Köpt hus - när ringer man banken?
Ska man ringa banken nu eller väntar man tills tillträdesdatumet närmar sig? Vi har lånelöfte såklart, men när fixar man med riktiga lånet?
Ska man ringa banken nu eller väntar man tills tillträdesdatumet närmar sig? Vi har lånelöfte såklart, men när fixar man med riktiga lånet?
Man brukar skriva klart alla papper med banken den dagen säljaren kan lämna över nycklarna till dig...det brukar göras samtidigt!
Skriva klart minns jag att man gör den dagen man lämnar över nycklarna.. Men ska man inte boka in ett möte med banken tidigare? Minns inte hur vi gjorde förra gången..
Behöver ni låna till handpenningen får ni ju ses innan.
Vi var på banken en vcka innan vi skulle tilltäda vårt hus för att se hur vi vill lägga upp lånen med räntor och så. Allt gick snabbt på tillträdesdagen eftersom alla papper redan var klara. Skönt att slippa prata om det då när man bara vill hem till sitt nya boende.
vi fixade alla lånen före tillträdesdagen så sen var det bara att träffas för att skriva under o åka till nya hemmet
Nu är ju den perfekta tiden att förhandla räntor och andra förmåner. Ni måste ju inte ta den bank som gett lånelöfte, utan ni kan spela ut flera mot varandra.
Tack för svaren! Ringer nog banken och lägger upp allt i förväg. Har ju även en lägenhet vi måste sälja nu.
Aster:
Vi får inte tillräckligt lånelöfte hos nån annan bank än den vi redan har som "vår" bank tyvärr.
Vår bank skrev i lånelöftet att vi ändå måste kontakta dem innan vi skriver på nåt, de måste ändå godkänna att låna ut pengar till just det objektet vi bestämt oss för att köpa. Men ni kanske just hade fått lånelöfte för detta huset specifikt?
Xgirl:
Nja.. Pappret som vi har är allmänt lånelöfte. MEn vi har pratat med banken och de har sagt ok till det hus vi ska köpa. Men jag ringer nog idag tror jag.
Aha, då förstår jag. Men det låter bra att du ringer, så vet du. Lycka till med husköpet!
Ringde och bokade in ett möte i slutet av juli. Måste ju även ha ett tillfälligt handpenningslån tills vi sålt vår nuvarande lägenhet, men det ordnar banken om vi skickar in kontraktet efter att vi skrivit på imorgon.
Vi har precis köpt hus och har fått lönelöfte. Skrev på kontraktet i förra veckan och imorgon är det då träff på banken för att skriva på papperna där. Nästa gång är det nyckelöverlämning då mäklaren och banken ska vara med.
Vi har nyss köpt. Ringde banken direkt och bokade tid för lån till handpenning. Vi hade bara ett par dagar på oss från att kontraktet skrevs tills handpenningen skulle vara betald. Sen ska vi till banken igen på dagen vi har tillträde.