• obelix

Har flytvästar nått "bästföre" datum?

Ska få ett par flytvästar till barn av min kusin som de hade till sina barn, så jag undrar om det ä'r nått bästföre datum på dem eller de har samma flytförmåga hur länge som helst? deras älsta är 15år (till minst kg) vågar man lita på västarna ännu?

• Svar på tråden Har flytvästar nått "bästföre" datum?
  • LeaveMeAlone

jag tror absolut man kan använda dom. jag har använt äldre flytvästar jämt då jag var mindre och även köpt begagnade till min son(var inte 15 år men iaf inte precis nya).

• ÄngelBängel

Västarna vi har i stugan är lika gamla som jag (30+) och vi använder de fortfarande. Visserligen var det flera år sedan jag testade men då flöt jag bra med den. Är barnen så stora att man kan ta på dem västarna och prova på djupt vatten när ni badar?

• tjötas

Ja, det har dem. Men det är väldigt individuellt. Det man bör göra är att testa dem under uppsikt. Flytkraften försämras, kanske kan de inte flyta lika länge osv. Så testa dem så att de verkligen håller upp barnen, att kragen stöder upp huvudet osv.

Vi har väldigt gamla flytvästar så de kan hålla mycket länge men man bör testa dem med jämna mellanrum.

• Tant Blå

Ja, flytvästar har ett rekommenderat bäst föredatum på 8-10 år. Alla västar är stämplade med tillverkningsår. Jag kasserade förra sommaren de västar jag och min bror hade när vi var små, tillverkade cirka 1974-77, de såg nya ut. Så alltså, de kan ju se jättfina ut men vara gamla och ha dolda fel, men de kan ju oxå funka utmärkt som det står här i tråden. För egen del skulle jag aldrig chansa! En ny flytväst är ju en billig livförsäkring, eller hur?

Svar på tråden Har flytvästar nått "bästföre" datum?