• gookie

Jodopax som förhudsrens

Veterinären sa att jag kunde använda mig av jodopax som förhudsrens. Någon som vet hur mycket man ska späda just till detta ändåmålet? Glömt av vad hann sa

• Svar på tråden Jodopax som förhudsrens
  • Viggo och pyrets mamma

Vet ej hur mycket det ska spädas, borde stå på flaskan?? Eller ring och fråga honom. Till hund eller häst??

• BimBims Pappa

Går lika bra med filmjölk.

• frulan

Du kan köpa färdigutspädd jodopax.

När vi behövde rensa så köpte vi just "förhudsrens" för hundar.
    Finns i djuraffärer och på apotek. Då ingår oxå en liten pipett.

• hubertta

späd tills du får en färg som liknar svagt te.

• Rottis77

Du ska INTE använda jodopax som förhudsrens!!! Man ska inte använda jodopax på slemhinnor. Tänk själv om du skulle tvätta underlivet med jodopax, det hade inte varit så mysigt. Köp lite mild intim tvål och blanda med vatten och använd det istället, men skölj noga efteråt.

• gookie

Rottis77: Men detta var alltså vår veterinär som sa detta men att det skulle spädas rikligt. Konstigt att han rekommenderade det i så fall.

• gookie

Bimbimspappa: Asså funkar det e det bara att spruta i i så fall?

• Rottis77
    gookie skrev 2007-06-25 20:28:54 följande:
    Rottis77: Men detta var alltså vår veterinär som sa detta men att det skulle spädas rikligt. Konstigt att han rekommenderade det i så fall.
    jag jobbar som djursjukvårdare och veterinärerna hade strupt mig om jag hade rekommenderat det till någon. jag hade dessutom själv aldrig använt det till mina hanhundar. tänk själv hur det hade känts om du själv tvättat dig med det!
  • gookie

Rottis77: Nej det var ju bra att jag fick veta det då. Har alltid haft förtroende för denna veterinären och han har bra rykte så man litar ju på det. Får köpa förhudsrens

• Rottis77
    gookie skrev 2007-06-25 22:39:24 följande:
    Rottis77: Nej det var ju bra att jag fick veta det då. Har alltid haft förtroende för denna veterinären och han har bra rykte så man litar ju på det. Får köpa förhudsrens
    Självklart ska du lita på din veterinär, men just detta va inget bra tips. Nästa gång du är där be om recept på streptocillin salva, det är en antibiotika salva som man använder till kors juver när dom blir inflammerade och det fungerar JÄTTE bra till förhuden om det blir väldigt mycket snoppdropp, och det håller det borta ett tag.
Svar på tråden Jodopax som förhudsrens