Tamara skrev 2007-06-25 18:24:42 följande:
Jag har inte berättat något eftersom vi bara har berättat för närmsta familjen eftersom jag haft missfall tidigare plus att denna grav inte varit helt ok. Tycker inte jag ska behöva berätta något alls för arbetsgivaren om jag inte vill. Förstår ju att det blir lite knas i deras beräkningar men tänk om jag berättat tidigt och sen fått missfall det hade jag aldrig i mitt liv velat vara med om. Att behöva berätta för vilt främmande människor att jag fått missfall. Blä!Det är faktiskt diskriminering om de inte anställer någon pga graviditet punkt slut. Spelar ingen roll med att det blir dyrare osv med en gravid. Tror jag ska tacka nej hursom helst. Vill inte ha en arbetsgivare som tar en graviditet på det sättet.Känner kollegor som varit med om samma sak där arbetsivaren bara sagt "jaha vad det du som var gravid ja tyvärr betalar vi inte extra föräldra penning (upp till 80 eller 90% för de som slår i taket) eftersom vi vill att alla anställda ska få alla fömåner inte bara de föräldralediga, hoppas att det är ok?" Företaget jag sökt jobb på är ganska litet i Sverige men hur stort som helst internationellt, min lön där skulle inte vara fyskam så jag tror de har råd med en vikarie. Eftersom de dessutom expanderar enormt just nu skulle de antaglien kunna anställa vikarien sen också.
Jag ser mig själv som en väldigt empatisk person, och jag försöker vara rättvis och diskuterar ofta jämställdhet med mina egna manliga mansgrischefer

MEN jag hade, som din EVENTUELLT nya arbetsgivare också blivit förvånad...och kanske lite sur vid ett sådant här besked såpass sent.
När man anställer så vill man ha alla kort på bordet liksom. Man vill veta förutsättningarna. Graviditet är definitivt ett sådant kort.
Graviditet innebär, tvärtemot vad alla tror, inte alltid att arbetsgivare slår bakut. Men självfallet måste man förstå att det finns arbetsgivare som inte vill NYanställa en gravid kvinna (speciellt en som inte ens är nygravid utan betydligt längre gången) som bara kommer vara på jobbet i nån månad eller så innan hon försvinner i....tja...1 år eller mer på föräldraledighet. Det ser jag inte som ett dugg märkligt.
Och det är en viss skillnad mellan att berätta i vecka 6 eller 12 och när man är i femte månaden kan jag tycka. Om du ska börja jobba snart på detta andra företag så måste du alldeles snart tala om hur du ska vara föräldraledig (senast två månader innan BF), och sedan försvinner du.
Då ska det in en vikarie för dig, du som inte ens hunnit vara på jobbet själv knappt, och det medför i sin tur ännu en rekryterings- och anställningskostnad.
Medelstora företag är inte gjorda av pengar heller.
Så ja...jag får väl hoppas att du får jobbet MEN jag förstår arbetsgivaren i detta läge om dom väljer att inte anställa dig. Tyvärr.
Lycka till iallafall.