra graviditet at jag magnesium, hjalpte ocksa lite grann.

• Miss geisha

Önska mig lycka till! nu ska jag gå och FÖRSÖKA sova!
    Och lycka till till er med från mig!

• lillaleiasmammma

vet hur det är. Ni utan barn sen tidigare kan ju iaf skatta er lyckliga över att slippa kliva upp 06:30 på morgonen med äldre syskon

• SaraSnigel

Det underlättar ju inte av att man skulle behöva hjälp av en lyftkran för att vända sig om i sängen heller :)
    Seriöst så tycker jag ändå att det har gått lite upp och ner för mig, ett tag sov jag jättedåligt, men sen gick det över och nu har det kommit tillbaka igen.. JAg fattar att det är skitjobbigt om man måste upp och jobba. Det gör ju i och för sig jag med, men bara i tre dagar till :)

• nina1977

Jag sov knappt alls sista månaden, skitjobbigt. Orkade inte med förlossningen så jag gick helt in i väggen då och kroppen la av, så det blev akutsnitt. Det finns sömnmedel som man får ta, även om det kanske inte känns så roligt. Jag kommer göra det om det blir lika denna gång

• Kajan

Jag är i v 34 och har haft stora sömnproblem till och från hela graviditeten. Nu är jag i en period då jag sover 2 timmar per natt i tre nätter och sedan fjärde natten sover jag bra och sen börjar det om. Jag blir helt enkelt inte SÖMNIG. Jag är ledig nu så på så sätt är det ju ok, men det påverkar humöret och jag blir väldigt nedstämd. Jag är orolig att det ska bli som för nina1977 att jag inte orkar med förlossningen så jag överväger att be om sömntabletter även om det inte känns kul.

• Mistyday

Jag pratade med BM och hon tyckte att jag skulle vila på dagarna då jag ändå var sjukskriven.. men jag blir så irriterad att jag inte kan sova på nätterna... ligger bara och vrider och vänder mig.. började läsa en bok i vardagsrummet härom dagen och slutade inte förens vi 04 .. sedan sova jag 3 timmar.. gud va jag var grinnig under dagen sen =/

• Carmo

Har samma problem och det började komiskt nog samma dag som jag gick in i vecka 27... (Är i vecka 28 nu, idag 27+1)
    Jag kissar ungefär en gång i timmen på nätterna...
    Ligger jag på rygg, som jag är van att göra, blir jag kissnödig på en gång...
    Ligger jag på sidorna får jag ont i axlarna...
    Så, bra sover man inte...

Fast jag jobbar bara 2 dagar till sedan har jag semester så jag får stå ut.
    (Sedan blir jag sjukskriven på heltid fram till förlossningen - väntar tvillingar)

• Mistyday

aj aj.. lycka till med tvillingarna.. och vi får hoppas på sömn =)

• Pernilla3

Har samma problem! är i v 31 och kan inte sova..är inne på 3:e sömlösa natten. natt 1 kunde jag inte somna pga myrkrypningar och sedan när man väl somnar dröjer det inte länge förrän man måste upp att kissa.
    natt 2: smärtsamma sammandragningar
    natt 3 myrkrypningar + flera kissningar. + att dottern väcker mig kl 6.00.
    Känner mig helt slut och har huvudvärk nu dessutom.

• Mistyday

aj då låter tröttsamt.. jag kan bara inte somna.. och sedan när jag väl gör det så vaknar man av att vara JÄTTE kissnödig.. och så går man på toa och klämmer ur sig ett par droppar hehe.. i natt fick jag sova från 3 till 7 i ett sträck.. känner mig ganska utvilad för en gång skull =)

• Fenneka

Jag har lite info gällande senaste sömn-forskningen. Det gäller allmänt, inte specifikt vid graviditet.
    1) Sovrummet skall vara RIKTIGT mörkt. Ögonbindel-mörkt.
    2) Gå inte i säng hungrig, eller proppmätt
    3) Ha det tyst runt omkring när du skall sova. Öronproppar
    4) Undvik kaffe/coffein efter lunchtid
    5) Frisk, sval luft i rummet. 14-18 grader rekommenderas.
    6) Ligg så bekvämt som möjligt. Fixa med kuddar, mm.
    7) Många tankar på kvällen? Skriv dem i en anteckningsbok
    vid sängkanten och "ta tag i dem" nästa dag istället.
    8) Lugnare motion, typ promenad, senast två timmar före sömn
    9) Ett glas kallt vatten (obs: varm mjölk har inte kunnat
    bevisas i studier att hjälpa vid sömnproblem, det har dock
    kallt vatten, förmodligen pga sin kylande egenskap)

Lite annat utöver forskningsresultatet ovan:
    10) För svullna fötter: Håll dem högt på kuddar i liggläge om
    möjligt. Alternativt, sov med stödstrumpor (från apoteket)
    11) Det finns sömn-hjälp: apoteket har naturliga sömnpiller
    vi får ta som gravida. Alternativt Kamomillte,
    Ingefära- te, eller vitlökstabletter, som alla kan hjälpa.
    12) Halsbränna: Prova vatten och knäckebröd innan sömn. Ett
    alternativ är t.ex. Novalukol tabletter från apoteket.
    13) Ont i fogar/kroppen: Duscha mycket varmt precis innan du
    går och lägger dig. Alternativt använd värmedyna på det
    onda området (T.ex. "Sauna Belt" på låg värme), eller ta
    Alvedon - men inte för ofta.

Lycka till!

Svar på tråden svårt att sova på nätterna.. vad skall jag göra =(