Första tecknen på höftproblem hos hund?
Hej!
Vilka är dom första tecknen som brukar uppstå vid problem med höfterna på en hund? Och i vilken ålder brukar det börja?
Tacksam för svar!
Hej!
Vilka är dom första tecknen som brukar uppstå vid problem med höfterna på en hund? Och i vilken ålder brukar det börja?
Tacksam för svar!
Min hund fick sina problem när hon var 12-13 år. Hon blev vinglig och när hon skulle kissa så kunde hon inte riktigt sitta stilla. Det förvärrades och hon kunde sedan inte riktigt gå ordentligt. Då fick jag avliva henne.
Vad tråkigt att höra!
Vilken ras var det?
En wachtelhund...Har din hund problem?
Nja, jag vet inte riktigt...
Vi fick ta hand om en 2-årig blandis i fredags och hon är väldigt vinglig i bakdelen och när hon galloperar så hoppar hon liksom fram.. som en hare ungefär och när hon sätter sig så viker hon undan bakbenen istället för att bara sätta sig rakt upp och ner som vår andra hund gör..
Ska till veterinären med henne nu i veckan, om jag får nån tid nu i semestertider..
Att se att det är något som inte är som det ska behöver man inte vara veterinär för, men frågan är om det går att fixa eller inte... Och VAD det är..
Ok, då förstår jag. Det var precis så som min vovve gjorde. Då har de ont...Hoppas nu att du får en tid. Precis, man vill ju veta VAD det är men tyvärr så kan det bli höftproblem hos vissa blandisar.
Lycka till!
Det är ju skönt då, att hon rör sig utan problem och verkar glad!
Lycka till!
Tack!
Vilka symptom det blir och när de kommer beror så mycket på vilken typ av fel det är , hundens muskulatur mm. En del hundar märker man inget alls på under hela deras livstid medans andra inte klarar första levnadsåret. Så åk till vet. och röntga, det kan ju vara en massa annat också.
Har fått en tid till röntgen på onsdag 08.50! Ska bli skönt att få det gjort så snabbt!
Muskler har hon inga alls för övrigt... Hon är väldigt liten och mkt tunn..
Vår andra hund är samma blandning som Alice, det skiljer 1 år på dom, och Alice är NU, vid 2 års ålder, lika liten som Aila var när vi fick henne vid 8 månader.. Inte stor alls med andra ord..
Idag gjordes det en röntgen på Alice och jodå, visst har hon dåliga höfter!
Så nu är det bara att vänta på att hon ska få ont.. Vilket i och för sig kan ta lång tid enligt veterinären... Vi får hålla tummarna och hoppas på det bästa!
Men gammal kommer hon inte att bli tyvärr...