• MrsAndersson

Hälsovakten

Är det någon som har abonnemang på Hälsovakten?
    Använder ni det regelbundet eller tröttnar man efter ett tag?
    Tycker ni att den visar rätt?
    Har din kost förbättrats sedan du började?
    Andra åsikter?

Har testat den nu i 7 dagar gratis, och tycker faktiskt den är helt okej, men vill gärna ha åsikter från några som använt den en längre tid.
    För er som undrar vad hälsovakten är för något kan kolla på
    www.halsovakten.se

• Svar på tråden Hälsovakten
  • EvilBetty

Hälsovakten är helt okej tycker jag!
    Dock är det lite besvärligt att vissa livsmedel inte finns med i listan, och när man ska lägga till ett eget livsmedel eller recept så kan man inte fylla i hur många kalorier det innehåller (HV räknar ut det själv), även fast man kanske redan vet det (typ om man fyller i nåt där det på förpackningen står hur många kalorier).

Jag har perioder där jag använder Hälsovakten, men för det mesta inte.. jag blir så himla stressad över att räkna mitt kaloriintag att jag får dåligt samvete när jag har ätit för mycket.

Istället äter jag vad jag vill, men äter sakta och lyssnar verkligen på kroppen när den säger till att den inte vill ha mer mat.
    Brukade äta förut "bara för att", men det gör jag inte längre.. måste verkligen tänka efter för det mesta nu :)
    Plus att jag också tränar flera dagar i veckan.

• Krissa

Hej!
    Har haft hälsovakten i ett år och det är väl helt ok, MEN viktklubb.se är i princip samma sak, fast mycket bättre! Nu vet jag inte vad hälsovakten kostar nu, men när jag gick över var viktklubb mycket billigare, finns massor av nya goda recept och dietister att chatta med! Hälsovakten är inte alls lika utvecklad, eller var inte det när jag var med. Mitt ätande är mycket bättre, väger mindre, och är mest med för att få goda, smala recept o tips eftersom jag lätt viktpendlar.

• MrsAndersson

Jag är mest ute efter att veta hur många kalorier och hur mycket fett jag får i mig per dag. Enklaste versionen av HV kostar 400:- för ett helt år.

• charmmiss

har oxå testat deras demoversion i en vecka nu, har funderat på att abonnera men nu när du säger att viktklubb är bättre o billigare kan man ju lika bra vara medlem där.
    tycker att jag får äta så lite trots att jag ammar, 1279 kalorier om dan, e ju konstant hungrig, men det kanske är det som är meningen

• MrsAndersson

charmmiss

Men det beror väl också på hur fort man vill gå ner. Man kan ju välja hur många kalorier per dag man vill att den ska räkna på. Du som ammar borde äta mycket mer än så tycker jag, bebisen behöver ju få i sig näring.

• charmmiss

10 kilo på 10v har jag fyllt i, 1kg i veckan är ju inte så mycket tycker jag.
    Delammar visserligen, men jag ska nog öka på kalorierna.

har nu fyllt i att jag vill minska 10kg på 15v,
    får då äta 1517 kalorier, lite humanare

• MrsAndersson

Jag tycker att den verkar ta i lite i överkant, om jag räknar ut mitt normala dagsbehov där man utgår från längd, vikt, vilket slags arbete man har, motionsvanor osv. så ska jag äta 2400kcal om dan, ungefär. Så när jag fyllde i att jag ville gå ner 10 kg på 8 veckor får jag bara äta lite drygt 1000kcal per dag. Ska det verkligen minska så mycket? Och hur blir det sedan efter dessa veckor då? Jag tror inte att man kan leva på så lite under en längre tid, kroppen lär nog säga ifrån rejält efter viktnedgången och snällt samla på sig allting igen som man lyckats gått ner.
    Men det bästa är ju att försöka ta det över en längre tidsperiod så att kroppen verkligen får vänja sig vid att få mindre mat och förbränna mer energi.

• Krissa

Gå aldrig under 1300 kalorier om dagen! Det går inte att få i sig alla näringsämnen som kroppen behöver på mindre. Äter man så lite måste man vara jättenoga med att det är bra mat man får i sig. Om man drar ner sitt kaloriintag med 500 kalorier om dagen går man ner ca ett halvt kilo i veckan. Bättre att ta det lungt. 1500 kalorier om dagen är ju rätt normalt för tjejer om man ska gå ner alltså.

• Fru Filur

Jag har min egen hälsovakt i excel där jag har hela livsmedelsverkets databas plus alla de andra saker jag stoppat in där under årens lopp, och räknar på så vis ut vad jag ätit i kcal, antal gram av protein, fett & kolhydrater och energiprocentfördelningen dem emellan...

Funkar kanon för mig, dock har ju jag (iaf enl. herr filur) ett närmast perverst intresse av excel och dess funktioner...

Svar på tråden Hälsovakten